Kind van de duivel

Ds. J.D. Heikamp / 9 reacties

Vraag

Ik hoorde een predikant zeggen dat als je niet Gods kind bent, dan ben je een kind van de duivel. Ik vind dit zeer aangrijpend om dit tegen een gemeente, jonge mensen en kinderen te zeggen. In Psalm 139 staat: "U hebt mijn nieren geschapen, mij in de schoot van mijn moeder geweven. Ik loof U omdat ik ontzagwekkend wonderlijk gemaakt ben, mijn ziel weet dat zeer goed." Bij de doop was het de Heere Die al naar ons toekwam met de woorden: "Ik doop u in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest." Ik geloof dat je dit niet mag zeggen omdat de Heere zo genadig en barmhartig is en Zijn verbond wil bevestigen van kind tot kind.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is ook zeer aangrijpend wat zich in het Paradijs heeft afgespeeld. Wij hebben God verlaten en zijn overgelopen naar de duivel. Hij is de mensenmoorder van den beginne. God heeft ons geschapen naar Zijn beeld en dat zijn we nu kwijt. Ondanks dat wij van Hem zijn afgevallen komt Hij ons tegen met Zijn Woord en getuigenis. Helaas luistert er niemand naar Zijn stem. De doden zullen horen de stem van de Zone Gods. Dat is het geheim.

Lees zondag 1 van onze Heidelberger. Duidelijk staat er: die mij verlost heeft uit alle heerschappij des duivels. Hier spreekt een kind van God vanuit het ware geloof in Christus. Hij heeft een nieuw hart van de Heere gekregen en mag met de woorden van Psalm 139 getuigen van Zijn genade aan hem bewezen.

Aan de doodstaat van de mens verandert niets wanneer we gedoopt worden. Wel het uitspreken van de naam van de Drieënige God met de belofte dat Hij de God wil zijn van het gedoopte kind. Maar daarmee is het gedoopte kind nog geen kind van God. De kracht van het Evangelie is wat we lezen in Efeze 2: "En u heeft Hij mede levendgemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden."

De Heere zal Zijn verbond bevestigen van kind tot kind. Dat is 100 procent waar. Gode zij dank. Maar Zijn verbond wordt bevestigd aan allen die wederom geboren zijn en gebracht zijn tot het ware geloof in Christus Jezus onze Heere!

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl

Tags in dit artikel:

duivel
9 reacties
dkw
@Vragensteller, waarom is dit "zeer aangrijpend"?
Het is of-of, of een kind van God of niet, en als je geen kind van God bent, waar ben je dan een kind van???
Of is er een soort tussenwegje dat je geen kind van God bent maar ook geen kind van de duivel? Een soort tussenstation of braakliggend terrein? Niemandsland?

Nee de bijbel is er duidelijk over, zolang wij geen kind van God zijn zullen we verloren gaan en is onze plaats bij de duivel, dat is de vrucht uit het paradijs.
ik_zie_dat_anders
Misschien dat de vragensteller vooral hoort over het kind-zijn van de duivel? Dat er vanaf de kansel een eenzijdige waarheid klinkt, maar dat de mogelijkheid om kind van God te worden in mindere mate belicht wordt?
waldboy
Joh. 3-18: Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft gelooft in de naam van de enoggeboren Zoon van God.

Hier staat het wat milder, maar het betekent hetzelfde.
ik_zie_dat_anders
@waldboy maar dan moet het Evangelie de nadruk krijgen, en niet de veroordeling, want dat is geen prediking.
En nee, niet dat de zonde niet benoemd mag worden, want we moeten weten waarvan we worden gered.

Ik heb de preek niet gehoord en weet dus de rest niet, maar een statement maken zonder de Uitweg te preken, dat mag niet.
Roozemond
Het moet BEIDEN benadrukt worden.
plderoos
inderdaad Roozemond, eenzijdigheid is nooit goed, je moet heel de bijbel laten spreken en niet het deel dat je vandaag even wilt laten klinken. En het is natuurlijk wél zo dat aan de heidenen, aan ons dus, het evangelie gebracht moet worden. En het evangelie is niet: als je niet naar de hel wilt gaan moet je je als de donder bekeren. Het evangelie is wel: Kom hier en je krijgt een fantastisch eeuwig leven gratis en voor niks. (en als dat niet wordt aangenomen is de kans dat de weigeraar naar de hel gaat wel degelijk aanwezig.)

Verder heeft vraagsteller gelijk door aan het verbond te herinneren. Want natuurlijk verandert de doop zelf niets aan je verloren staat. Dat heeft de ds. helemaal correct. Maar we zijn wel collectief vergeten wat het betekent om Gods eigendom te zijn. Zodra God iets heilig verklaart is het onmogelijk dat er nog iets is, nog engelen noch krachten noch machten, die dat heilige uit Zijn hand kunnen roven. (Heilig betekent in dit verband 'Gods Eigendom' want, staat er elders, Ik heb Mij een volk geheiligd).

Nu schrijft Paulus dat van een gezin waarvan maar één ouder zich bekeerd heeft, dat die niet behoeven te scheiden. Want, zegt hij, de ongelovige man is GEHEILIGD door de gélovige vrouw, want ánders zouden uw kinderen onrein zijn, maar nu zijn zij HEILIG. Je ziet, kinderen van slechts één gelovige ouder zijn het eigendom van God. Die duivelskinderen te noemen lijkt mij niet helemaal de juiste benadering.
Roozemond
@plderoos, zelf heb ik het nog nooit gehoord, duivelskinderen zeg maar in die context.

In de kerk/gemeente heb je altijd mensen die op de 2 verschillende wegen wandelen denk ik, zonder daarover te oordelen, daarom is het zo belangrijk dat het altijd samen gebracht wordt.
Race406
Kort maar krachtig antwoord!
Het gebeurt niet heel vaak, maar ik ben het helemaal eens met ds. Heikamp!
Duidelijke taal, en weer eens temeer voor mij de bevestiging dat deze ds heel wat milder is geworden.
ik_zie_dat_anders
Ja Roozemond, helemaal eens.
Maar met de nadruk op het Evangelie, zonder de scherpe randjes van de zonde af te halen of te vergoeilijken.