Overgevoelig voor geluid

drs. N. Wolswinkel / 1 reactie

Vraag

Ik ben overgevoelig voor geluid. Ik heb het altijd al wel een beetje gehad, maar sinds ik paroxcetine heb gekregen is het vele malen erger geworden. Mede daardoor ben ik met de medicijnen gestopt. Maar nu, na drie maanden zonder medicijnen, is het nog steeds niet over. Kan dat nog zo lang nawerken, of zou het iets blijvends zijn? De geluiden knallen mijn oren in en exploderen in mijn hoofd, zo voelt het aan. Ook zachte geluiden, zoals het omslaan van een bladzijde, als het stil is in huis. Het komt echt aan als een onverwachte klap op je hoofd. Ik doe al wel eens oordoppen in, maar dan voel ik me ook half gehandicapt. Is hier een oplossing voor?

Antwoord

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat na drie maanden er nog steeds effecten van de paroxetine bestaan. Helemaal lastig is het wanneer het gaat om een bijwerking die hetzelfde is als een gevoeligheid die er tevoren ook al was. Eventueel overleggen met de behandelend arts.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch
1 reactie
Lalage
Overgevoeligheid voor geluid heet hyperacusis, het kan heel vervelend zijn. Er is een forum voor mensen met hyperacusis en/of tinnitus (oorsuizen): http://www.nvvs.nl/forum/tinnitus/index.php?sid=e1033e4b2cfc1572204171f1c9815030