Linda

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vriendin. Laat ik voor het gemak Linda noemen. Mijn moeder was altijd bevriend met Linda's moeder en daardoor kwam het dat Linda en ik vaak bij elkaar gingen logeren. Ik vond het altijd heel leuk als zij kwam, of als ik bij haar mocht logeren, maar vijf jaar geleden is dat ineens afgelopen. Linda had bij mij gelogeerd (we waren toen een jaar of 13) en ze had later tegen haar moeder verteld dat ze het niet leuk had gevonden. Wat ze precies niet leuk vond, weet ik niet. Zelf had ik eigenlijk geen akelig gevoel na de logeerpartij. Na die keer mocht Linda van haar moeder niet meer bij mij logeren. Maar, waar ik eigenlijk mee zit is het volgende: Linda's moeder doet na het gebeurde heel onaardig tegen mijn moeder. Ook roddelt ze over mijn moeder en ze maken ook ruzie. Ik weet dat mijn moeder het heel vervelend vind. Een poosje geleden vertelde mijn moeder dat ze gehoord had dat de bewuste logeerpartij de oorzaak was dat Linda's moeder zo tegen haar deed. Ik heb het hier best moeilijk mee. Is het mijn schuld dat Linda's moeder zo tegen mijn moeder doet? Mijn verstand zegt "nee", maar mijn gevoel zegt "ja". En ik ben bang dat mijn gevoel meer invloed op me heeft dan mijn verstand. Ben ik schuldig aan dit verbroken contact?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dát er een vervelende situatie is ontstaan, begrijp ik uit je verhaal. Maar wie of wat de 'schuldige' er van is kun je alleen te weten komen in een gesprek met de betrokkenen. Vraag er dus naar aan Linda. Je moeder kan het vragen aan Linda’s moeder. Waarom lukt dit niet? Nodig Linda en haar moeder een keer op de koffie. Het zou toch een logische stap zijn om een en ander eens uit te praten?

Is een rechtstreeks gesprek niet mogelijk, dan kun je altijd een briefje schrijven met daarin verwoord dat jij de verwijdering niet snapt en dat je je wel schuldig voelt aan het verbroken contact. Blijf bij jezelf, ga uit van jouw niet-begrijpen. Ga niet beschuldigen en al helemaal geen verwijten maken!

Sterkte ermee! Laat maar eens horen of het je is gelukt om de eerste stap naar -wie weet- een hernieuwde vriendschap te zetten!

Hartelijke groeten,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

logerenvriendschap
1 reactie
vlokje
Mooi helder antwoord van mevr. Rots.
Ik ken een spreuk: Alles weten is alles begrijpen. Alles weten is alles vergeven.

Veel problemen in contacten ontstaan door misverstanden. Nu heb je gissing op gissing, wat bijna altijd oordeel op oordeel op oordeel wordt. Neem de verantwoording door zelf een open eerlijke stap te nemen en om opheldering te vragen waar je recht op hebt.