Trouwen in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Wat is Gods wil? Trouwen in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden?

Antwoord

Beste jongere,

Deze vraag is niet zonder meer te beantwoorden met: in gemeenschap van goederen! Ik geef toe, dat dat in heel veel gevallen wijs lijkt.Het heeft veel voor. Toch kunnen er bepaalde situaties zijn, bijvoorbeeld wanneer een weduwnaar trouwt met een weduwe en er zijn reeds grote kinderen uit beide huwelijken. Dan kan het wenselijk zijn dat het stel trouwt op huwelijks voorwaarden. Zo is er meer te noemen.

Het allerbelangrijkste is niet of u/je trouwt in gemeenschap van goederen.Het beslissende is dat u -in waarheid- vraagt: Heere wat wilt u dat wij doen zullen? Waarom trouwt u/je in gemeenschap van goederen? En doet u/je het echt voor Gods aangezicht? En als je wilt trouwen op huwelijkse voorwaarden, waarom wil je dat? Vraagt u/je oprecht naar Gods wil en weg? Gelukkig als u/je de Heere vaak nodig hebt en leeft in tere afhankelijkheid van Hem. Dat luistert nauw.

Hartelijke groet,

Ds. H. van der Ham

Tags in dit artikel:

juridisch