Overspel voorganger

D. van Genderen / 7 reacties

Vraag

Ik kom uit een fijne Pinkstergemeente en hou heel veel van mijn voorganger. Een maand geleden echter vertelde een zuster, die al vijf jaar niet meer naar de gemeente komt, mij waarom zij de bijeenkomsten niet meer bijwoont. Zij en de voorganger hadden volgens haar een liefdesrelatie. De voorganger was getrouwd, zijn vrouw is een paar maanden geleden overleden. Die relatie heeft zeker vier jaar geduurd. De voorganger had zelfs trouwplannen met deze vrouw. De oudste van de gemeente, een broer van de voorganger, kreeg door wat er speelde en zei tegen deze zuster dat ze beter naar een andere gemeente kon gaan. Dat gebeurde. Na een paar jaar kwam ze echter terug, uit heimwee naar onze gemeente. Opnieuw werd ze op het matje geroepen, waarna ze besloot een eind aan de relatie te maken. De broer van de voorganger en zijn zussen zijn van de relatie op de hoogte. Nu heeft deze vrouw het ook aan mij verteld en dat heeft ze ook de voorganger laten weten. Ik had verwacht dat deze voorganger mij zou bellen, maar dat is nu al een maand geleden. Nu heb ik hem een mail gestuurd en om uitleg gevraagd. Daarom heb ik nog geen reactie gehad. Op deze manier kan ik niet meer naar deze gemeente toe, maar ik mis dat wel heel erg. Kunt u mij raad geven wat ik nu moet doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dit is een zeer ernstige zaak, die je aansnijdt. Deze relatie tussen de voorganger en deze vrouw is begonnen als overspel. De vrouw van de voorganger leefde toen immers nog. En overspel wordt in de Bijbel in scherpe bewoordingen veroordeeld. De Heere Jezus zegt in Mattheus 5:7 en 8 zelfs: "U hebt gehoord dat tegen het voorgeslacht gezegd is: U zult geen overspel plegen. Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft." Op geen enkele manier is deze relatie goed te praten en zeker niet voor een voorganger.

In dit geval zou ik contact zoeken met de kerkenraad/oudstenraad en dan niet met de broer van de voorganger. Als er vervolgens niets mee wordt gedaan, zou ik een andere gemeente zoeken. En vooral: bid voor de voorganger en voor deze vrouw, dat ze tot inkeer zullen komen en hun zonden zullen belijden.

Van harte Gods zegen toegewenst,
Dirk van Genderen

Tags in dit artikel:

overspel
7 reacties
43843
Hoe we in een dergelijke zaak dienen te handelen staat heel duidelijk in Matt. 18.
In dit geval weet Jan, Piet en Klaas er al van, en ook wij hier op refoweb. De gemeente en de voorganger zijn eenvoudig te traceren zonder dat de Bijbelse weg is gegaan. Zo woekert het kwaad voort, en wordt daardoor alleen nog maar erger. Dit is tot grote schade van de gemeente, die hierdoor ontheiligd wordt.
Zeg het der gemeente, dit is de kerkenraad of de oudsten, nadat we de zondaar persoonlijk en met een andere broeder hebben bezocht en als zij volharden in hun zonde.
Race406
Jij weet het en de voorganger weet dat jij het weet. Waarom zou hij jou nu moeten bellen of mailen?
EVA
Gaat u in de 1e plaats maar naar God toe met deze last, daarnaast is het aan u om te onderzoeken of dit verhaal waar is wat deze mw tegen u gezegd heeft, een voorganger is een prooi voor de duivel want als de voorganger valt...scheurt vaak de gemeente en dat is wat de duivel wilt.
Roddel en achterklap is een groot gezwel in een gemeente.
Veel zegen en wijsheid toegewenst, maar onderzoek het biddend, en niet via via maar naar de persoon zelf.
Swimmie
Niet alleen afgaan op wat deze vrouw zegt.
Bij ons in de gemeente is ook zo'n soort situatie geweest. Een (oudere) vrouw vertelde van alles over verschillende gemeenteleden. Bleek gewoon niet waar te zijn.
Maar wel een hoop ellende in de gemeente. Begint bij roddel, eindigt bij kerkscheuring (bij ons gelukkig niet).
Wat ik bedoel: hoor en wederhoor.
Vraag de voorganger om opheldering. Vraag de oudsten om raad. Bovenal vraag God om wijsheid om hier in liefde mee om te gaan.
Voorgangers staan in de vuurlinie van Gods rijk. Ze worden vaak aangevallen. Ze kunnen ook vallen, maar vaak ook ongegrond beschuldigd worden. Een (ongegronde) beschuldiging op seksueel gebied is moeilijk te verdedigen zonder schade op te lopen.

Gods wijsheid gewenst in deze!
Cloudsadmirer
Drusius:
weleens het voorbeeld gehoord/gelezen van de vlieg in de zalfpot van de apotheker?

Juist, en daarom alleen al kan de vraagsteller niet doen of haar neus bloed.
MaKro
@Rinske:
Ik ken het voorbeeld in ieder geval niet!! Gooi em es in de groep:)
peet228
@theomega, juist. Het is niet goed te praten maar wie is er zonder zonde? Niet één van ons als mensen.