Gevoelens voor mijn beste vriendin

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik heb een leuk vriendje. Ik heb ook een beste vriendin. We gingen een paar weken terug naar de bioscoop samen. Toen hebben we gezoend. Ik heb al enige tijd gevoelens voor haar en die zijn nu tot uiting gekomen. Ik heb nog steeds een vriend waarvan ik ook super veel hou. Al weet ik niet zo goed hoe ik moet omgaan met die gevoelens voor mijn beste vriendin. Zoals u al heeft kunnen lezen vinden wij elkaar leuk. Ik heb hierover ook met mijn moeder gepraat en die zegt dat ik moet doen wat mij gelukkig maakt. Nu is het zo dat ik twijfel of om met mijn vriendje verder te gaan of met mijn beste vriendin. Ik weet echt niet hoe ik hiermee moet omgaan. Ik ben best wel gestrest hierover. Heeft u nog advies of tips?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je bent zelf een meisje, mag ik aannemen? En waarschijnlijk ook nog wel jong... Je bent aan het ontdekken wat vriendschap betekent en hebt ‘een vriendje’ en een ‘beste vriendin’. Als ik je brief nu goed lees, heb je met die vriendin gezoend en veronderstel je een bepaald soort verliefdheid op háár. Toch houd je ook van je vriend. Tja, ingewikkeld is het leven soms, nietwaar! Om uit de wirwar van gevoelens te komen is het goed om gewoon maar eens op te schrijven wat je denkt, wat je verwacht en wat je voelt.

Denk bijvoorbeeld eens goed na over wat vriendschap betekent. Vriendschap in het algemeen: met een jongen of met een meisje. Vriendschap in het bijzonder, met déze jongen. Met dít meisje. Wat hoort daar wel bij en wat niet? Zo kán een zoen gevoelens oproepen die je niet wilt voeden: dat kan bij ‘een vriendje’ zijn. Dat kan bij ‘een vriendin’ zijn. Wil je die gevoelens niet voeden, stop er dan mee (dat is misschien niet zo gemakkelijk, maar het kan zeer zeker wél!).

Je moeder zegt dat je moet doen wat je gelukkig maakt... en dat is het ‘m nou net: om te weten te komen wát jou gelukkig maakt, zul je eerst jezelf een hele serie vragen moeten stellen en daar dan voor jezelf óók eerlijk en open antwoord op geven. Ik heb nog meer vragen: hoe zien vriendschappen met vrienden en vriendinnen (naast elkaar) er voor jou uit? Kan dat, of vind je dat je moet kiezen tussen de een en de ander? Vind je dat je nú moet kiezen tussen dit vriendje en deze vriendin? En waarom dan precies?

Wanneer kan een vriendschap uitgroeien tot verliefdheid en eventueel liefde? Hoe zie je zo’n weg voor je? Welke ‘obstakels’ kun je tegenkomen?

Ik denk, dat ik je wel wat huiswerk heb gegeven... en ik hoop, dat je er verder mee komt. Laat nog maar eens van je horen!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

lesbischverliefdheid
1 reactie
Ali636
Ik heb op YouTube Predikingen gevonden van Paul Washer en John Piper over sexual immorality en why is homosexuality wrong.
In deze tijd van openheid, acceptatie en tolerantie brengen deze predikers een heel ander Evangelie.