De hemel en de hel

Ds. G. Kater / 10 reacties

Vraag

Waar zijn de hemel en de hel? Op veel plaatsen in de Bijbel wordt aangegeven dat de hemel boven de wolken is. Ik heb de indruk dat mensen in een ver verleden dachten dat de aarde plat was (vier hoeken van de aarde) en de hemel boven de wolken. Tegenwoordig vliegen we boven de wolken (en is er ruimtevaart). Waar is de hemel? Ik neem aan dat hemelvaarten die in de Bijbel omschreven staan geen beeldspraak zijn. Korach, Dathan en Abiram voeren levend ter helle zoals het in de Bijbel staat doordat de aarde zich opende en hen verslond. Betekent dit dat de hel het inwendige van de aarde is?

Antwoord

Beste vragensteller,

Naar mijn weten kunnen we nergens in het Woord van God een exact antwoord op je vraag vinden. De hemelvaarten die in de Bijbel beschreven staan, zijn inderdaad geen beeldspraak maar werkelijkheid. Datzelfde geldt eveneens de hellevaart van Korach, Dathan en Abiram. Uit dit laatste de conclusie trekken dat de hel het inwendige van de aarde is, lijkt mij persoonlijk te ver gaan. Laten wij in alle bescheidenheid buigen voor het Woord, en belijden dat God in Zijn wijsheid dit voor ons verborgen houdt.

In het Woord van God is niet geopenbaard waar hemel en hel precies zijn, maar wel des te duidelijker dat zij er zijn. En niemand heeft daar vaker over gesproken, dan de Heere Jezus Zelf. In alle ernst en eerlijkheid waarschuwt Hij zondaren, die in onbekeerlijkheid en ongeloof verder leven, voor de werkelijkheid van de hel. De plaats waar Gods heilige toorn over de zonde tot in eeuwigheid zijn zal, over allen die Hem en Zijn evangelie ongehoorzaam zijn. In alle ernst en liefde nodigt Hij zondaren om tot Hem te komen, tot verzoening van de zonde in Zijn bloed, in de weg van geloof en bekering. Om de zaligheid in Hem te zoeken en te vinden, en dan ook straks eenmaal te zijn waar Hij is: dat is de hemel! De plaats, waar we voor eeuwig van de zonde verlost zullen zijn, om eeuwig met Hem te zijn tot verheerlijking van Zijn Naam. Waar reis jij heen?

Met hartelijke groet,
Ds. G. Kater

Lees meer artikelen over:

helhemel
10 reacties
dkw
Wij mensen weten misschien nog maar 0.0000000001% van wat er zich in het heelal bevind.
God die de mannen in Sodom met blindheid sloeg zodat ze de deurknop niet konden vinden, zouden wij dan wel de hemel en hel kunnen vinden?
Daniel
De Bijbel laat zien dat de hemel een echte plaats is, van waaruit straks het Nieuwe Jeruzalem, met ons als Gemeente zal neerdalen! De Bijbel leert dat de hemel een plaats is van rust.
Wanneer de martelaren uit de Grote
Verdrukking in de hemel zijn, voor Gods Troon, lezen we in Openbaring 7 : 17: “Want het Lam, Dat in het midden van de troon is, zal hen weiden, en zal hun een Leidsman zijn tot levende fonteinen der wateren; en God zal alle tranen van hun ogen afwissen.”

Wanneer in de nieuwe hemel en op de nieuwe aarde God met de mensen zal zijn, wanneer onder andere dat Hemelse Nieuwe Jeruzalem uit de hemel zal neerdalen (Openb. 21 : 2, 10), lezen we met Openbaring 21 : 4: “En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn; noch rouw; noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn; want de eerste dingen zijn weggegaan.” De hemel is een plaats van blijdschap. Lukas 15 : 7 zegt dat er blijdschap in de hemel zal zijn als er één zondaar is, die zich bekeert.

De hemel is een plaats van eeuwig leven (Joh. 10 : 28, 29). De hemel is een plaats van aanbidding; leest u Openbaring 4 en 5 maar eens, hoe de vier dieren en de vierentwintig ouderlingen de Heere aanbidden. In de hemel zullen de gelovigen uit deze Gemeente-bedeling zijn als Jezus Christus, gelijk aan Zijn heerlijk lichaam (1 Joh. 3 : 2; Filip. 3 : 21; Rom. 8 : 29). In de hemel zijn vele woningen (Joh. 14 : 2 – 3).
Duidelijker kan het niet zijn.
Net zoals plderoos vaak zegt....., de Bijbel is duidelijk.
Gerard
Daniel , ik sta paf :-)
pierre81
Als je een beetje simpel denkt: De hemel is waar de Heere God is met Zijn liefde.
En de hel is waar de Heere God alleen maar aanwezig is met Zijn toorn en daar ben je overgeleverd aan de duivelen. Daar zijn de engelen van God niet meer om je te beschermen tegen de demonen zoals hier op aarde nog wel het geval is.
mp82
De hemel is daar waar geen tijd meer is. Ergens in het heelal? Is het heelal de eeuwigheid? Dacht het niet. De Bijbel is niet duidelijk over waar de hemel is en het is ook niet belangrijk. Het gaat erom of wij in Christus zijn of niet. Alleen dan doet ons verlangen naar Zijn wederkomst, om altijd bij de Heere te zijn.
plderoos
Mooi Daniël!

Weet je wat ik ook een mooie gedachte vind? God schiep eerst het licht, en pas op de vierde dag de zon. O? waar kwam het licht dan vandaan? En dan vind je helemaal aan de andere kant van de bijbel: "en de zon en de maan zijn niet meer nodig want God zelf zal hen verlichten". Is het niet fantastisch!

En je stipt precies aan waar ik zo vreselijk nieuwsgierig naar ben. Gelijkvormig worden aan het lichaam van Jezus. Terwijl de deuren gesloten zijn binnen kunnen komen. Dan denk ik bij wijze van spreken aan het pilsje op de grote mark van groningen en dan zit ik al op het terras :)
Daniel
plderoos ik wil graag met jou een keer op de grote markt van Groningen zitten, mag het voor mij dan een Duveltje zijn?

Dan kunnen we praten over dat Jezus Christust onze zonden heeft weggedragen. Hij is in de hel geweest, maar is weer opgestaan. en hoe zit het met ons mensen.
Gesprekstof genoeg.
Omega
Misschien moeten we er maar een Refowebmeeting van maken. Alleen jammer dat Gerard zo ver weg woont ;-)
plderoos
ghehe, dan wil ik wel een uitdagende inleiding over geloofszekerheid maken :)
Dorah
Boekentip voor de vraagsteller: ' Hoop op God' van prof. dr. J. Hoek.
Niet dat je hierin perse de volledige antwoorden vindt op de vragen die je stelt maar hij heeft er wel erg goed over nagedacht en ik vermoed dat je er wat aan zou kunnen hebben.