Voorganger legt functie niet neer

dr. G. W. Marchal / 2 reacties

Vraag

Begin september 2011 heb ik jullie mijn verhaal verteld. Onze voorganger heeft mij gebeld en om vergeving gevraagd. Inmiddels is het eind maart 2012 en is dit verhaal bekend geworden. Hij heeft dit verhaal bevestigd aan een andere oudste van de gemeente, die erop stond dat hij zijn functie neer zou leggen. Dat deed hij niet. Toen heeft de oudste gezegd: dan leg ik mijn functie neer. De vrouw van deze voorganger is inmiddels overleden en sinds december heeft deze voorganger weer een relatie. Hij heeft nu de gemeente om vergeving gevraagd, maar hij weigert dus zijn functie neer te leggen. "God bepaalt of ik voorganger blijf." Wij zijn met een groep weg gegaan en zijn kapot van verdriet. Wij missen onze gemeente en willen best vergeven, maar dan moet deze voorganger zijn functie neerleggen. De hele gemeente is verscheurd. Wat moeten wij doen?

Antwoord

Lieve mensen,

Wat een drama! Ik probeer mij voor te stellen wat er in dergelijke omstandigheden met jezelf, maar ook met je geloof gebeurt. Wanneer je samen leeft van de vergeving -niet als een goedkoop gebaar dat niet verder gaat dan je velletje, maar tot op het bot- kun je samen een nieuwe start maken. Al lezend denk ik: hier is sprake van een repeterende breuk. Deze voorganger heeft het in zich om zich ten onrechte aan anderen te binden. Wie houdt zo'n mens tegen? De gemeente waarin dit alles plaats grijpt, is zelfstandig -veronderstel ik- in deze zin: er is geen instantie buiten de gemeente die bindende uitspraken kan doen. Daarom kan de betreffende voorganger zijn plaats blijven bezetten, daarbij als argument hanterend: "God bepaalt of ik voorganger blijf."

De keuze die gemaakt dient te worden is uiterst moeilijk. Toch zie ik slechts twee mogelijkheden: de voorganger legt zijn functie neer en geeft de gemeente de gelegenheid een nieuw hoofdstuk op te slaan. Wanneer hij onverzettelijk blijft, is er geen andere weg dan deze kring verlaten. Je kunt niet ten koste van alles ergens bij blijven.

In Christus verbonden,
Ds. G. W. Marchal

Lees meer artikelen over:

gemeenteoverspelpredikant
2 reacties
adriano313
Naast gebed kun je als oudsten altijd gezamenlijk besluiten om hulp te vragen bij één van omliggende of landelijke gemeenten. Je staat nooit alleen, maak niet uit welke denominatie

Hierdoor kan je hopelijk meer terugvallen op de organisatie en bemiddeling van andere externe voorgangers als hun oudsten. Het kan het probleem tussentijds verzachten waardoor er gewerkt kan worden naar een oplossing (met name als het gaat om statutaire en juridische zaken)

Je zult niet de eerste gemeente zijn die hulp van andere gemeenten krijgt, met name als er een panel van voorgangers wordt gevormd ;)

kijk een bij <a href="http://www.friendsforministries.nl/index.cfm?main_id=9&navigation_id=9">FMF</a> (klik) voor een overzicht van adressen

Gods wonderlijke zegen toegewenst
Diba
Deze gemeente wordt voornamelijk door 1 familie geleid die elkaar niet afvallen. Een mens die willens en wetens 6 jaar lang met mensen heeft gebeden in de Naam van onze Heer heeft veel kapot gemaakt bij de trouwe en hechte groep gemeente leden. Deze man was erg geliefd en de zorg voor zijn vrouw was in onze ogen erg gemeend. Er dan achter te komen dat iemand een dubbelleven heeft geleid met een zuster uit onze gemeente doet pijn. Het voelt alsof wij zelf zijn bedrogen. Het zou al zo helpen als ook zijn eigen familie zou zeggen dat het niet goed was, maar zij loven hem om zijn eerlijkheid en vinden het raar dat wij er zo kapot van zijn.
Natuurlijk moeten wij bidden voor deze familie, dat zij ook weer recht tegenover God kunnen staan. ook voor de voorganger in kwestie, maar er zal toch veel moeten gebeuren wil deze gemeente weer op vertrouwen kunnen functioneren.