Verschil in preken

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

We merken dat een preek in de ene kerk dichtbij ons hart gebracht wordt (en waar we dus de hele week mee bezig zijn) en in een andere kerk de preek meer beschouwend en afstandelijk is en dus meer over de leer gaat. Wat maakt nu dat de ene preek ons -en ook de kinderen- de hele week bij blijft en de andere preek heel snel weer 'weg' is. Waarom is een preek afstandelijk? Wat is daarvan het doel?

Antwoord

3 reacties
waldboy
Het verschil zit 'm niet alleen tussen de ene en de andere kerk. Ik heb het verschil zelfs ervaren in dezelfde kerk.
Twee dominees die totaal anders preekten.
De eerste wist een gemeente van ong. 60 mensen te doen groeien naar 250. Zijn opvolger wist binnen 5 jaar 250 weer terug te brengen naar 60.
Het verschil in preken? De eerste begaf zich onder de mensen, binnen en buiten onze kerk, hoorde wat hun problemen en moeiten waren, wat er dus in hun hart leefde en wist deze naar de Bijbe toel te brengen. Steeds bemoedigend en positief.
De tweede praatte de mensen vanuit de Bijbel (dus andersom) eerst een schuld gevoel aan en kwam toen met de Bijbelse boodschap. Het ging altijd over wat we verkeerd deden en dat we moesten! veranderen. Maar hoe dat moest werd nooit gezegd.
De eerste maakte zijn preek altijd op maandag, los van het wereldgebeuren, de tweede op zaterdag, met vaak als voorbeeld een gebeurtenis van de afgelopen week. Maar als je met persoonlijke problemen zit, interesseren die je niet. Zulke preken komen dan niet over.
Daniel
Beste vraagsteller, ik herken jouw vraag. Net zoals waldboy dat doet.

In mijn jeugd, nog niet zo lang geleden, kwam er om de twee maanden een '' gastdominee' die de avonddienst voor zijn rekening nam.

De kerk zat dan stampvol, die dominee straalde alleen door zijn voorkomen al vertrouwen uit en hij preekte vanuit zijn hart.

Hij maakte grapjes en je kon dan lachen in de kerk, iets wat ik nog nooit eerder meegemaakt had.
En inderdaad, je kon een week lang nadenken over de inhoud van zijn preek.
waldboy
@daniel-en omdat ik veel naar preken heb geluisterd van heel veel dominees weet ik dat ik mijn eigen weg moet zoeken. Bijbellelzen onder bidden en de leiding van de Heilige Geest. Luisteren naar de Stem in mijn hart. Soms is het een stem met een kleine s. Weer verkeerd, maar dan mag de Stem met de grote S er zijn als ik dat erken. Daardoor kom is soms wel tot een andere mening. Maar ik vind dat dei niet minder of verkeerd hoeft te zijn als de mening van een dominee.