Vrouw wil geen contact met familie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Nog maar kort getrouwd wil mijn vrouw helemaal geen contact meer met mijn familie. Ze wil alleen mij accepteren als haar man en wil mij helemaal voor zichzelf hebben. Dit is voor mij een hele moeilijke situatie, omdat mijn familie ook veel voor mij betekent. Wat kan hiervan de oorzaak zijn en wat raad u mij aan hieraan te doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Over oorzaken van het gedrag van uw echtgenote kan ik van alles bedenken, maar daar schiet u weinig mee op. Ú moet met haar leven en mijn advies kan dan ook alleen maar zijn: praat met háár! En daarbij allereerst en vooral: lúíster naar wat zij te vertellen heeft! Luisteren, zonder een oordeel te hebben, zélfs als u zaken anders ziet/ervaart. Want er zullen ongetwijfeld redenen zijn voor haar gedrag. Hoe was bijvoorbeeld de verhouding met uw familie vóór uw huwelijk? Is er een plotselinge afkeer ontstaan of is het de druppel die de emmer heeft doen overlopen? Is er sprake van jaloezie (Waarop dan? Waardoor?)? Voelt zij zich afgewezen? Niet aanvaard als schoondochter, schoonzus?

Natuurlijk betekent úw familie veel voor u. Voor haar ook, want zonder uw familie was u er niet geweest... 'betekenis' kan zowel positief zijn, negatief of omslaan van het een in het ander. Erkenning is een sleutelwoord: ieder mens wil serieus genomen worden en gewaardeerd in wie hij/zij is!

Nog zo'n vraag: hoe zit het met háár familie? Met uw houding naar hén? Met uw beider verhouding tot haar familie?

Kortom: er is veel om eens rustig met elkaar te bespreken. Wellicht tijdens een gezellig etentje, een lange (strand)wandeling of een weekendje weg. Verras haar met iets leuks, dat bij jullie past! Begin in ieder geval met te laten merken, dat u van haar houdt: laat dat het uitgangspunt zijn in een luisterend gesprek!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

contactschoonfamilie
3 reacties
Catherine
Eens met Tara. Komt dit echt helemaal onverwacht uit de lucht vallen? Nooit enig signaal opgevangen dat (schoon)vader of moeder en de evt. rest ongewenst zijn?
Dat "helemaal voor zichzelf hebben", klinkt mij eigenlijk een tikje onvolwassen. Of ligt dat aan mij? De man in kwestie zal toch ook een baan en vriendenkring hebben lijkt mij?
Of wil vraagstelster 50 jaren lang handje in handje op de 2zitter zitten?
Sterkte en wijsheid toegewenst met uw "luisterend gesprek"!
Daniel
De vraagsteller staat sterk in zijn schoenen, hij weet wat hij wil.

Vandaar ook de vraag denk......, maar ergens denk ik dat vraagsteller hulp nodig heeft en niet zijn vrouw.
Of ben ik los van deze wereld?
Catherine
Ik denk dat beiden hulp nodig hebben Daniël.