Pijn in de oksel

drs. N. Wolswinkel / 2 reacties

Vraag

Ik heb best vaak last van pijn in de oksel, meest aan de linkerkant, soms ook rechts. Daarnaast heb ik ook weleens een pijnlijke plek in de borst. De plaats daarvan verschilt nog wel eens. Als ik het onderzoek voel ik niets. Geen bobbel of knobbel of zo. Het doet alleen zeer. Ik vind het best een beetje eng, maar durf niet goed naar de dokter. Ben bang dat ik zeur. Ik hoor zo vaak van borstkanker of een andere soort kanker, dan denk ik steeds: wat zal ik toch hebben? Mijn vraag, kan de pijn in de oksel te maken hebben met de pijn in de borst? En hoe voelt een knobbel of bobbel? Als ik eens voel, voel ik niet een knobbeltje, maar wel een hobbelig iets binnenin, maar dat is volgens mij altijd zo? Kunnen het ook spieren zijn? Ik heb de pijn in de oksel ook wel al lang, de ene keer vaker, dan weer minder. Ook daar voel ik niks bijzonders. Ik voel me ook wel goed, niet moe o.i.d. Ik ben alleen zo bang voor kanker, vooral in de borst en lymfeklieren. Moet ik naar de huisarts of is het een vaag verhaal?

Antwoord

Wanneer je je bezorgd maakt over deze klachten moet je naar de huisarts gaan. Op afstand is er weinig over te zeggen. Het zou heel goed spierpijn kunnen zijn, maar om dat te weten te komen moet je het wel laten onderzoeken.

Groet,
Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

okselpijn
2 reacties
Catherine
De huisarts zei eens tegen me dat in je borst heel veel spieren zitten die dus ook allemaal pijn kunnen doen. Je klachten zouden ook kunnen duiden op een vorm van mastopathie. (goedaardige knobbelvorming in je borst) Dat kan behoorlijk zeer doen en komt op elke leeftijd voor. Als je bang bent voor een bepaalde aandoening, zou je misschien kunnen vragen of je voor de zekerheid een borstfoto mag laten maken.
Annique
Ik ben met hetzelfde verhaal naar mijn huisarts gegaan. Die vond dat helemaal niet raar, de huisarts heeft me uitdrukkelijk gezegd dat je met dit soort dingen altijd mag komen. Uiteindelijk bleek het bij mij om een overbelaste spier te gaan. Dus ga gewoon even langs, dan weet je waar je aan toe bent. Dat is beter dan jezelf zorgen te gaan maken om iets wat misschien niets is.