De liefde niet hebben

Kand. G.A. van Ginkel / 2 reacties

Vraag

Ik wil weten of er nog meer mensen zijn waar de liefde niet aanwezig is. Op elk vlak kan ik geen liefde geven omdat ik geen liefde heb. Ik heb een hekel aan mezelf en dat straal ik ook uit naar een ander. In de Bijbel staat dat het belangrijkste is de liefde. Als je de liefde niet hebt of geeft, dan heb je volgens de Bijbel een probleem. Hoe denken jullie hierover?

Antwoord

Ja, er zijn nog meer van die vreemde mensen. Ongeveer zes miljard. Richting zeven. Ook de schrijver van dit antwoord. Echte liefde (agape) is een geschenk van God. Kort voordat Jezus aan het kruishout stierf, sprak hij tot Zijn discipelen: Zo wat je begeren zult in Mijn Naam, je zult het ontvangen. Ik zal het doen! (Joh. 14:13,14; Joh. 16:24). Vraag God dan met vrijmoedigheid om die liefde. Die zichzelf schenkt aan de Ander en de ander; aan God en aan de naaste. Heb geen hekel aan jezelf, maar aan de  liefdeloosheid in jezelf. Vertel het God. Belijd het God.

Je bent een waardevol mens. Maar zonder liefde. Totdat God je hart met Zijn liefde vervult. Door Zijn Geest (Rom. 5:5). Hij wil het doen!

Kand. G. van Ginkel

2 reacties
Roozemond
Niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat..... de bijbel is daar heel duidelijk in, al kan het wel zo voelen, vooral als je een negatief zelfbeeld hebt. Vroeger was ik ook zo, maar idd. als je Gods liefde persoonlijk hebt ervaren, ik kan het niet uitleggen, maar dat is zo goed. Dat wens ik je van harte toe. Het is bidden en werken, dus ga aan de slag zou ik zeggen;-)

Je bent door God gemaakt, Hij is je Schepper, probeer je voor te stellen, los van alle leugens die er waarschijnlijk in je leven heersen, wat dat betekent... en wat het voor Hem is als jij zo naar jezelf kijkt en over jezelf spreekt.... het hielp mij om daar pijnlijk mee geconfronteerd te worden.

Wat er ook allemaal voor ellende eventueel in je leven gebeurd is, dat kan namelijk, toch is de mogelijkheid om lief te hebben in deze gebroken wereld aanwezig.

Een leven zonder liefde is nooit Gods bedoeling geweest.

Ik wens je van harte Gods liefde toe!
jslabbekoorn
Ter aanvulling: Lees Rom. 3:9-20 waar het portret van elk mens beschreven is. Zie 1 Joh. 2:8-11. Waar de mens van nature door Johannes in het licht van de liefde beschreven wordt. Haters zijnde. (zie Tit. 3:3v). Maar ook : 1 Joh. 4:7. Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; lees ook verder tot :12. De apostel wekt er toe op. Waarom? Omdat we het niet hebben. ook Gods kinderen dus niet van zichzelf (zie :10). Dus wat betreft God en de naaste liefhebben: dat kan niemand uit zichzelf. Maar gelukkig was God de eerste in Zijn liefde. Bidt om de Geest, Die de liefde uitstort in het hart (Rom. 5:5).
Er kan ook nog een andere (dubbele) oorzaak zijn. Een buiten jou. Ik ken je niet, dus ik weet het natuurlijk niet of het zo is. Als je van je ouders geen liefde hebt gehad of van een van hen, maar verkeerd ben behandeld of zelfs mishandeld of met woorden gekleineerd, zodat je weinig of geen liefde hebt ervaren, dan is het ook heel moeilijk om het te hebben en te geven. Je blokkeert dan niet voor niets. In zo'n geval zou ik zeggen, zoek professionele hulp, om die gevoelens te leren herkennen en boven te krijgen. Waarschijnlijk heb je wel liefde (misschien wel veel meer dan je denkt), maar kun je het niet uiten volgens je gevoelens. Hoe ik dat weet? Je wilt liefhebben, maar je kunt het niet. Dat is al een bewijs ervan. Je zegt dat je uitstraalt dat je een hekel hebt aan jezelf. Maar zegt men dat tegen je of is dat jou gevoel? Een ander kan dat wel anders opvatten. Dat je een negatief zelfbeeld hebt zal ook voor jou duidelijk zijn. Je wilt het gevoel hebben dat je liefhebt. Maar stel je jou doel niet te hoog? In jou geval lijkt het me zeker goed professionele hulp te zoeken en deze dingen te bespreken.