Man kijkt porno en staat op tweetal

Ds. A.A. Egas / 3 reacties

Vraag

Als je man op tweetal staat voor het ambt van ouderling en je weet dat hij regelmatig naar porno kijkt, moet je dit dan melden aan je predikant of kerkenraad? Als je het niet meldt, ben je dan medeschuldig, of ligt het probleem bij je man? Wat kun je als vrouw doen om je man te helpen om van deze verslaving af te komen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Geachte mevrouw,

Helaas kunnen wij elkaar niet spreken, maar het probleem waar u mee worstelt is immens groot. Ik weet ook heel weinig af van de concrete situatie waarin u verkeert. Uit uw vraag blijkt dat u op de hoogte bent van het feit dat uw man porno kijkt. Wat moet dat voor u als vrouw een verschrikkelijke wetenschap zijn. Want met het kijken naar porno bedrijft hij overspel. Hebt u dit met hem besproken of is het een ‘zwijgend’ geheim tussen u beiden. Als dat zo is, moet u daar direct mee breken. U moet dit bespreekbaar maken. Dit mag echt geen dag langer zo voortgaan. Bid de Heere om de juiste woorden, maar alstublieft, laat uw man niet doorgaan op deze verschrikkelijke weg.

Wanneer u het wel met uw man besproken heeft, blijft de vraag: waarom gaat hij daarmee verder. U mag dat als vrouw niet accepteren. Hij heeft u zijn ja-woord gegeven. Hebt u samen er over gepraat wat de reden is dat uw man aan deze verslaving lijdt. Hebt u zich in dat gesprek ook kwetsbaar mogen opstellen en uw intieme leven met elkaar besproken? Duidelijk is wel, dat u samen hulp nodig hebt. Middels hulpverleningsinstanties als Eleos, zijn er mogelijkheden om deze verslaving bespreekbaar te maken en zijn er ook goede therapieën om te werken aan genezing en herstel.

Wat betreft het melden aan de kerkenraad het volgende. U moet u man ervoor bewaren dat hij dit hypocriete leven voortzet. Het gaat om een heilige zaak als we geroepen worden om als ambtsdrager te dienen in de gemeente des Heeren. U zult dat ook uw man moeten zeggen. Als hij weigert om zijn verslaving op te geven en daarmee niet met de Heere in het reine komt, dan moet u naar mijn gedachten de kerkenraad hiervan op de hoogte stellen. Uiteraard hebt u dat ook tegen uw man gezegd. Ik denk aan de geschiedenis van Achan. Zijn vrouw wist ongetwijfeld van het gedrag van haar man, maar ze heeft het gedoogd. De Heere heeft niet alleen Achan, gedood, maar ook zijn vrouw deelde in de straf.

U mag uw man echt niet op deze weg voort laten gaan. Ik schreef al, dat ik te weinig weet van uw situatie om meer te zeggen. Misschien hebt u al een lange weg van strijd achter de rug en denkt u: die dominee heeft makkelijk praten, maar hij moest eens weten.Achter uw vraag ligt inderdaad een wereld van leed, miskenning en verdriet, dat besef ik terdege. Toch hoop ik dat u de kracht krijgt van de Heere om tegen deze situatie op te treden en uw man voor verder kwaad te behoeden.

Ik wil u dan ook van harte wijsheid, sterkte, volharding, trouw, en dat alles onder de zegen van de Heere, toebidden.

Met hartelijke groet,
Ds. A. A. Egas

Ds. A.A. Egas

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Damwoude
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

tweetal
3 reacties
pannenkoek
Heel triest dat dit gebeurt in uw gezin.
Ik weet niet of deze vraag voorrang heeft gekregen? Anders is ws de verkiezing al geweest?
Als hij zijn huis (zich zelf) niet kan regeren, hoe kan hij dan een gemeente leiden?

Veel sterkte!
Catherine
Maar wat vindt de man zelf ?? De kerkenraad weet ws van niks, dus zet zo'n man op tweetal, maar hij kan toch ook weigeren ?
adriano313
Een erg moeilijke, pijnlijke en emotionele situatie voor u

Misschien heeft u iets aan het volgende advies:

Omdat u weet dat uw man dit doet, moet u het hem zeggen dat hij zich NIET beschikbaar KAN stellen. (gelijkenis van de wijngaard)
Het gaat in eerste instantie niet om de kerk maar om het oordeel over zichzelf. Als Oudste kan hij niet twee goden dienen. En deze zonden zijn God een Gruwel.
Bid tot /God of hij u kracht en en wijsheid geeft en spreek hem aan. Zeg hem dat hij God niet kan bedriegen met zijn Porno en al helemaal niet kan vertegenwoordigen als Oudste in de kerk. Laat hem genade en vergeving vragen aan God zodat een straf niet groter wordt en hij de gruwel van God niet over hem haalt.

Als hij niet wil luisteren en het ouderlingschap wil aanvaarden dan zou ik in tweede instantie iemand in de kerkenraad in vertrouwen nemen en inlichten.

Bid tot God, dat Hij verhoed dat zo iets gebeurt. Porno is een demonische Geest die aanzet tot meer en meer (smarten)genot.
Daarom kan hij ook geen omgang hebben in een kerkenraad! Het kwaad komt dan binnenin (geïnfecteerd)
Ga niet mee in zijn eventuele fantasieën, blijf bidden want God luistert!
Ook al is de uitkomst anders dan gedacht.

Hopelijk kan je hem vergeven en je eigen gevoelens ook laten ervaren.
Pas als hij zijn Zonden voor Jezus beleid en Jezus aanvaard als zijn God (i.p.v. de demonische pornogod) dan pas bestaat er verlossing.
Laat het hierna maar aan Jezus over of hij nog ouderling moet worden.

Mocht hij zover komen en hij gelooft dat Jezus hem hiervan kan redden door in Hem te geloven met zijn gehele hart laat hem zijn zonden belijden, hoe moeilijk ook, doe het bidden samen, zeg het hem voor en laat hem onderstaande maar uitspreken.

Heer Jezus, ik erken dat ik een zondaar ben,
er is niks goed in mij dat mij dichter bij u kan brengen.
Ik erken dat ik niks kan doen om eeuwig leven te verdienen.
Ik geloof dat U voor mijn zonden gestorven bent
aan het kruis en dat U opgestaan bent uit de dood.
Vergeef mij al mijn zonden, ik bekeer mij van mijn zonden.
Ik stel mijn vertrouwen volledig op het offer
dat U bracht aan het kruis.
Heer Jezus, wilt U mijn persoonlijke Verlosser worden en mij vergeven?
Ik belijd dat U de Weg, de Waarheid en het Leven bent.
Vul mij met Uw liefde, vrede en blijdschap.
Ik dank U voor mijn redding en dat U mijn leven in Uw hand neemt.
Ik zal U voortaan volgen en dienen.

Heel veel sterkte en kracht hierbij door de Heilige Geest toegewenst.
Ik zal voor u bidden en vragen of u ook weer emotioneel mag gaan bloeien