Schamen voor borsten

C. den Hamer / 7 reacties

Vraag

Met mijn toekomstige echtgenoot hoop ik in de toekomst te mogen genieten van seksualiteit. Ik heb een vrij grote borstomvang en mijn borsten hangen best al wel. Bovendien zijn mijn tepels door een huidaandoening in het verleden, die af en toe nog wel de kop opsteekt, blijvend beschadigd. Door mooi vallend, stevig ondergoed voel ik me er in het dagelijks leven helemaal niet onzeker over. Integendeel, maar ik vind het super-eng om mijn naakte borsten straks aan mijn man te moeten tonen. Ik ben bang dat het een teleurstelling voor hem zal zijn. Dat zou ik hem en mezelf liever besparen. Wat raadt u mij aan? Borsten gewoon altijd bedekt houden, ook tijdens de gemeenschap? Me er overheen zetten en erop vertrouwen dat hij er geen problemen mee heeft? Het is misschien een nogal vreemde vraag voor u, en misschien zie ik een probleem dat er niet is, maar ik kan me hier echt zorgen om maken en dit punt vooraf bespreken vind ik best wel gênant.

Antwoord

Aanstaande bruid,

Je vraag afdoen met de opmerking dat je geen zorgen hoeft te maken is niet hetgeen wat ik als antwoord wil geven. Je wilt mooi en aantrekkelijk zijn voor je aanstaande bruidegom. Mijn eerste vraag is echter wie je een teleurstelling wilt besparen als je jezelf gaat tonen aan je bruidegom. Uit je schrijven blijkt dat je zelf moeilijk kunt aanvaarden dat er kennelijk onvolkomenheden zijn aan je uiterlijk. Ik hoop van harte dat je aanstaande man in de keuze voor jou, om samen het leven verder te gaan delen als man en vrouw, voor meer gaat dan alleen een perfect uiterlijk.

Bezie de keus om samen een huwelijk aan te gaan eens van de andere kant. Is jouw keus om met hem te willen huwen hoofdzakelijk gebaseerd op het feit dat hij er fraai en perfect uit ziet? Of is er meer? Uiterlijke schoonheid is een gegeven die aantrekkingskracht kan bevorderen bij een eerste kennismaking. Daarna gaat het toch om meer, dat je elkaar goed leert kennen en vooral de schoonheid van binnen van elkaar leert ontdekken. Het samen optrekken, ook geestelijk elkaar kunnen gaan aanvullen, steunen en ontwikkelen. "Man en vrouw schiep Hij hen, om één te kunnen zijn in alle facetten van het leven." Compleet dus ook  in relatie met de Schepper.

Het gaat dus om veel meer dan borsten alleen, waarvan je de vrees hebt dat ze je man maar ook jezelf in de onderlinge huwelijksrelatie zullen tegenvallen. Mijn advies is dan ook dat je de moeite die je hebt met bovenstaande met hem gaat bespreken in het vertrouwen dat jullie hier echt wel samen zullen uitkomen. Als hij je liefheeft, maakt hij ook een keus voor je totaal, dus ook voor de door jou ervaren onvolkomenheden.

Ik wens jullie een rijk en gezegend huwelijksleven toe, waar onvolkomenheden en gebrokenheid een veilige en legitieme plaats mogen hebben op weg naar de eeuwige toekomst.

Met vriendelijke groet,
Kees den Hamer

Lees meer artikelen over:

borst(en)schaamte
7 reacties
QuadCoreInside
Mooi antwoord. Bespreek het gewoon met je a.s. man, dan is hij erop voorbereid. Ik kan me ook niet voorstellen dat hij er een punt van zal maken. Er zijn beroerdere dingen :-)...
marianne1188
Heb je het er nog niet over gehad dan.. wordt wel eens tijd dan.

als jullie van elkaar houden is dat echt niet belangrijk voor hem.
vlokje
Wat blijkt weer dat we zo beïnvloed zijn door het moderne tijdsdenken dat een vrouw er uit zou moeten zien zoals de media en modewereld ons doet geloven. Is wat daarvan afwijkt onvolkomen, de gebrokenheid van ons bestaan?? Wat zijn we ver afgedwaald als we dat geloven, en dat we denken dat we onvolkomen zijn, zoals we zijn, puur op je unieke wijze. Iedere vrouw is prachtig. Laten we de collectieve gedachtengang tarten, en ons realiseren dat zíj bekrompen en zielig zijn door voor te spiegelen wat zogenaamd mooi is. Het mooie zit in onze puurheid, niet in de vorm hoe dan ook. Arrgggg... wat heeft de reclamewereld een ongekend negatief zelfbeeld in de hand gewerkt. Een man die jouw liefde waard is, herken je daaraan dat hij hier niet door beínvloed is.
AHHK76
Vooraf bespreken kan een hoop spanning bij jou wegnemen, dus dat is wel aan te bevelen. Ga lekker een eind samen wandelen en vertel hem dat je met iets zit wat je erg lastig vindt... Dat gaat makkelijker dan wanneer je tegenover elkaar zit! Waarschijnlijk is het "probleem" dan in één keer uit de weg geruimd!
Er is niemand op deze aarde die een volmaakt lichaam heeft, alleen bij jezelf zie je het vaak negatiever als bij de ander! Enne... als je straks getrouwd ben, zet dan een schemerlampje naast je bed en doe de grote lamp uit!
Het beste ermee!
Daniel
Beste vraagstelster, uw a.s. man heeft u gezien (aangekleed), weet hoe uw gezicht er uit ziet, hoe u wandelt, hoe blij u kunt zijn,
'een meid die als ze naast je gaat, loopt te zingen over straat'.

Hij wil met je trouwen en jij met hem.
Borsten, grote, kleine, mini's, hangers etc. dat maakt een man dan niet uit.

Hij wil dan jou zoals je bent en borsten maken dan niets uit.

Maak je geen zorgen, geen man raakt daardoor teleurgesteld, geloof me, ik ben ervaringsdeskundige.
meribel
het maakt een man écht niet uit of je borsten hangen , je tepels beschadigt zijn en of je putjes op je dijen hebt. Als jullie zover zijn dat je samen van elkaar kan gaan genieten en je bent ontkleed heeft hij echt iets anders in gedachten en kijkt hij op een héél andere manier naar je lichaam dan hoe jij ernaar kijkt als je naar de spiegel kijkt.
Er zit nu eenmaal een verschil tussen het mannen en vrouwenbrein en vertrouw maar gerust op de dosis hormonen die de man heeft gekregen bij de schepping als het zover is.

Aan de andere kant, je kan het natuurlijk altijd bespreken zoals ahhhk76 zegt. Communicatie is je hele huwelijk ontzettend belangrijk, ook als het wat minder gaat, dit is al een mooi onderwerp om op te oefenen, er komen vast nog moeilijkere onderwerpen om aan te snijden in je leven. Zo'n gesprek waar jij veel van jezelf blootgeeft ( figuurlijk in het gesprek dan ) kan heel erg binden.

Maar het is in principe niet nodig hoor.

( Wellicht maakt hij zich ontzettende zorgen omdat zijn onderdelen scheef staan ( iets wat jou waarschijnlijk niet zal opvallen ) )
vlokje
Daniel: voor ons als jáááááárenlang getrouwde vrouwen ook weer een oppepper om te horen.... Niet iedere man zegt dat tenslotte nog dagelijks tegen zijn vrouw.