Prikkelende beelden bekijken

Redactie Refoweb / 22 reacties

Vraag

Als een man via internet en boeken seksueel prikkelende beelden bekijkt en leest, is dat dan ook overspel?

Antwoord

22 reacties
Roozemond
Of het overspel is weet ik niet maar dat het niet oké is weet ik wel. Vraag je eens af wat zijn doel is en hoe het komt dat hij dit is gaan doen.
Sterkte!
Hanna
Het is in mijn ogen wel overspel...denk aan wat de Heere zei; wie een vrouw aanziet...!
verder is de raad van Roozemond een goede raad, sterkte!!
Roozemond
@Hanna, dank voor je reactie, dat is helemaal waar!!!
plderoos
Inderdaad Hanna, dit antwoord staat letterlijk in de bijbel, wie een vrouw aanziet om haar te begeren heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd. Maar daarom is in je hart overspel plegen natuurlijk nog niet hetzelfde als overspel plegen, het ene is een gedachte, het andere een daad. Maar met beide doe je God geen plezier. Want met de daad overtreed je het 7e gebod, en met de gedachte het 10de. En volgens Jacobus ben je dan aan de hele wet schuldig geworden. En, vraagsteller, dat willen we God toch niet aandoen?
Roozemond
@plderoos; heldere aanvulling! Bedankt!
waldboy
Als iemand, man of vrouw, sexueel prikkelende beelden ziet te kijken, begeert zij/hij dan de personen die hij ziet?
Het gaat mij ff te ver. Ik denk dat het die persoon om wat anders te doen is.
Je kunt ook best iemand begeren, zonde sexuele prikkel.
Roozemond
@waldboy, je wilt voor Gods woord buigen of niet.... lijkt me helder genoeg. Het staat er niet voor niets. God weet hoe ons hart is.
@jsbach, mooie aanvulling... en tevens moet ik zeggen dat seks de grote wereldzonde is anno 2012, samen met geld. Hoorde ik pas een ds zeggen en het is ook idd. echt zo.
dkw
jsbach:
Mooie post.
En inderdaad, het ene word ruim boven het ander gesteld, homofilie, porno, beiden grote zonden maar het is net zo erg dan als je een snoepje bij de Kruidvat steelt of als kind stiekem een koekje uit de trommel haalt...

Elke zonde is een verschrikking, en de kleinste (in onze ogen dan) is al genoeg tot vervloeking.
vlokje
Lieve Roozemond: Heeft jouw dominee gezegd dat seks de grote wereldzonde anno 2012 is?
Heb jij deze dominee verkeerd verstaan of zegt hij echt zulke Gondonterende dingen?
Het verkeerd omgaan met seks dat is wereldzonde, maar ga alsjeblieft niet Gods mooiste paradijsbloem tot het grootste kwaad verheffen. Seks in zichzelf is de mooiste afschaduwing van Goddelijke liefde, laten we dit niet laten weggooien door dominees die zich afkeren van alle moois wat God overliet.
Roozemond
@vlokje; ik ga hier niet op in want ik ben er van overtuigd dat jij mijn reacties steeds in een verkeerde context/daglicht stelt. Ik zou zeggen, neem de moeite om deze dienst maar eens eerlijk te beluisteren. http://www.prekenweb.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=55&lang=nl&serid=3146

wat jij mij in de mond legt, welk oordeel jij over mij beschrijft, is absoluut nietkloppend.
Roozemond
@Vlokje; en daarnaast, oordeel pas over iemand als je het letterlijk gehoord hebt.
vlokje
Roozemond: Ik neem je niet op de korrel.
Volgens mij schreef je letterlijk wat ik schrijf: Dat seks de grote wereldzonde is. Dan komt er bij mij wat in opstand, dit vind ik een onzuivere verwoording van de mooiste dingen van de schepping.
Heb geen behoefte meer om preken na te luisteren, na een lange jeugd hieronder te hebben vertoefd is geen uitspraak mij meer vreemd. Vroeger dacht ik ook dat mensen die kritischer durven zijn dan de dominee verloren waren, dit is de ergste zonde die ik persoonlijk heb begaan.
Roozemond
@vlokje, jammer dat je die moeite niet neemt, want je vat nog steeds niet wat ik bedoel.
Het gaat helemaal niet over uitspraken die jij in gedachten hebt.
Ik ben van harte verheugd dat deze mensen dit nog eerlijk durven zeggen in deze bedorven wereld!

En seksualiteit als gave van God is prachtig, dat hoor je mij ook niet afkeuren.

Je laatste opmerking begrijp ik niet, bedoel je mij nu of?
vlokje
Ik oordeelde geenszins over de bewuste preek Roozemond. Als je mijn 1e reactie nog eens goed wilt lezen...

Nu wilde ik de link van deze preek aanklikken om een juist beeld hiervan te hebben, maar dit werkte niet. Als ik op prekenweb.nl ben welke preek moet ik dan hebben?
vlokje
Sorry jsbach en roozemond, maar degenen die hier iemand dingen ten onrechte in de mond leggen zijn jullie. Het enige wat ik opmerkte was dat roozemond iets aanhaalde, waarvan ik me afvraag of een dominee dit zó gezegd zou hebben. Laat Roozemond dan gewoon ff iets rechtzetten en zeggen: Ik heb het niet helemaal juist verwoord.

Wat ik nl weet is dat er hier allerlei mensen wel eens rondsnuffelen op dit web en die pakken zo'n reactie als van Roozemond en zeggen: Zo wordt er onder die zwaren gesproken over seks: het is een wereldzonde. Dit versterkt het kromme beeld wat veel buitenstaanders toch al hebben van heel de refogezindte. Beter om het dan gewoon even recht te zetten vind ik.
That's all!
waldboy
Wat Jezus zegt in Matth. 5:28 is duidelijk.
Maar prikkelende beelden bekijken hoeft nog niet altijd te betekenen dat je de betreffende personn ook begeert.
Ze kunnen ook dienen om sexueelopgewonden te raken. De persoon interesseert je dan totaal niet.
cbl
Voor mij is het een pot nat: prikkelende beelden zijn lust opwekkend, drijven tot behoefte van zelfgericht genot.
Een vrouw aanzien om te begeren (kontekstueel staat deze tekst al in de overspel sfeer, overspel is een voortvloeisel uit buitenechtelijke begeerten) en een vrouw bezien om geprikkeld te raken, nogmaals: een pot nat .
Verre van blijven, of vandaan vluchten !
Roozemond
@vlokje, wat vriendelijker mag wel hoor. Ik ben blijkbaar niet zo slim en kundig als jou om het in 1 keer goed neer te zetten, maar dat jij het zo opvat had je ook in een veel eerdere reactie kunnen zetten dan je nu doet. Je had het ook gewoon kunnen beluisteren, ondanks je tegenstand, dan had je mijn reactie wel begrepen en had dit niet nodig geweest.
vlokje
Ik heb de preek inmiddels beluisterd. Mag ik het eerlijk zeggen...??
Ik ben heel erg geschrokken...

Niet omdat ik denk dat de dominee gelijk heeft, maar omdat ik denk dat de dominee door zijn eigen bril naar de 'boze buitenwereld' kijkt. Ik ken deze ds uit mijn eigen jeugd, maar was vergeten hoe het ook alweer precies was. Het lijkt alsof we uitsluitend in Sodom en Gomorra leven. Ik zie en ervaar zelf tegenwoordig gelukkig een heel groot gedeelte in die 'goddeloze' wereld, waarin ontzettend veel mensen op een nette en heel liefdevolle manier in een relatie leven. Dit lijkt totaal uit beeld, ik word hier wel heel heel erg verdrietig van.
Roozemond
@vlokje, gaaf dat je geluisterd hebt! Maar weet je wat ik nu constateer? Dat jij met jouw bril en zienswijze deze preek heb beluisterd en ik dus ook. Ik vond het een preek die velen nodig hebben, vooral anno 2012. En daarnaast vond ik er HEEL veel troost in liggen voor hen die leven naar Gods wil, daarom prachtig dat Jozef aangehaald werd. Ja, de ds heeft ook zijn eigen kijk, net als jij en ik. De vraag is denk ik of we het willen ZIEN, of we er mee geconfronteerd willen worden wat er gaande is en ik proef uit jouw reacties daar heel veel weerstand tegen. Ik hoop dat ik er naast zit. Ik ken ook ontzettend veel lieve en nette mensen en dat was totaal niet uit beeld in deze preek.

Verdrietig van deze preek? dat kan, dat komt door de bril die je ophad. Ik luister deze preek regelmatig na en mij bemoedigd het enorm.

Dus we zijn heel verschillend en dat mag.