Voedingsadvies van een natuurarts

drs. A. Meijer / 22 reacties

Vraag

Wij als gezin volgen een heel streng voedingsadvies van een natuurarts. Een van onze kinderen heeft behoorlijke gedragsproblemen en slikte hiervoor medicijnen. Omdat het bij hem alleen erger werd van de medicijnen en omdat het volgens mij echt rommel is waarvan de gevolgen nog helemaal niet bekend zijn, zijn we naar een natuurarts gegaan en hebben we bloed laten prikken waaruit gezien kan worden op welke voedingsmiddelen hij reageert. Nu ruim een anderhalf jaar verder (hij is inmiddels van de medicijnen af) vraag ik me af of we er wel goed aan doen. Het is erg gezond om zo te eten, maar het kost enorm veel energie om alles klaar te maken. Ons hele sociale leven ligt plat omdat we bijna nergens mee kunnen eten. Ook de kinderen vallen altijd op omdat ze van mij (bijna) geen snoep mogen. Ik merk zelf dat ik er zo gespannen ermee om ga dat eten bijna een obsessie wordt. En nog zijn onze kinderen enorm druk. Ook kan ons kind met gedragsproblemen niet naar veel mensen toe omdat er speciaal gekookt moet worden. Terwijl wij als vader en moeder (en ook de kinderen) er soms bijna aan onderdoor gaan omdat hij zoveel aandacht vraagt en het daardoor soms goed is als hij er even niet is, om zo even op te laden. Ik voel ook dat ik moet leren buigen onder het kruis dat de Heere ons oplegt. Maar aan de andere kant vind ik ook dat we ons niet vol kunnen stoppen met allerlei snoep, suiker en verkeerd eten. Het is zo'n worsteling. Wat wil de Heere hoe wij leven? Gelukkig mogen wij zo vaak de hulp van de Heere ervaren! Wie kan er met ons meedenken en een tip geven?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Je vraagt om meedenken en een tip, dat zal ik proberen te doen.

Allereerst komt in mij op dat de Heere Jezus ons voorhoudt: niet wat de mond ingaat ontreinigt de mens, maar wat de mond uitgaat. Er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde; want het wordt geheiligd door het Woord Gods en door het gebed (1 Tim. 4:5). Het eten moet ons leven dus niet beheersen. We mogen er ontspannen mee omgaan. Natuurlijk is het wel belangrijk en bijbels om goed voor het lichaam te zorgen en dus ook gezond te eten. God heeft niet voor niets de spijswetten gegeven. Hij weet volmaakt wat het beste is voor Zijn scheppingswerk.

Het met kleur-, geur-, smaak- en (geraffineerde) zoetstoffen doordrenkte menu van veel westerse mensen is niet gezond. Zeker bij drukke kinderen is het verstandig om voorzichtig te zijn met snoep.

Ik weet niet welk dieet jouw natuurarts je voorschrijft, maar het lijkt mij niet de bedoeling dat je daaronder lijdt. Dat lijkt mij een te streng regime en zoiets is ook totaal niet nodig. Jouw sociale leven hoeft er echt niet onder te lijden.

Er bestaat wel wat literatuur (voor leken) op het gebied van gezonde voeding (bijv. "Beter met voeding" van Mia Tjoe-America). Misschien kun je je daar eens in verdiepen.

Succes en vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

natuurgeneeskundevoeding
22 reacties
Hanna
@Rinske; je hebt gelijk, mijn laatste zin had moeten zijn;
En produkten uit de natuurwinkel zijn wel biologisch maar niet ALTIJD E-nummervrij...

(en ben toch wel benieuwd wat jij dan in huis hebt, misschien kom ik zo weer wat nieuws tegen ;-))
Cloudsadmirer
Hanna, o.a. de merken Beltane en la Bio Idea. Verder alle andere biologische producten uit de natuurwinkel.