Man heeft laag libido

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 32 reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn drie jaar getrouwd, we hebben een fijn huwelijk en inmiddels een kindje van aantal maanden oud. Alleen op het intieme vlak gaat het minder goed. We knuffelen elkaar wel veel en kunnen ook goed met elkaar praten. Alleen gemeenschap komt bij ons bijna niet voor. Zwangerschap van ons eerste kindje was een complete verrassing. Meestal ligt dit dan aan de vrouw, maar bij ons is het andersom. Mijn man heeft een heel laag libido. We praten daar met elkaar over, maar hij zegt dat het wel goed komt. Nu heb ik in mijn zwangerschap ontdekt dat hij wel zijn behoeftes heeft. Gelukkig kunnen we ook hier over praten en hebben we nu een filter voor internet. Alleen voel ik me als vrouw vaak onaantrekkelijk, niet mooi. Waarom kunnen we ook op dat vlak niet gewoon man en vrouw zijn? Ik voel me erg onzeker over, ook al voel ik aan alles dat hij van me houdt. Ik weet gewoon niet goed wat ik hier aan kan doen. Want ook ik als vrouw heb toch mijn behoeftes.

Antwoord

Je concludeert dat gemeenschap bij jullie bijna niet voorkomt, maar dat er wel andere intimiteit is, zoals knuffelen en dat jullie ook goed kunnen praten. Maar jij mist gemeenschap, je hebt daar meer behoefte aan dan je man. Als reden noem je dat je man een heel laag libido heeft. Daarnaast zeg jij dat je je vaak als vrouw niet aantrekkelijk, niet mooi voelt. Heeft dat te maken met de lage libido van je man, met het feit dat je je als vrouw niet gewaardeerd voelt, met name op seksueel gebied of speelt het ook op andere vlakken? Uit je brief kan ik niet opmaken wat de reden is dat je man een laag libido heeft. En ook niet wat de reden is dat hij een tijdlang in zijn behoefte aan seksualiteit op een andere manier, namelijk via internet voorzien heeft.

Er kunnen veel redenen zijn voor een laag libido en de vraag is of en wat het verband is met het kijken van porno op internet. Uit je korte vraag kan ik niet opmaken wat de reden is en vaak gaat het om een samenspel van verschillende factoren, die zowel bij je man als in jullie relatie kunnen liggen. Onderzoek en begeleiding door een relatietherapeut /seksuoloog lijkt mij de meest voor de hand liggende weg.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Tags in dit artikel:

libidoseksualiteit in het huwelijk
32 reacties
drj
Vordat je concludeert dat je man een laag libido heeft, lijkt het me belangrijk dat je eerst afwacht hoe dat is als hij een half jaar zonder porno en masturbatie heeft geleefd.

Je hebt geen idee hoeveel mannen er zijn die een liefdesrelatie hebben met hun rechterhand. Lekker gemakkelijk. Als hij met jou naar bed wil, moet hij je eerst in de stemming brengen met gesprekken, kaarslicht enz. Daarna duurt het minimaal een half uur inclusief zorgen dat jij aan je trekken komt. Totale tijdsinvestering: 1,5 uur.
Als hij voor zichzelf zorgt, is hij in een fractie van die tijd klaar, zonder gezeur.

Het tweede probleem is, dat je man afstompt door het kijken naar porno. Dat is heel verklaarbaar. Porno wordt gemaakt voor mannen en door mannen. Wat het beste verkoopt is dat wat de sterkste prikkel geeft. Een sterkere stimulatie zelfs dan normale sex.
Het is net als met eten. Iedereen weet wel, dat het gezelliger is samen te koken, de tafel te dekken en dan te eten met de hele familie. Maar ja, de verleiding hè. Je loopt langs de patatkraam en... instant bevrediging. Daarna heb je spijt: je wilde toch gezond en gezellig met de familie eten.

Meeuwen zijn ook een mooi voorbeeld. Mamameeuw heeft een gele snavel met een rood vlekje erop. Als babymeeuw dat ziet doet hij zijn bek open en bedelt om eten. Maar als je de babymeeuw een namaaksnavel voorzet met een grote rode vlek erop, vergeet hij zijn moeder en verhongert liever dan dat hij de namaaksnavel verlaat. Die namaaksnavel heeft namelijk zo'n grote rode vlek, dat dat de babymeeuw abnormaal stimuleert. Dat heet met een moeilijk woord supranormale (bovennormale) stimulatie. Hij reageert dan niet meer op de normale gezonde moedersnavel.

Pornofilms zijn zo'n een voorbeeld van supranormale stimulatie. Abnormaal grote borsten, geen vlek of smet door perfecte belichting, enz. Je ziet alleen dat waar de gemiddelde man opgewonden van wordt. Niemand die roept: au, mijn arm ligt dubbel! Niemand laat per ongeluk een windje, natuurlijk staat er geen wasmand naast het bed en er komen al helemaal geen kleine kinderen de kamer in die naar gedroomd hebben.
Als je eenmaal gewend bent aan porno en het vaak misbruikt, merk je meestal dat je steeds sterkere stimulatie nodig hebt. Dit weer terug te draaien kost tijd.

Laat je man eerst maar eens oefenen al (ja, AL) zijn seksuele energie op een echte vrouw: namelijk jou te concentreren, in plaats van niet echte seks te hebben met niet echte vrouwen, die voor een paar duizend Euro net doen of ze van niet echte seks opgewonden zijn, terwijl er iemand naast staat die roept: actie!
Na een half jaar een gezond dieet, kun je pas zeggen of hij werkelijk een laag libido heeft.

Gods zegen en Zijn wijsheid wenst

DrJ

P.S. De bijbel zegt het zo: onthoudt dat elkander niet. Bij mannen hoef je er over het algemeen niet bang voor te zijn, dat ze een afkeer van seks ontwikelen als je er op aandringt. Je mag hem jus best eens aan dat vers herinneren. Het heeft geen plaats in een huwelijk zelf plezier te maken, maar je partner op een droogje te laten zitten...
AHHK76
Van harte sluit ik me aan bij het antwoord van de deskundige. Je hebt echt een probleem, waar je niet alleen uit komt, maar hulp bij nodig hebt. Er lijkt iets niet helemaal te kloppen: Weinig behoefte aan gemeenschap, maar wel naar internet kijken....?! Daarvan wordt je ook onzeker! Kijk eens op www.kostbaarvaatwerk.nl
Veel sterkte toegewenst!
QuadCoreInside
@drj:
poepoe je maakt er wel werk van ;-) Ik vond je 5e alinea best grappig..
Anders
Volgens mij heeft je man geen laag libido maar zijn behoefte wordt bevredigd achter de computer.
( begrijp ik uit je summiere opmerking hierover ) Dan is het, zoals drj beschrijft, moeilijk om nog opgewonden te raken van "gewone seks " tussen man en vrouw. Er zijn mannen die het beide vol kunnen houden maar jouw man blijkbaar niet. Volg de raad op van mw. Ronner-Wattel en zoek hulp hierin. Want het "geneest" niet vanzelf, dat is een hele strijd.
Lexus
Beste Drj,
je denkt nog wel erg "ouderwets". Zowel mannen als vrouwen kunnen moeite hebben met het op peil houden van hun libido. Dit wordt zeker niet altijd door porno veroorzaakt. Bovendien is inmiddels gebleken dat meisjes en vrouwen OOK op grote schaal (vooral stiekem) naar porno kijken. Door het enorme taboe voor vrouwen op dit soort activiteiten werden en worden onderzoekers vaak op het verkeerde been gezet. Vrouwen geven ( ook anoniem) sociaal wenselijke antwoorden m.b.t. bijv. porno kijken en masturbatie.
Er zijn zelfs vrouwen die bij de kerkenraad klagen over het porno kijken van hun man terwijl ze zelf OOK stiekem porno kijken!
In verband met dit probleem is het goed om even te googelen naar "Liegen tussen de lakens"; "meer en meer vrouwen verslaafd aan internetporno" en "één op drie seksverslaafden is een vrouw"!
1a2b3c
Zo onbekend is dat niet hoor Lexus, maar het gaat hier nou eenmaal over een man! Snappie?
Lexus
Beste "snappie" zo bekend is dat niet hoor. Dat blijkt wel uit bovenstaande verhalen. Porno "gemaakt voor en door mannen". Dat denken de makers wel maar inmiddels kijken ongeveer even veel vrouwen als mannen porno en de gedachte dat seksuele stagnaties bij mannen niet voorkomen is ook bij velen (zo als ook uit bovenstaande reacties blijkt) nog niet bekend. Het is echter een taboe om hierover als man te gaan "klagen". Bovendien durven vrouwen meestal wel aan te geven wanneer hun man "te vaak" wil maar niet aangeven wanneer het omgekeerde van toepassing is. Bij mannen is het juist andersom. Men durft wel te vertellen wanneer hun vrouw "te weinig" wil maar niet wanneer ze "te vaak" wil....
1a2b3c
@Beste Lexus, Uit die paar reacties hierboven kun je natuurlijk niet zoveel afleiden.
De hele media roeptoetert al een hele tijd dat vrouwen ook (steeds meer) porno kijken.
Als een vrouw of man niet aan durft te geven of hij/zij meer of minder wil, zal hij/zij dat toch echt zelf moeten doorbreken. Niemand hoeft zich een 'taboe' te laten aanpraten.

Groet van "snappie" ;-)
Lexus
Beste "snappie", ik geef aan dat mensen zich meer zouden moeten realiseren dat de verhoudingen anders liggen. Dat een man en vrouw tegengestelde sociale antwoorden geeft is op zich niet strafbaar. Dat moet je accepteren maar je moet WEL tegelijkertijd beseffen dat één en ander dus een geflatteerd beeld geeft!
Een opmerking van drj. dat mannen vaak zogenaamd een liefdesverhouding hebben met hun rechter hand is juist maar vrouwen gaan eveneens ( waarschijnlijk zelfs vaker dan mannen!) vreemd met hun rechter hand!!

De seksuele verhoudingen zijn door de emancipatie én het vrije internet aanmerkelijk gewijzigd. Dit kwartje is echter bij de meesten nog niet gevallen!
(vrouwen hoeven nu bijv. geen seksshop meer in om aan porno te komen)
Catherine
Wat is nu de definitie van een laag libido? Als het afwijkt van het "normale"? Maar wat is normaal? Dat is toch wat je zelf ervan vindt? Als je behoefte hebt aan eenmaal per maand, is dat voor jou "normaal". Het wordt pas een probleem wanneer de partner een heel andere behoefte heeft. Maar in de regel wordt geroeptoeterd dat 2 a 3 per week normaal is, denkt vrijwel iedereen dat dat ook zo is. Maar als iedereen eerlijk zou antwoorden, zou dat cijfer best wel eens lager uit kunnen komen. Meestal klagen de mannen hierover, nu een keer een vrouw. Dapper! Alleen de zin: tijdens de zwangerschap ontdekte ik........ was er toen helemaal geen sprake van geslachtsgemeenschap? En ging hij daarom porno bekijken? De behoefte om ernaar te kijken is er kennelijk wel, vandaar dat filter. Maar om zelf te doen niet.
drj
Beste Lexus,

Het wetenschappelijke artikel waarop dit hele stukje uit de telegraaf
baseert, is weliswaar zeer creatief, maar niet geheel juist
weergegeven.
In het oorspronkelijke artikel lezen we inderdaad dat vrouwen meer de
neiging hebben sociaal wenselijke antwoorden te geven. Dit betekent
inderdaad dat verschillen die gevonden worden dus minder groot
zullen zijn naarmate de omstandigheden meer anoniem zijn en dat
vrouwen die gedwongen worden eerlijk naar zichzelf toe te zijn nog
iets eerlijker zijn. Uit het artikel komt (in tegenstelling tot de
samenvatting van de Telegraaf NIET naar voren, dat vrouwen en
mannen even vaak pornografie gebruiken om te masturberen.
Het wordt inderdaad wel als 'modern' beschouwd te denken dat
mannen en vrouwen gelijk zijn, of zouden moeten zijn. Ja, ik kan alles
wat mannen ook kunnen en het meeste zelfs beter. Ik kan ook voor
het internet gaan zitten en porno kijken, maar dat maakt mij niet tot
een beter mens en geeft mij ook geen beter seksleven.
Ja, ik heb ook ooit in de moderne indoctrinatie geloofd, dat vrouwen
net als mannen prima seks kunnen hebben zonder partner. Dat zulke
activiteiten zelfs goed voor je zijn. De peilers van een goed seksleven
zijn volgens veel 'moderne' tijdschriften: fantaseren, masturberen en
af en toe samen een pornootje kijken.
Zoals ik hierboven al heb aangegeven is het aantoonbaar onjuist
gebleken, dat pornoconsumptie het seksleven verbetert.

Het leidt ertoe dat er processen in de hersenen op gang komen die
niet zoals bij drugs- of alcoholverslaving steeds meer van hetzelfde
willen. Integendeel, porno kijken zet processen op gang die ertoe
leiden, dat je steeds meer afwisseling nodig hebt, om je
dopamine-shot te krijgen. Hoe vaker je porno kijkt en hoe gevoeliger je
voor deze neurale effecten bent, hoe eerder en sterker dit het geval
zal zijn. Mensen die hiervoor gevoelig zijn zullen merken dat ze
inderdaad moeten fantaseren in bed om een orgasme te bereiken en
bij het pornokijken, van softporno, naar hardcore en meer perverse
vormen van porno. Iemand die een keer in de twee weken dezelfde
oude playboy tevoorschijn haalt, heeft met dit effect inderdaad niets te
maken.

Door porno te kijken en daardoor (een zeer arme en puur
lichamelijke) vorm van seksuele bevrediging te ervaren, train je je
lichaam snel en zonder veel moeite een orgasme te hebben. Daar
heb je niet veel aan bij een echte seksuele ervaring.

Je kunt niet door de poep lopen zonder dat er iets aan je schoen blijft
kleven. Natuurlijk hebben beelden die je in porno's ziet een uitwerking
in hoe je denkt. Veel mensen zeggen wel, dat ze zich realiseren dat
het niet echt is, maar de realiteit is anders. Porno heeft radicaal
veranderd wat we van seks verwachten. Allerlei seksuele praktijken
die bij onze grootouders zelden voorkwamen staan nu wekelijks op
het seksuele menu. Er is niks tegen afwisseling, maar het mooie van
seks, zoals het ook door God bedoeld is, namelijk dat twee mensen
innig met elkaar verbonden zijn heeft de neiging op de achtergrond te
raken in relaties waar we proberen 'Debbie does Dallas' na te spelen.
Iemand die tussen zijn 14e en 20e elke week 3 (ik noem een
conservatief getal) porno's in het internet kijkt, heeft (reken uit) zoveel
beelden in zijn hoofd dat je er duizelig van wordt. Maar hij heeft niet
geleerd hoe je een vrouw kust, wat er nodig is om een vrouw
opgewonden te laten worden, wat zijn toekomstige vrouw wil en wat
niet. Hij weet alles over klaarkomen, maar niets over de weg daarnaar
toe.

Door porno te kijken leren we seks los te koppelen van intimiteit. We
leren niets van zelfbeheersing, dus als we in het huwelijk
opgewonden zijn en onze partner staat bij wijze van uitzondering niet
ter beschikking, slaan we de hand aan onszelf.
Het is een illusie dat vrouwen zo vaak naar inernetporno kijken voor
de seks zoals bij mannen het geval is. Aan de andere kant
propageren vrouwenbladen en andere media voor vrouwen ook
solo-sex. Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen, dat na weging
van alle voor- en nadelen het niet zinvol is in je jeugd en ook later
zoveel te solosex te hebben als je wilt. Het is een goede gewoonte dat
zoveel mogelijk te laten, en als het onvermijdelijk daartoe komt, je
fantasieen in gezonde banen te leiden, omdat je je conditioneert op
bepaalde beelden te reageren. Laten dat realistische beelden zijn.
Oefenen je fantasie in grenzen te houden baart ook kunst.

Het is niet waar dat vrouwen vaker 'met hund hand vreemdgaan' dan mannen. Dat is echt onzin.

DrJ

P.S. Nee, ik ben geen tegenstander van seks. Ik ben ook niet
ouderwets of conservatief. Ik ben niet tegen plezier in de slaapkamer.
Seks kan nou eenmaal niet altijd perfect en bijzonder liefdevol en
romantisch zijn. Neem het zoals het komt.
Maar ik ben heel duidelijk van mening en kan dat zowel met
publicaties als ervaringen als ervaringen van anderen onderbouwen,
dat porno geen positieve bijdrage levert aan seks.

P.P.S. Lexus rijd jij een Lexus? Ik een Chrysler 300M.
drj
@Catherine

Je hebt helemaal gelijk. In een recent onderzoek hebben ze gemeten hoe vaak de mensen 'het' deden en gevonden werd dat het gemiddelde paar een keer in de twee weken (EEN KEER IN DE TWEE WEKEN) iets anders in bed deed dan slapen. Dit is veel minder dan de 1-2 keer per week die ze altijd gedacht hebben, omdat de meeste mensen menstruatie, ziekte en stressige weken niet meetellen en dan denken het is ongeveer 2 x per week. Niet dus. In ander onderzoeken werden de mensen bevraagd. Ik ben dus met Lexus eens dat meten betrouwbaarder is dan vragenlijsten, ook al omdat mensen eenvoudigweg niet meer weten wat ze gedaan hebben.

mvg, drj
drj
Hoera, we liggen ver boven het gemiddelde :DDD
Lexus
Beste drj,

ik lees veel m.b.t. dit onderwerp en heb er ook "onderzoek" naar gedaan. Ik ben het met een aantal dingen in jouw verhaal absoluut niet eens. Ten eerste worden de zogenaamde negatieve gevolgen van porno zwaar overdreven. Er is slechts een klein aantal fanatieke porno kijkers dat die negatieve effecten ervaart. (Zoals ook de hypothese dat minder prostituees tot méér verkrachtingen zouden leiden.)
Verder neemt men ten onrechte aan dat vrijwel alle vrouwen en meisjes in de prostitutie gedwongen worden. Volstrekt niet waar maar trachten veel vrouwen en vooral meisjes hun verantwoordelijkheden te ontlopen wanneer papa of mama ontdekt dat ze de hoer speelt!
Het aantal porno kijkende vrouwen ligt op dit moment wel degelijk ongeveer even hoog als porno kijkende mannen. Het taboe is bij vrouwen en meisjes m.b.t. dit onder werp EXTREEM GROOT/HOOG. Dit wordt door vrijwel iedereen schromelijk onderschat. (Zie hiervoor dus: "meer en meer internet porno verslaafde vrouwen; ook vrouwen kijken stiekem porno en liegen tussen de lakens")
Verder masturberen vrouwen wel degelijk veel frequenter dan wordt aangenomen. Ook hier speelt dat taboe een zeer grote rol. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat meisjes gemiddeld op nóg jongere leeftijd starten met masturbatie dan jongens!
Daniel
Wat een rare reacties, als er een stukje in de vraag staat over een filter, reageert iedereen alleen maar over porno.
Mastuberen, porno kijken..............., er zijn nog zo veel meer andere mogelijkheden, laten we wel de vraag van vraagstelster serieus nemen.
De man kan inderdaad uitgekeken zijn op zijn vrouw (iets wat ik absoluut niet goedkeur), maar het gebeurt wel.
Wij weten niet wat er in dat huwelijk afspeelt, laat ze de raad van mevr Ronner maar opvolgen.
1a2b3c
Het hangt er dus maar vanaf aan welk onderzoek je het meeste waarde hecht, en hoe betrouwbaar ze zijn. Elke onderzoeker zal menen dat z'n eigen onderzoek het beste is.
In ieder geval heeft de vraagstelster niets aan reacties als: maar vrouwen doen het ook!

Ik heb altijd gehoord dat 2-3 keer per week het gemiddelde is, alle leeftijden door elkaar.
Dus voor jonge mensen is het misschien weinig en voor ouderen weer aan de ruime kant.
Als het gemiddelde 'normaal' is, dan zou je het gemiddelde van je eigen leeftijd-categorie moeten nemen. Maar als je je allebei lekker voelt bij iets wat niet 'normaal' is, dan is het toch oké!
Ik ben het met Catherine eens dat je pas een probleem hebt wanneer er verschil in behoefte is.
Het argument is nogal eens dat men tekort komt bij de eigen partner, en daarom naar het 'alternatief' grijpt. Maar in dit geval gaat dat niet op.
Ik ben helemaal anti porno, maar als je daardoor ook je partner nog eens verwaarloosd....
Roozemond
@Daniël: helemaal met jouw reactie eens!
drj
Hallo allemaal,

Eigenlijk heb ik mijn oorspronkelijke antwoord alleen gegeven om degene te helpen die de vraag gesteld heeft. Het is namelijk een punt dat soms wordt vergeten bij dit soort problematiek.
Ik geloof dat de discussie van de oorspronkelijke vraag ver afgedwaald is.

Natuurlijk ben ik graag bereid mijn mening te geven in het discussieforum, als een van jullie behoefte heeft hierover een thread aan te maken. N.a.v. de bovenstaande oorspronkelijke vraag is dat geloof ik niet zinvol.

Wat mij persoonlijk tegen de borst stuit, is dat we op refoweb zijn en mensen zich niet schamen dit soort meningen te ventileren. Er zijn duizenden fora op het internet te vinden waar je kunt lezen over het opfleuren van je relatie op deze manier. Maar dit forum wordt ter beschikking gesteld door mensen die een platform willen bieden voor het reformatorisch geluid. Natuurlijk bestaat er vrijheid van meningsuiting, maar wat let je een website te zoeken met geestverwanten?

Goedenavond, DrJ
Lexus
Beste Drj, ik denk niet dat we van de vraag en het antwoord zijn afgeweken. Het probleem is een man die (te) weinig zin in seks heeft met zijn vrouwt. Dit wordt vervolgens direct gelinkt aan porno kijken omdat mannen "nu éénmaal zo zijn". Ik heb getrachty dit vooroordeel weg te nemen en tevens getacht uit te leggen waardoor men anders reageert op een man die geen seks wil dan op een vrouw die geen seks wil. Terwijl de oorzaken dus heel goed hetzelfde kunnen zijn.

Ik rijd overigens geen Lexus maar hoop er nog wel een keer één te kunnen aanschaffen!

Groet Lexus.
moedervan2
Ik denk dat porno voor zowel man als vrouw een probleem kan zijn. Maar mannen zijn wel visueel ingesteld en zijn vatbaarder voor die keiharde beelden (je begrijpt wat ik bedoel), daarnaast is er net zo goed vrouwvriendelijke porno waar een verhaaltje en romantiek gebruikt wordt om vervolgens tot seks te komen. Er zijn maar weinig mannen en vrouwen die beelden van porno niet opwindend vinden of er een afschuw voor hebben. Wees eerlijk het doet gewoon iets met je. En dat hoeven we ook niet te ontkennen. Maar voor alle mensen is porno schadelijk! Het blijft op je netvlies staan en het beschadigd je beeld... het kan verslavend zijn en het trekt bijzonder! Het windt op en voor je het weet bevredig je jezelf. Dat geldt voor beide seksen. Als je daarin niet open bent kan het je seksleven gaan beïnvloeden. Je hunkert meer naar porno dan naar je partner.
Wees eerlijk tegen elkaar en bespreek het. Huil er samen om en probeer oplossingen te zoeken. Vergeef elkaar!

En dan nog iets over masturbatie op zich. Ik denk dat het niet verkeerd is als je af en toe masturbeert. En dat mag je elkaar ook laten weten. Het kan zijn dat er tijden zijn dat één van beiden geen zin heeft, te moe is of lichamelijk niet in orde. Als het maar niet zo is dat het één het ander vervangt.

Het is lastig als men een verschillend libido heeft maar daaraan kunnen allerlei oorzaken aan ten grondslag liggen. Open zijn over wat je voelt kan veel helderheid geven en schaam je niet voor je zonden. Er is zoveel mis op dit gebied. Mannen die te veel willen, vrouwen die te vaak weigeren... elders je genot zoeken... daarnaast is het voor het stel zelf te bepalen waar ze tevreden mee zijn. Gemiddeldes doen mij niks. Ik vind deze onderzoeken zo waardeloos. Alsof er iets mis met je is als je niet aan die 2 of 3 keer in de week komt. En ja en zijn ook mannen die niet altijd zin hebben. Zo kan een zwaar beroep ook een aanslag zijn op de energie... een baby die veel huilt... verdriet en rouw... stress...
Daarnaast is er wel de plicht om nader tot elkaar te komen, om elkaar te geven wat nodig is. Dat kan soms zijn dat de man zich moet inhouden en de vrouw er meer energie in moet steken of andersom. En het hoeft ook niet altijd zo te zijn dat bij elke daad het hele ritueel 2 uur moet duren... soms kan het ook goed zijn om het vlug te doen en beiden een goed gevoel te hebben... laten we zeggen het verschil tussen die zak patat en 4 gangen diner. dat mag ook binnen het huwelijk... dat kan ook bij elkaar. Daarin mag je echt vindingrijk zijn!