Kind wil geen warm eten

drs. A. Diepeveen- van der Marel / Geen reacties

Vraag

Mijn kind (bijna 3) wil niet warm eten en wil alleen brood (ook als wij gewoon warm eten). Wat kan ik hier aan doen?

Antwoord

Beste ouder(s),

Het is belangrijk om rond eten geen strijd aan te gaan. Peuters kunnen dit heel lang vol houden. Sommige kinderen hebben een periode last van bepaalde structuur of de temperatuur van het eten. Ze kunnen hier, vooral door oefenen en variatie, overheen groeien.

Als het eten een beladen zaak wordt, is het vaak moeilijk om dit nog om te buigen. Een regel zou kunnen zijn dat het kind altijd iets moet proeven waarbij je het kind de keuze geeft waar een hapje van genomen wordt. Ook kunnen kleinere bordjes of lepels helpen, zodat het kind beter kan overzien wat hij moet opeten. Een tip is ook om kinderen te betrekken bij het bereiden van eten en laten kiezen wat hij of zij lekker vind. Wissel eigen keuze van het kind af met de keuze van papa of mama. Blijf het gewicht van uw kindje in de gaten houden en bedenk ook alternatieven voor groente zoals meer fruit of koude groentes. Je zou eerst ook kunnen kiezen voor een periode brood gecombineerd met iets van het warme eten. Je kunt ook de consultatiebureau verpleegkundige, vrienden- en familiekring vragen mee te denken. Probeer tips een periode uit en verander niet voortdurend van aanpak. Dit vraagt dat je, ook als ouder(s), het goede voorbeeld blijft geven en met elkaar in een fijne sfeer van het eten kunt genieten.

Alle goeds gewenst en vriendelijke groet,
Drs. Anja Diepeveen-van der Marel

Tags in dit artikel:

opvoeding