Gesloten kerkgebouwen

Ds. C.J. Barth / 1 reactie

Vraag

Waarom zijn de meeste reformatorische kerkgebouwen buiten de kerkdiensten altijd op slot? Bij ons in de omgeving staat een monumentale kerk, waar regelmatig toeristen en passanten aan de deur voelen. Maar altijd lopen ze weer teleurgesteld het kerkpaadje af. Veel mensen zijn in deze gehaaste tijd op zoek naar een plaats van rust of bezinning. Mijn voorstel zou zijn: Alle deuren van het slot en leg wat gratis lectuur of bijbels neer. Een enkele bijbeltekst op bijvoorbeeld een preekstoel of wand kan mensen al aangrijpen of bijvoorbeeld herinneren aan een jeugd waarin Gods Woord nog wel een rol speelde. Kerkgemeenschappen laten momenteel prachtkansen liggen om niet-gelovigen of ex-gelovigen met het evangelie te bereiken. Welke kerk /gemeente gaat het goede voorbeeld geven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

U hebt gelijk dat het openstellen van kerkgebouwen kansen biedt voor evangelisatie. In grote steden gebeurt dit ook wel en in tal van plaatsen ook op bijvoorbeeld de monumentendag. Ik zou de evangeliserende werking ervan niet overschatten. Veel mensen vinden een oud gebouw interessant en niet de God Die daar gediend wordt. Ze komen om wat te zien of even te zitten en een slok drinken te nemen. Of veel mensen op zoek zijn naar bezinning? Ik weet het niet. Verschilt misschien per plaats. Maar God kan het zeker gebruiken. U geeft zelf voorbeelden. En zelf heb ik het ook wel eens als een verademing ervaren om uit het drukke stadsgewoel een stille kerk in te stappen.

Er spelen ook praktische punten waarom kerken niet zo vaak open staan. Nederlandse christenen zijn niet gewend om doordeweeks overdag naar de kerk te komen, voor stilte of een praatje o.i.d. In veel plaatsen zal het moeilijk zijn om overdag de kerk te bemensen, vooral omdat ook op de meeste plekken de kerk het overgrote deel van de dag niet bezocht zal worden. Zonder toezicht gaat het helaas niet in onze tijd. Ook de meeste RK-kerken zijn tegenwoordig op slot om diefstal en vernieling te voorkomen. Vaak is een aparte bidkapel dan wel toegankelijk.

Tot slot: wij hoeven niet te wachten tot de kerk eindelijk zijn deuren opendoet en dan zien wie er binnenkomt. Evangelisatiewerk is niet een taak alleen van kerkgemeenschappen, maar van iedere gelovige. Laten we zelf vrienden, collega's, familieleden uitnodigen om mee te gaan naar Gods huis. God is juist aanwezig als de gemeente in Zijn Naam bijeen is en Hij spreekt door Zijn Woord.

Hartelijke groeten,
Ds. C. J. Barth

Lees meer artikelen over:

evangelisatiekerkgebouw
1 reactie
Daniel
Tien jaar geleden liep ik stage in in Engeland, Birmingham en ik voelde me van God en iedereen verlaten. Er was een kerk open, ik ben daar naar binnen gegaan. En daar had ik (voor mijn doen) een religieuze ervaring, er lagen folders bij de ingang en ik pakte er ééntje mee.
Het was een Psalm:

The Lord’s my Shepherd, I’ll not want.
He makes me down to lie
In pastures green; He leadeth me
The quiet waters by.

My soul He doth restore again;
And me to walk doth make
Within the paths of righteousness,
Even for His own Name’s sake.

Yea, though I walk in death’s dark vale,
Yet will I fear no ill;
For Thou art with me; and Thy rod
And staff my comfort still.

My table Thou hast furnishèd
In presence of my foes;
My head Thou dost with oil anoint,
And my cup overflows.

Goodness and mercy all my life
Shall surely follow me;
And in God’s house forevermore
My dwelling place shall be.

Opeens was ik weer thuis, redelijk ver weg van mijn ouderlijk huis, maar het voelde zo goed.
Ik ben het dus helemaal eens met vraagsteller......