Belemmerd in Bijbellezen

Ds. A.K. Wallet / 2 reacties

Vraag

Graag wil ik een vraag stellen. De laatste weken word ik bij het lezen uit Gods Woord en bij het bidden zo belemmerd door aardse gedachten. Ze staan mij zo in de weg. Continu dwalen mijn gedachten tijdens het bidden en bijbellezen af naar hoofdzakelijk mijn studie en opleiding. Hoe moet ik hiermee omgaan? Ik probeer het de Heere voor te leggen in het gebed, maar de wereld sluit zo goed aan bij mijn hart. Een 20-jarige.

Antwoord

Beste vrager,

Je vraag is een vraag uit het leven gegrepen. Jij hebt last van gedachten over je studie en opleiding. Anderen hebben gedachten die het angstig maken, zelfs van vloeken die onophoudelijk in hun gedachten zijn als ze willen lezen of bidden. We zien hierin de macht van de boze, die niet wil dat we tot God naderen. Zo gauw als het ernst wordt in ons leven, mag ik zeggen: zo gauw als de Geest gaat werken in ons leven,wordt het vlees actief.

Je kent wellicht het oude gezegde wel: piraten komen af op volle schepen. Die piraten lagen op de loer om schepen aan te vallen, maar als zij zagen dat het schip geen noemenswaardige vracht had, lieten zij het voorbijgaan. Zo is het nu ook in ons leven. Als de boze ziet dat onze godsdienst niet meer is dan vorm dan laat hij ons met rust. Maar als we vracht hebben (de Bijbel en het gebed)  komt hij er op af, want hij wil geen onderdanen kwijt raken.

1. Dus jouw taak is de boze geen gelegenheid te geven en rustig doorgaan met bidden. Wat deed Jezus toen de Satan Hem verzocht? Hij zei: ga weg Satan, want er is geschreven: Gij zult de Heere uw God niet verzoeken.

2. Bid in de naam van de Heere Jezus, daar kan de boze niet tegenop.

3. Wees niet te krampachtig. Als je gaat lezen en bidden, denk dan niet meteen: o, nu begint het weer. Probeer er ontspannen mee om te gaan, wetend dat ondanks alle aanvechtingen, de Heere je gebed verhoort.

4. Breng die dingen die je proberen af te houden van het gebed en Schriftlezing, direct aan het begin van je stille tijd bij God. Geef je studie en opleiding in Zijn handen. Je studie moet je leven niet laten beheersen. Je mag studeren en je hoopt er wat mee te kunnen doen in de maatschappij en in het leven dat je van God krijgt. Laat je studie voor de Heere mogen zijn.

5. Voordat je de stille tijd begint, orden dan wat je nog als studie voor die dag (of na die studiedag) moet verrichten. Probeer het te overzien, ook dat zal je rust geven. Dus niet: ik moet , ik moet, maar ik mag, ik mag.

6. De wereld kun je niet buiten houden, maar waar de Heere Jezus je hart gaat vervullen, wordt Hij de EERSTE. Studie en opleiding zijn geen wereldse dingen, maar gaven van God; alleen mogen zij niet op de eerste plaats staan, dan worden zij werelds.

Hartelijke groeten en God zegene je als persoon en in je studie,
Ds. A. K. Wallet

2 reacties
jev
Hoi,

Misschien helpt t om hardop te bidden en te lezen?

groetjes..
janvanverweg
als je telkens aan bepaalde zaken, activiteiten moet denken, schrijf ze op zodat je zeker weet dat je na je tijd met God er op in kan gaan.