Gedroomd over de dood

Ds. B. Reinders / Geen reacties

Vraag

Ik heb in de afgelopen week twee keer in mijn slaap gedroomd over de dood. De eerste keer droomde ik dat ik bevallen was van een veel te vroeg geboren kind dat iets groter was dan een hand. Ik moest om dit kind warm te houden het in een mok warm water zetten en de hele dag bij me houden. Later is het gestorven en liep ik steeds met een koud en stijf kindje in mijn handen.  Ik vond dit best angstaanjagend, heb er ook de hele dag aan gedacht en blijf er een beetje mee rondlopen. Ik heb er over nagedacht of er een aanleiding voor was, maar bij mijn weten niet. Ik heb ervoor geen films/boeken gezien waar de dood in voorkwam en ben ook niet met zulke zaken bezig geweest. Begin het steeds vreemder te vinden want afgelopen nacht droomde ik dat een persoon van wie ik heel veel hou, overleden is in zijn slaap. Ik werd huilend wakker. Kan hier een verklaring voor zijn? Ik voel me er nogal ongemakkelijk bij.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Als wij dromen heeft dat alles te maken met ons onderbewustzijn. Wij slaan daar veel dingen in op. Soms komen die dingen na jaren weer boven en dat gebeurt vaak in de meest vreemde combinaties met andere dingen. Het zijn ook vaak dingen die je ben vergeten, toch zijn ze opgeslagen in het onderbewustzijn.

De één droomt wel veel vaker dan de ander. Dat zal ook wel te maken hebben met onze slaap. Als ik het goed heb dan dromen wij het meest als wij een lichte slaap hebben. Als wij diep slapen dan dromen wij niet. Dus tegen de morgen dromen wij het meest.

Ik zou mezelf maar niet al te ongemakkelijk voelen onder deze dromen. De dood is zeker een ontzettende werkelijkheid. Ik heb zojuist nog een condoleancebezoek afgesloten. Toen heb ik kort gemediteerd uit Prediker 9:5a: “Want de levenden weten, dat zij sterven zullen, maar de doden weten niet met al.” Ik heb het zelf toegepast op mensen die geestelijk levend zijn gemaakt. Zij weten dat zij sterven zullen. Zij krijgen met de dood te doen. Gods kind gaat er iets van verstaan wat sterven betekent. De volle diepte daarvan heeft Christus gepeild. Dat is voor een mens niet te peilen. Daarom verstaan levendgemaakte mensen er altijd maar iets van.

Sterven betekent God ontmoeten. En wij kunnen God buiten Christus niet ontmoeten. Hij is immers een heilig en een rechtvaardig God. Maar Hij is ook lankmoedig en dat heeft alles te maken met Gods goedheid. Hij geeft nog uitstel van de welverdiende straf. Hij geeft nog genadetijd. Dan wordt de tijd kostbaar en dan gaan wij de Heere zoeken met ingespannen krachten. Dan wordt de nood van onze ziel ons op het hart gebonden. Dan gaan wij geweld doen op het Koninkrijk der hemelen. Want die nood moet worden opgelost. Wij hebben tijdelijke en eeuwige straffen verdiend naar Gods rechtvaardig oordeel, maar wij kunnen God dan niet meer missen. Dan komen er zielswerkzaamheden aan de troon van Gods genade. Dat wens ik je van harte toe.

Hartelijke groeten,
Ds. B. Reinders

Lees meer artikelen over:

dromen