Man heeft laag libido

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 32 reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn drie jaar getrouwd, we hebben een fijn huwelijk en inmiddels een kindje van aantal maanden oud. Alleen op het intieme vlak gaat het minder goed. We knuffelen elkaar wel veel en kunnen ook goed met elkaar praten. Alleen gemeenschap komt bij ons bijna niet voor. Zwangerschap van ons eerste kindje was een complete verrassing. Meestal ligt dit dan aan de vrouw, maar bij ons is het andersom. Mijn man heeft een heel laag libido. We praten daar met elkaar over, maar hij zegt dat het wel goed komt. Nu heb ik in mijn zwangerschap ontdekt dat hij wel zijn behoeftes heeft. Gelukkig kunnen we ook hier over praten en hebben we nu een filter voor internet. Alleen voel ik me als vrouw vaak onaantrekkelijk, niet mooi. Waarom kunnen we ook op dat vlak niet gewoon man en vrouw zijn? Ik voel me erg onzeker over, ook al voel ik aan alles dat hij van me houdt. Ik weet gewoon niet goed wat ik hier aan kan doen. Want ook ik als vrouw heb toch mijn behoeftes.

Antwoord

Je concludeert dat gemeenschap bij jullie bijna niet voorkomt, maar dat er wel andere intimiteit is, zoals knuffelen en dat jullie ook goed kunnen praten. Maar jij mist gemeenschap, je hebt daar meer behoefte aan dan je man. Als reden noem je dat je man een heel laag libido heeft. Daarnaast zeg jij dat je je vaak als vrouw niet aantrekkelijk, niet mooi voelt. Heeft dat te maken met de lage libido van je man, met het feit dat je je als vrouw niet gewaardeerd voelt, met name op seksueel gebied of speelt het ook op andere vlakken? Uit je brief kan ik niet opmaken wat de reden is dat je man een laag libido heeft. En ook niet wat de reden is dat hij een tijdlang in zijn behoefte aan seksualiteit op een andere manier, namelijk via internet voorzien heeft.

Er kunnen veel redenen zijn voor een laag libido en de vraag is of en wat het verband is met het kijken van porno op internet. Uit je korte vraag kan ik niet opmaken wat de reden is en vaak gaat het om een samenspel van verschillende factoren, die zowel bij je man als in jullie relatie kunnen liggen. Onderzoek en begeleiding door een relatietherapeut /seksuoloog lijkt mij de meest voor de hand liggende weg.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

libidoseksualiteit in het huwelijk
32 reacties
Lexus
moedervan2,

bedankt voor jouw duidelijke en vooral eerlijke reactie. Wanneer alle meisjes en vrouwen zó openhartig zouden zijn, zouden dit soort discussies niet meer nodig zijn.
Ik ben het bijna helemaal met jou eens. Alleen even een nuance m.b.t. van die zogenaamde "harde beelden". Helaas zijn er veel vrouwen die ook daar gevoelig voor zijn. Ook dat is geen expliciet mannen probleem.
Ook ik zie wel degelijk gevaren in porno alleen denk ik dat het probleem minder groot is dan dat men soms wil doen geloven.
Neemt niet weg dat ik ook TEGEN porno ben omdat het in de eerste plaats zondig is. De "rest" is feitelijk bijzaak.
Pompelmoen
Zonder de discussie helemaal over te willen doen: Lexus, ik begrijp niet waarom een vraag van een vrouw in (o.a. seksuele) nood je ertoe noopt om zo fel van leer te trekken over vrouwen die net zo fanatiek met porno e.d. bezig zijn als mannen.
Ik ga verder niet in op het feit dat je de Telegraaf toch moeilijk als een betrouwbare bron van serieuze informatie kunt beschouwen. Jouw opmerking dat de vrouwenemancipatie heeft geleid tot verschuivingen in de 'verhoudingen' tussen man en vrouw op seksueel gebied, geloof ik meteen. Maar ik mag toch hopen dat dat een positieve zaak is!!! Emancipatie strijdt voor * g e l i j k w a a r d i g h e i d * tussen man en vrouw - niet alleen in arbeids- en economische zin, maar ook tussen de lakens! Het lijkt me dat beide partijen daar zeer wel bij varen.

Verder sluit ik me geheel aan bij Catherine, Snappie (tikt een stuk makkelijker dan je nickname!;)) en natuurlijk Daniël.
Lexus
Beste Pompelmoen,

ik begrijp je kritiek niet;

1) stel ik dat man en vrouw niet gelijk zijn? Integendeel maar door de emancipatie gaan mannen en vrouwen soortgelijk gedrag vertonen met dezelfde symptomen. Ik veroordeel vrouwen daar niet om maar trek gewoon enkele conclusies!

2) Telegraaf niet geloofwaardig? Alle artikelen waar ik naar refereerde zijn ook in de andere dagbladen terug te vinden!

3) ik noem porno kijkende vrouwen en masturbatie(taboe) bij vrouwen omdat de meeste reacties suggereren dat een man "zonder zin" altijd het gevolg zou zijn van (teveel) porno kijken.
Wanneer de vrouw "te weinig zin" heeft refereren we NIET direct aan te veel porno kijken en/of masturbatie. Dit is dus GEEN GELIJKHEID terwijl dat er WEL is. Vandaar mijn reacties!
Pompelmoen
Dag Lexus,
1. "De seksuele verhoudingen zijn door de emancipatie én het vrije internet aanmerkelijk gewijzigd. Dit kwartje is echter bij de meesten nog niet gevallen!"
Uit deze woorden meende ik op te maken dat je de 'gewijzigde seksuele verhoudingen' geen goede zaak achtte. Maar inderdaad, eigenlijk staat dat er niet.

2. Uit de reactie van drJ concludeerde ik dat je een stuk uit de Telegraaf aanhaalde. Ik denk dat je voldoende opleidingsbagage hebt om te kunnen beamen dat de Telegraaf zeer selectief citeert, vaak conclusies trekt die absoluut niet uit het wetenschappelijke artikel kunnen worden afgeleid, enzovoorts. Ik weet wel zeker dat de Telegraaf een heel andere weergave van 1 en dezelfde bron geeft dan bijvoorbeeld de wetenschapsredactie van NRC.

3. Vrouwen die 'geen zin' hebben omdat ze te veel porno hebben gekeken??? Die gedachtegang had ik absoluut niet begrepen! Verrassende kijk op dit probleem. Ik vraag me af of dat werkelijk een oorzaak is van een laag vrouwelijk libido, maar het is in ieder geval de moeite van het overdenken waard!

4. Los van bovenstaande punten: de kern van mijn reactie was dat ik niet begrijp waarom je zo ageert tegen de toenemende pornoconsumptie door vrouwen - wanneer vraagstelster aangeeft dat haar man haar weinig aandacht schenkt én HIJ degene is die porno kijkt. De link tussen het door haar beschreven probleem en jouw reactie is me nog steeds niet duidelijk.
drj
@Pompelmoen,

eigenlijk wou ik niets meer zeggen, maar ik heb de bronnen van de artikelen die Lx noemt bekeken en de haren rijzen je ten berge - slechte journalistiek, foei.

- Liegen tussen de lakens
Was een artikeltje in de telegraaf dat op een serieus onderzoek berust dat zoals ik hierboven al aangegeven heb, tot een volledig andere conclusie komt dan de Telegraaf.

- Steeds meer vrouwen verslaafd aan internetporno
Dit was de kop van een artikel in het Algemeen Dagblad. Die hebben het meer of minder overgeschreven uit een artikel van de Engelse 'Guardian'
Zie onder deze link:
http://www.ad.nl/ad/nl/5601/TV-Radio/article/detail/2422603/2011/04/12/Steeds-meer-vrouwen-verslaafd-aan-internetporno.dhtml

De journalisten van de Guardian, hadden op hun beurt hun gegevens klakkeloos overgeschreven van een obscure website. Zie hier:
http://www.internet-filter-review.toptenreviews.com/internet-pornography-statistics-pg2.html

En dit
http://internet-filter-review.toptenreviews.com/porn-stats-around-world.html
zijn de weblinks waar die website hun informatie vandaan gehaald hebben. Helaas hebben ze, belust op sensatie, de (keurige wetenschappelijke) resultaten uit hun verband gerukt en verkeerd weergegeven.

Bijvoorbeeld dit onderzoek onder schoolkinderen in Hongkong(!).
http://www2.hu-berlin.de/sexology/IES/hongkong.html#3
Eenderde van de meisjes had al eens een website met erotische of pornografische inhoud gezien (en we weten allemaal hoe snel dat ook per ongeluk kan gebeuren) en tweederde van de jongens. Er stond niets in over de aard of frequentie van deze bezoeken.
Deze sensatiebeluste website heeft daarvan gemaakt: eenderde van de bezoekers van erotische websites zijn meisjes. Dat komt uit dat onderzoek geenszins naar voren. Ook de andere sensationele conclusies werden door hun bronnen niet onderbouwd integendeel.
Armzalig.

- Een op de drie seksverslaafden is een vrouw.
In het artikel van de Guardian wordt 1(!) Londense kliniek genoemd, waar een op de drie hulpzoekenden een vrouw is. Tegelijkertijd staat erbij, dat vrouwen zich veel slechter en schuldiger voelen over hun verslaving en hulp zoeken om ervan af te komen. Ik leun niet te ver uit het raam als ik veronderstel dat vrouwen weliswaar 30% van de hulpvragers in die ene kliniek zijn, maar dat zij waarschijnlijk (dit is niet onderzocht) een veel kleiner percentage uitmaken, omdat veel mannen geen hulp zoeken, of geen probleem zien.

Wat dat allemaal met de oorspronkelijke vraag te doen heeft ontgaat mij volkomen, maar ik vind het niet fijn als de waarheid geweld aan wordt gedaan. Bij deze dus mijn condoleances aan de kwaliteit van bepaalde kranten in binnen- en buitenland.

met vrienelijke groet,

DrJ
Lexus
Beste drj, ik schrik van zoveel "creativiteit" die jij gebruikt om de feiten te bagatelliseren.

Alle publicaties die refereren naar veel porno kijkende vrouwen worden door meerdere vaak los van elkaar staande onderzoeken bevestigd. ( zie ook het oprechte verhaal van "moedervan 2"
In 2003 was er al een ander onderzoek die melding maakte van "1 op 4 seksverslaafden is een vrouw".

Verder vergeet je andere artikelen zoals recent "meer en meer vrouwen verslaafd aan internet porno" en "vrouwen kijken stiekem ook porno". Of: "porno verleidt ook vrouwen"!

Ook de sites tegen seksverslaving of behandeling daarvan gaan steeds explicieter benadrukken dat ook veel vrouwen met deze verslaving worstelen én dat deze verslaving een nóg groter taboe is voor vrouwen dan voor mannen!

Verder heb ik met meerdere vrouwen over deze artikelen gesproken en zij gaven toe zich volledig te herkennen in die artikelen. Vaak voelden ze zich opgelucht omdat ze aanvankelijk dachten dat ze "gek waren" omdat het leek dat ze de enige (vrouw) was die met deze behoefte/verslaving worstelden....
Lexus
Beste Pompelmoen, ik ben blij dat je mijn reacties nu beter begrepen hebt. Jammer dat je nog steeds niet begrijpt waarom ik stel dat mannen én vrouwen ongeveer even vaak porno kijken en dus dat bij een laag libido van man of vrouw naar dezelfde mogelijke oorzaken moet worden gekeken.

drj,

ik heb je reactie ( laatste) nog een keer doorgelezen. Ik zie dat je wel refereert naar het artikel "meer en meer vrouwen verslaafd aan internetporno". Ik kan je echter verzekeren zoals ik al duidelijk maakte, dat het verhaal wel degelijk klopt. Ongeacht ded bron omdat ik er zelf ook onderzoek naar gedaan heb...
Verder is het artikel 'liegen tussen de lakens" een zeer geloofwaardig en subtiel onderzoek waar talloze vrouwen zich aan conformeren. Recentelijk werd dit nog door een seksuologe genoemd in: "daarom gaat de vlaming vreemd". Hierbij geeft Rika Ponnet (seksuologe) goed weer dat vrouwen OOK ANONIEM sociaal wenselijke antwoorden geven en dat daardoor dus de meeste onderzoeken met "gewone" vragenlijsten, door dames uiterst bescheiden worden ingevuld....
Lexus
Beste drj,

nog even voor wat betreft je laatste stukje over de snelheid waarmee mannen en vrouwen hulpvragen;
mannen zullen veel eerder met hulpverlening in aanraking komen doordat het in de eerste plaats een minder groot taboe is voor mannen ( "mannen houden immers van seks"); ten tweede komen veel mannen in de hulpverlening omdat ze in geldnood raken of een soa oplopen bij prostituees. (het bezoeken van prostituees zal een vrouw veel minder snel doen omdat de mogelijkheden veel minder zijn..en taboe); ten derde is er de groep seksverslaafde mannen (voornamelijk mannen) die in geldproblemren komen door te bellen met sekslijnen (deze verleidingen zijn er voor vrouwen bijna niet omdat er niet of nauwelijks mannen zijn om te bellen en als die er wel zijn zal een dame veel terughoudender zijn omdat men haar telefoonnummer dan ziet....en "het is natuurlijk een grote schande als een vrouw naar een dergelijke lijn belt".)
Vrouwen kunnen of de prostitutie in of op een "lijn" gaan en verdienen zo juist aan hun verslaving waardoor tussenkomst van een hulpverlener veel langer uitblijft!
Grote gelijkwaardigheid zie je dus nu vooral door de komst van veel porno op internet waardoor meisjes en vrouwen anoniem kunnen toegeven aan dezelfde behoeften als mannen en hierdoor juist op dit punt gaan "scoren"!
Lexus
Ik zie dat ik een reactie van Pompelmoen heb aangezien van een reactie van drj. Mijn excuses hiervoor aan jullie beiden!
drj
Best Lexus,

Mijn tijd is kostbaar, de jouwe ongetwijfeld ook.
Laten we het erop houden, dat helaas ook vrouwen in deze zonde vallen.
Over percentages discussieren ontaardt in een welles-nietes spelletje omdat we langs elkaar heen praten.

Ik wens de vragenstelster, dat ze een goede oplossing vindt samen met haar man. Je merkt uit de hele brief dat ze veel van elkaar houden. Laten we bidden voor een goed huwelijk in alle opzichten voor deze vragenstelster.

Met hartelijke groeten,

DrJ
Lexus
Beste Drj.,

de tijd zal het vanzelf openbaren. Je zal nog vaak aan deze discussie gaan terugdenken. Het gaat trouwens niet om mij. Je mag mijn naam vergeten als je mijn verhaal maar niet vergeet!

Vr.gr. Lexus.
Daniel
Vragenstelster kan met haar man naar Eleos, of naar een ouderling en anders naar de dominee.
Zo moeilijk is het toch niet, of lees ik altijd de verkeerde antwoorden van de deskundigen.

Ik kom hiebij op voor de deskundigen.