Verwarring in kerk

Ds. C.J. Barth / 5 reacties

Vraag

Ik ben in verwarring. In mijn kerk wordt er iedere zondag een weg gepreekt hoe bekering in z'n werk gaat (toeleidende weg). In mijn Bijbel lees ik o.a. in Rom. 10:9: "Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden." In Hand. 16:31 staat het volgende: "Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden, u en uw huis." We moeten toch de Heere met ons hart op Zijn Woord geloven en dan zijn we toch zalig? Ik heb altijd veel boeken gelezen, maar die brengen me ook in verwarring, omdat de ene schrijver wat ruimer spreekt dan de ander. In China hebben ze niet anders dan de Bijbel. Daar geloven ze toch ook de Heere op Zijn Woord? Wilt u mij een bijbels antwoord geven hoe het nu is.

Antwoord

Je hebt gelijk dat de ene schrijver/kerk ruimer is dan de andere. Soms lijkt het wel: hoe meer boeken je leest, hoe verwarrender het wordt. Open dan het Woord van God. Dat is levend en krachtig, scherpsnijdender dan een tweesnijdend zwaard. En dit Woord oordeelt over al die gedachten en overleggingen van het hart (Hebreeën 4:12). Houd je vast aan wat de Bijbel zegt. Dat geeft duidelijkheid. Zelfs de meest godzalige predikanten en schrijvers hebben hun beperkingen. Dat merk je zodra je een paar verschillende boeken of predikers naast elkaar legt. Ze hebben allemaal hun eigen accenten. Natuurlijk is het wijs om naar hen te luisteren. Het zou eigenwijs zijn om dat niet te doen. Maar de Bijbel geeft de doorslag. Houd je vast aan Gods Woord. Wie dat doet, vergelijkt de Heere Jezus met een man die zijn huis bouwt op een rots (Mattheüs 7).

Laat je niet van de wijs brengen door mensen die zeggen: "Je mag Gods Woord niet zomaar geloven, dan bedrieg je misschien jezelf voor eeuwig. Alleen die of die dominee kan de Bijbel echt goed uitleggen, want die wordt door de Geest geleid." Dit is geestelijke manipulatie. De Bijbel is duidelijk genoeg. Bid zeker om de leiding van de Geest bij het lezen. Die leiding heb je nodig en de Heere wil het ook geven. Maar het is echt niet zo dat de Bijbel voor de leek niet te begrijpen is en dat een geestelijke ons moet vertellen hoe het precies zit.
De Heere heeft Zijn Woord gegeven zoals het nu voor ons ligt. Hij gaf er niet allerlei ingewikkelde uitwijdingen bij om te voorkomen dat misschien iemand het verkeerd zou gebruiken. Hij Zelf vond de Bijbel goed zoals het nu is. Geloof Zijn Woord, dat is genoeg.

Hartelijke groeten,
Ds. C. J. Barth

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid
5 reacties
Anders
Waardevol antwoord !!
waldboy
Mooi antwoord, maar...
jslabbekoorn
Bij het citeren van teksten moeten we op het verband letten en Schrift met Schrift vergelijken. Rom. 10 bijv. Paulus legt uit dat we er niet komen door de werken der wet. En dat het einde (doel) der Wet Christus is. De wet is gegeven om onszelf te leren kennen (Rom. 3:20, zonde en ellende) en God (rechtvaardig en heilig); niet als doel op zichzelf, maar om ons tot Christus te leiden. De Wet is een tuchtmeester (pedagoog) tot Christus (Gal. 3:19v; :24).
Met de mond belijden is vrucht van het met het hart geloven. Wat is met het hart geloven?
Het gaat om vertrouwen op God. De God, Die Christus uit de doden opgewekt heeft. De Heere Jezus belijden (=hetzelfde zeggen wat in het hart geloofd wordt) tot zaligheid. Door de prediking van het Woord gehoor te geven (zie vervolg Rom. 10). Om op Hem te vertrouwen moeten we de God kennen die Christus opgewekt heeft. Dit is het eeuwige leven, dat wij U kennen, de enige waarachtige God en Jezus Christus,... (Joh. 17:3). Hoe komen we aan het vertrouwen in God? Door de Geest van God, dus door wedergeboorte (J0h. 3:3-8; 6:61; 1 Kor. 12:1-12; 9-11). We zullen, om de God Die Christus opgewekt heeft, te kennen, zelf opgewekt moeten zijn uit de dood (Rom. 6:1v; Ef. 2:1v; 5:8-14). God laat door Zijn Geest het licht in ons duistere hart schijnen om ons Christus te openbaren (2 Kor. 4: 1-6). Moeten wij Hem om Die Geest bidden? Ja. Hebben we grond daartoe? Ja, in onze doop (zegt ds. Ledeboer).
Je mag pleiten op grond van de doop en Gods verbond. De Geest heb je nodig om de Bijbel te leren verstaan, God door Zijn Woord te kennen en Christus te omhelzen. Zoekt en gij zult vinden. Met Hand. 16:31 staat het ook zo: Paulus predikte hen het Woord (:32). Aan wie? aan een verslagen zondaar die niet wist hoe hij zalig moest worden (:30).
solide
vragensteller, vraag toch de Heere of Hij je wil bekeren. zoals Hij al Zijn oude volk heeft gedaan! lees dan bv smijtegeld, ik noem er maar eentje.zo dat je niet in de war raakt. vraag toch of de Here het je Zelf geeft.....lees toch alles in zijn verband! niet alleen maar een tekst!vraag of je iemand op je weg mag krijgen ,die het van de Heere Zelf heeft geleerd!!!!!
plderoos
Nou kijk aan! hier istie dan! ik heb het namelijk van de Heere zelf geleerd! Hij zei het echt: als je gelooft dat Jezus Heer is en dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, dan zul je behouden worden! Hou het maar lekker bij de bijbel en laat je niet in verwarring brengen! Als je de Waarheid kent heeft de leugen geen vat op je!