Welke uitleg Bijbelgetrouw

Ds. H. Korving / 7 reacties

Vraag

Ik ben een getrouwde vrouw van 26, moeder van twee kinderen en ik ben lid van de Christelijke Gereformeerde Kerk. Ik ben opgegroeid in een gemeente waar het dragen van een broek geen discussie is en het dragen van een hoed ongebruikelijk. Maar sinds een tijdje ben ik aan het twijfelen. Er zijn niet voor niets zoveel kerken waarin vrouwen geen broeken dragen en een hoed op hebben. Is de manier waarop zij de Bijbel uitleggen dan fout en doen wij het 'goed'? Ik heb in de Bijbel gelezen wat hier over staat en een aantal verklaringen erbij gelezen. Hierover is ook veel te lezen op Refoweb, dus daar gaat mijn vraag niet in eerste instantie over. Wat ik vooral lastig vind is dat binnen mijn eigen kerkverband zo verschillend gedacht wordt. Ik lees hier van diverse predikanten van de CGK een heel verschillende uitleg. Als predikanten binnen het eigen kerkverband het al niet eens zijn, hoe kan ik dan weten welke uitleg Bijbelgetrouw is? Als ik naar mijn eigen predikant stap, zal hij waarschijnlijk iets zeggen in de trant van "dat was voor toen maar dat geldt niet meer voor ons." En als ik naar een dominee in een wat meer behoudende kerk ga, dan zal hij zeggen dat deze dingen letterlijk genomen moeten worden en dus ook in de praktijk gebracht. Ik weet het niet meer en vind het erg lastig. Hoe kan ik nu een goede beslissing maken? Als het een klein punt was, dan had ik er misschien niet zo'n moeite mee gehad. Maar als ik zou beslissen om wel een rok te gaan dragen en een hoed in de kerk, dan zou dat veel verandering betekenen in ons gezin en de kerk (aangezien ik dan de enige zou zijn en daarmee de boodschap uit zou stralen: jullie doen het fout). Ik wil graag doen wat juist is. Maar wat is juist? Kunt u mij advies geven hoe ik tot een Bijbelgetrouwe uitleg kan komen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik vind het lastig om uw vraag te beantwoorden, want ik ben CGK-predikant en dus een van degenen die uw verwarring hebben veroorzaakt. Ik hoef mijn standpunt u niet uit te leggen, want dat staat al op Refoweb.

Persoonlijk heb ik over dit onderwerp een mening die niet altijd op dezelfde manier door kerkenraad of gemeente wordt overgenomen. Momenteel dien ik een gemeente waarin een zeer gevarieerd beeld is te zien, in elk geval waar het gaat over het dragen van een hoofdbedekking tijdens de officiële erediensten.

Eigenlijk gaat uw vraag meer over de kerkelijke verdeeldheid. Hoe komt het dat dienaren van Gods Woord binnen hetzelfde kerkverband elkaar tegensprekende meningen verkondigen. Ik hoop maar dat dit niet het geval is op essentiële onderdelen. Die kerkelijke verdeeldheid is een beschamende vertoning, die ons soms bedroefd maakt, en vaker frustreert. Dit zou onder ons niet zo moeten zijn.

U hebt studie gemaakt, boeken geraadpleegd, op Refoweb gezocht enz. Op die manier bent u terecht bezig geweest om uw eigen mening te vormen. Ook na het inwinnen van advies van welke predikant ook maar, zult u uw eigen mening moeten vormen. Niemand verplicht u, niemand verbiedt u inzake de door u genoemde onderwerpen die met kleding te maken hebben.

Wel wil ik dit opmerken: het raakt de vormgeving van de eredienst. Daar horen nog tal van andere onderwerpen ook bij (wat wordt er gezongen, hoe wordt de dienst ingevuld, wat voor bijdragen worden er door niet-ambtsdragers geleverd?). Op al deze terreinen zijn de meningen verdeeld en de opvattingen aan het verschuiven. Naar mijn mening zijn de kenmerken van de Reformatie ten aanzien van de eredienst nog steeds van groot belang: soberheid en eerbied in de vormgeving, nadruk op de inhoud, de preek centraal.

In dat kader past ook de vraag naar onze kleding en houding. Als u aan mij vraagt wat naar mijn mening juist is in bijbels licht, dan weet ik wel wat ik u zou adviseren. Maar ik ga niet over uw geweten. Uw geweten kan alleen geleid worden door een overtuiging die u zelf ontleent aan het biddend onderzoek en overdenken van Gods Woord. Het gaat er dus om dat u zelf tot een overtuiging komt en daarnaar handelt, om de eer van God. Dan maakt het trouwens niet uit al zou je de enige zijn.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving, Urk

Lees meer artikelen over:

bijbelgetrouw
7 reacties
dkw
Vragensteller, hoofd en bijzaken scheiden hoor!
Broek/hoed en dergelijk zijn vaak een traditie en cultuurgebonden.

Als je hier in een fel gekleurd gewaad met trommels de kerk instapt word je raar aangekeken, in Afrika is het heel normaal.
Dit zijn allemaal bijzaken, de hoofdzaak is, hoe kom ik tot God bekeerd, daar moet het om gaan!
Laat al die bijzaken toch rusten, en doe wat in jou gemoed verzekerd is!
plderoos
Het belangrijkste in dezen is: geen aanstoot geven. Is de gewoonte een rok en hoed te dragen? doe dat dan. Is de gewoonte er geen te dragen? laat het dan na. De liefde kwetst niemands gevoel.
waldboy
Vragenstellster:
Bepaal je eigen standpunt. Daar ben je goed mee bezig. Maar de Bijbel is de enigste Bron, die de Waarheid bevat.
Mensen (incl. dominees) zijn en blijven mensen. Ieder heeft zijn eigen mening en uitleg. Als we Gods Geest ontvangen, blijft onze eigen geest er ook nog. Het is altijd moeilijk te onderscheiden welke nou welke is.
-@plderoos:
Dit wordt vaak aangevoerd als mensen een nadere mening hebben. Bij aanstot geven hoort ook aanstoot nemen. Wat in deze veel belangrijker is, is of mensen tijdens het bezoeken van de kerkdienst zichzelf kunnen blijven. Is er ruimte voor persoonlijke invulling? Heeft men respect voor elkaar?
Of moet alles volgend regels en voorschriften bepaald door dominee of kerkeraad, volgens gewoonte of traditie.
In deze tijd van individualisme kunnen veel mensen zich daarom ok niet meer in de kerk vinden.
En laten we ons heus geen zorgen maken dat het uit de hand loopt. Een gemeenschap reguleert zichzelf wel.
plderoos
@ Waldboy Inderdaad moet je net zo goed geen aanstoot nemen. Maar toch staat er in de bijbel dat je je naaste lief moet hebben als jezelf, niet dat je naaste jou lief moet hebben als zichzelf, dus jij past je aan aan je omgeving, niet andersom. Al is de tendens individualisme, zodat het lijkt alsof we allemaal onszelf moeten kunnen blijven, dan nog kun je daar natuurlijk niet je bijbeluitleg op aanpassen.
waldboy
Heb je naaste lief als jezelf.
Dit is altijd tweerichtingsverkeer.
Op het raakvlak van de liefde van jezelf en de liefde van de ander ontstaat respect en acceptatie van de ander.
Dan ontstaan er gemeentes waar tijdens de kerkdienst vrouwen zitten met hoed en rok en met een fleurig jurkje en een pittig kapsel
MUS
De oudtestamentische wetten gelden niet meer voor ons... Wij zijn niet onder de wet, maar onder de genade!
Hoofd- en bijzaken, cultuur- en tijdgebonden zaken, geldig voor Israelieten of voor christenen moet je wel kunnen onderscheiden.
Neem nooit je kerk, dominee, buurvrouw, e.d. als maatstaf of voorbeeld.
Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn. (Rom. 14:5)
Mister
Als u het netjes vind om met een rok en hoed de kerk in te gaan, zou ik u adviseren dat zeker te doen. Het is toch niet verboden? (en zeker niet aanstootgevend!)

Mus
Volgens mij is de Heere Jezus niet gekomen om de wet te ontbinden hoor!