Ik voel mij veel ontmoedigd en op mijzelf teruggeworpen in de kerk waarin ik lid...

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Ik voel mij veel ontmoedigd en op mijzelf teruggeworpen in de kerk waarin ik lid ben. Dit heeft ook grote invloed op mijn psyche en het staan als christen in de wereld waarin ik werk. Nu bestelde ik vorige week De Institutie van Calvijn en een boekje over de samenvatting van het christelijk geloof van hem. Ik begon daarin te lezen en voelde me sterk bemoedigd. Ik denk dat dat komt door dat hij (Calvijn) de ogen, mijn ogen, richt op de Hoop die er is in Hem, wie Hij wil zijn en dat hij (Calvijn) niet eerst een toetsvraag voorlegt of je de schildering van de bevinding wel kent. Want dat is dan voortdurend mijn blokkade in mijn gemeente, waardoor ik heel weinig troost ervaar. Nu worstel ik erg met de vraag: is het dan niet meer tot welzijn van mijn ziel en leven om te kerken in een gemeente waar ik dat meer ervaar (net zoals ik dat beschreven heb dat ik dat ervaar in boeken van reformatoren)? Ik strijd hier al zovele jaren mee. Wat is nu het meest tot eer van Hem en welzijn van mijn ziel? Toch lid blijven en dat dan zo vaak ervaren, of kerken onder een prediking die zoals ik hierboven beschreef meer tot bemoediging leidt? Zou u hier vanuit Gods Woord mij verder in kunnen helpen?

Antwoord

Beste vraagsteller, -stelster,

Het is een heel wezenlijke vraag die je aan de orde stelt. Ik moet denken aan het boekje van Prof. dr. ir. J. Blaauwendraad “Het is ingewikkeld geworden.” Pleidooi voor gewoon gereformeerd.

Er heeft zich in de kerkgeschiedenis een pijnlijke ontwikkeling voorgedaan, waarbij het rijke gedachtegoed van de Reformatie, met name van Calvijn en zijn Institutie, waarbij de volle zekerheid van de verzoening en het heil alleen in de Heere Jezus Christus ligt, is verlegd naar allerlei gestalten van de christen. Christus is uit het centrum verdreven en de christen is in het middelpunt gekomen. Daarmee ook de grote heilsonzekerheid, waaronder mensen als Luther en Calvijn zo enorm leden in de Rooms Katholieke kerk. Als je bij jezelf begint, wanneer weet je dan of het goed zit? In wezen nooit, want Luthers ontdekking is heel Bijbels, als gelovige blijf je altijd tegelijk rechtvaardig en tegelijk zondaar. Je komt nooit uit boven de rechtvaardiging van de goddeloze. Wat is het dan een verademing, dat je -Gode zij dank- beginnen mag in de Heere Jezus Christus.

Dat je een rijke zegen ervaart bij het lezen van de Institutie, kan ik mij goed voorstellen. Die ervaring heb ik ook en nog. Calvijn kan vaak de zaken zo mooi formuleren, die jezelf bij flarden en brokken opdoet tijdens het lezen en overdenken van de Bijbel.

Moet je nu onder de prediking blijven, waar je momenteel onder verkeert?

Ik denk dat de volgende stappen je misschien kunnen helpen. 1. Blijf lezen in de Bijbel en in de Institutie. Kijk ook naar de Belijdenisgeschriften Catechismus, NGB en de Dordtse leerregels. 2. Zijn er in je kerk, met wie je dit kunt delen? 3. Is er een mogelijkheid om dit eens met de predikant of met een ouderling te delen? 4. Ken je een andere gemeente van je kerkgenootschap, waar de zaken wel aan de orde komen, zoals jij het voelt en ervaart? 5. Wees wel voorzichtig, want de dingen kunnen heel gevoelig liggen! 6. Blijf de Heere vragen wat hij wil dat je doen moet! God leidt Zijn kinderen wel op wonderlijke wegen, maar niet in wegen die de menselijke ervaringen stellen boven de betrouwbaarheid van Gods Woord en het getuigenis van de Heilige Geest verachten. Een mooie en bijbelse definitie van het geloof vind je in zondag 7  vr. en antw. 21.

7. In Handelingen lees je verschillende keren dat Paulus in een stad eerst begon in de synagoge. Als het spreken en getuigen hem daar verboden werd, ging hij op een andere plaats verder. Ik denk dat je daarin dus kunt zien dat je niet zo maar weg moet gaan, maar ook niet altijd moet blijven. God wil ruimte geven en ruimte maken voor Zijn werk.

Hartelijk hoop ik dat je hier iets mee kunt. Veel zegen toegebeden.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp