Man vindt me niet mooi

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Mijn man vindt mij (altijd al) qua uiterlijk niet aantrekkelijk en mijn innerlijk vind hij ook niet mooi. Dat hij mijn uiterlijk niet aantrekkelijk vindt blijkt ook uit dat hij niet van seks met mij houdt. Ik weet niet hoe ik hiermee om moet gaan. Ik verlang ernaar bemind te worden en dat vanuit trouwbelofte, juist alleen door mijn eigen man. Daardoor heb ik ook moeite met bijvoorbeeld het Hooglied of Spreuken 31 over de schoonheid van de bruid en de ideale huisvrouw, omdat ik waardering en beminnen in mijn eigen huwelijk mis. Natuurlijk word ik wel door Jezus’ offer door God bemint, waar ik heel dankbaar mee ben, maar het beminnen door mijn man qua innerlijk en uiterlijk mis ik evengoed erg.

Mijn man probeert soms dan maar net te doen alsof hij mij aantrekkelijk vindt en mijn innerlijk waardeert omdat hij merkt dat het mij pijn doet, maar dit helpt maar beetje omdat we beide weten dat het nep is. Ik weet niet wat voor plek ik dat moet geven en hoe ik dat in het licht van de Bijbel moet zien. Er komen ook vragen in mij op zoals of hij misschien op mannen valt, of dat dit wellicht heel normaal kan zijn in een huwelijk, of dat ik echt een negatiever innerlijk dan gemiddeld heb etc.

Antwoord

Beste vraagsteller,

U schrijft een heftige brief, waarbij mijn eerste reactie is: dit is niet iets voor de anonimiteit van Refoweb. U moet gewoonweg gaan práten. Met iemand die u ziet en die naar u kan luisteren. Met een deskundige toehoorder, die professionele adviezen kan geven! Ik raad u dit met klem aan, want niet geliefd zijn óf u niet geliefd voelen zijn wel verschillende dingen waarbij ìk u vragen zou willen stellen in plaats van een geschreven antwoord te geven.

Zonder dus op dit moment inhoudelijk op uw schrijven in te gaan, vind ik het zeker moedig dàt u hebt geschreven, maar gá naar de huisarts om een verwijzing naar hulpverlening te vragen! Doen, ook al lijkt dat misschien een heel grote stap! Besef dan tegelijkertijd dat u de eerste stap al hebt gezet door uw brief te schrijven en daarmee te beseffen dat u hulp nodig heeft!

Marijke Rots

3 reacties
leene
Er overviel mij eigenlijk een gevoel van verbijstering toen ik uw vraag las en er kwamen heel veel vragen naar boven: Waarom is uw man dan met u getrouwd hoe was dat in het begin van uw huwelijk, wat bedoelt u met hij vindt mijn innerlijk ook niet mooi etc etc Wat moet dit moeilijk zijn voor u.
Ik kan niet anders dan mw Rots gelijk geven. Ga alstublieft hulp zoeken.
Het is niet normaal wat u man zegt en u heeft geen negatiever innerlijk dan anderen! Het lijkt mij heel moeilijk om nog een beetje zelfwaardering en vertrouwen over te houden maar als je dan toch over een negatiever innerlijk begint dan is uw man negatiever dan u. En is hij zelf zo mooi dan?
schoenveter
Wat ik dan wel mooi vind is dat hij aantoont zijn best te doen, ondanks dat het nep voelt! Dat hij dit doet is wél echt! Zit daar, wellicht dieper verstopt, een stukje oprechte liefde in? Zoek daarnaar!

Zijn jullie 'zomaar' getrouwd? Iemand mooi vinden is niet alleen het 'knappe' uiterlijk, maar ook hoe je aan elkaar vertrouwd en gehecht raakt. Het is ingewikkeld en ook moeilijk een conclusie te trekken. Hulpverlening zoeken is de juiste weg om zo meer inzicht te krijgen in de situatie, en te ontdekken wat en waarom het tegenhoud.
Samanthi
Inderdaad ziek hulp, misschien heb je wel een vertekend zelfbeeld.
Sterkte meis