Niet uit het geloof, is zonde

Ds. A. Goedvree / 14 reacties

Vraag

In de Bijbel staat: "Wat niet uit het geloof is, is zonde". Is dat dus bij alles waar geen geloof bij zit?

Antwoord

Beste vragensteller,

De tekst die je noemt komt uit Romeinen 14. Eén van de centrale thema's van de Romeinenbrief is "de christelijke vrijheid." Er zijn in het geestelijke en praktische leven van de christen een aantal dingen waar we in de Kerk verschillend over denken. Mag dit wel, kan dat niet, moet je zo, is dat toegestaan... Er wordt soms verschillend op gereageerd en je moet telkens weer keuzes maken. Paulus geeft daarbij een soort 'grondregel': alles wat je niet uit het geloof doet is zonde. Hij bedoelt daarmee: als je keuzes maakt in het leven, maar je gelooft niet dat het Gods goedkeuring kan krijgen, dan is het zonde. Als je iets doet -waar Gods kinderen soms verschillend over denken- dan moet je het doen uit geloof. Dan zit er in dat geloof: Bijbel en Bijbelstudie, gebed en overleg, luisteren naar je geweten, rekening houden met je medechristenen. Als je gelooft dat iets geoorloofd is, dan is het goed. Als je dat niet gelooft, dan is dat zonde. Vandaar: "wat niet uit het geloof is, dat is zonde."

Ds. A. Goedvree

Tags in dit artikel:

christelijke vrijheidromeinenzonde
14 reacties
waldboy
Klopt vragensteller.
De mens leeft tot lof en eer van God. Tenminste dat is zijn doel. Daarvoor is de mens geschapen.
Als de mens niet tot lof en eer van God leeft zondigt hij. Dat is dus niet afhankelijk van wat hij wel of niet doet.
Als iemand niet gelooft kan hij/zij een heel goed mens zijn. Veel liefde geven, veel doen voor zijn/haar naaste, netjes (ahum) leven. Of zoals sommigen, die denken God niet nodig te hebben, zeggen: Ik leef netjes (?) en volgens de fatsoenlijke (?) normen en geef ieder het zijne.
Maar daar hebben we niets aan als we voor Gods troon moeten verschijnen.
Al ons doen en laten moet dan bedekt zijn door het Bloed van Jezus. Door ons geloof in dat Bloed. Pas dan kan het Gods goedkeuring wegdragen. En dat zijn niet alleen onze goede dingen. Ook onze slechte. Die doen we, hoe we ons ook wenden of keren. Ons hart is vele malen daags op de verkeerde weg.
Hoe we dat kunnenw eten? De wet doet zonde kennen. Zo was het in Bijbelse tijden. Zo is het nog. En niet alleen de 10 geboden, de regeld en voorschriften uit de Bijbel, maar ook de dingen van vandaag de dag. Zaken die in Bijbels tijden nog niet bestonden. Ons hart is even zondig als toen.
We kunnen, om maar een voorbeeld te noemen elke zondag op een bepaalde manier gekleed naar de kerk gaan, als het niet gebeurt vanuit geloof, maar omdat het ons voorgeschreven is of omdat het de gewoonte is in onze gemeente heeft het voor God geen enkele waarde. Als we eens een verkeerde gedachte hebben op welk terrrein van ons leven en we erkennen dat we verkeerd zijn geweest, vragen vergeving en pleiten daarbij op Jezus Bloed, dan heeft het waarde voor God. Daarvoor heeft Hij Zijn Zoon, daarvoor heeft Hij Zichzelf gegeven.
1a2b3c
Ik ben het eens met het antwoord, maar ook met de vraagsteller.
Heb.11:6 Zonder geloof is het echter onmogelijk God te behagen. Want wie tot God komt, moet geloven dat Hij is, en dat Hij beloont wie Hem zoeken.
Daniel
@1a2b3c

Maar wat dan als ik niet bekeerd word, hoe ik er ook naar verlang en zo ontzettend graag wil.

Dan kunnen mensen doen wat ze willen, voor een fooi bij artsen zonder grenzen gaan werken, schooltjes opzetten en les geven in donker Afrika, het is dan onmogelijk om God te behagen, je hoort bij de club of niet.
Jammer dan, pech gehad.

@waldboy denk jij echt dat God niets beters te doen heeft om op zondag te kijken hoe we op die dag gekleed gaan en of we dat doen omdat het zo hoort of uit liefde voor Hem.

Vanmorgen dacht ik wat is mijn vrouw mooi vergeleken met de buurvrouw, dat mag ik eigenlijk niet doen, maar ik dacht het wel, zulke gedachten komen vanzelf.. Stel dat ik het omgekeerde gedacht zou hebben dan zou het nog erger zijn.
Toch geloof ik wel, maar ik heb deze gedachten soms en in mijn dromen nog wel erger.
Ik zit boordevol zonde, genoeg om bekeerd te worden, maar zo werkt het ook weer niet.
Velen schrijven hier dat ze zondig zijn, dat hoort zo, anders ben je geen gelovige.
Over de zonde raakt je nooit uitgepraat, zeker niet als refo.
1a2b3c
Beste Daniel, Je zegt: Maar wat dan als ik niet bekeerd word, hoe ik er ook naar verlang en zo ontzettend graag wil.

Waar lees jij in de Bijbel dat je bekeerd moet WORDEN? (passief)
In mijn Bijbel staat: Mat.4:17 Van toen af begon Jezus te prediken en te zeggen: Bekeer u, (actief) want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. (en da's één van de honderden keren)
En er staat ook "die wil die kome, en neme van het water des levens om niet" Opb.22:17.

Dus als je ernaar verlangt en zo ontzettend graag wil: wie houdt je tegen? Hij niet, want Hij roept, nodigd, lokt op vele manieren.
En als je komt (komen= geloven) dan zorgt Hij ervoor dat je Hem lief hebt en Hem graag wilt dienen. Niet uit plicht, maar uit liefde zodat je graag doet wat Hij wil. Heb.8:10.

Aan Hem ligt het niet hoor, er gaan alleen maar mensen verloren omdat ze niet willen en/of niet geloven, en nooit omdat God niet wil. Want Hij zweert dat Hij wel wil Ezch.18:23 en 2 Kor.5:20.
1a2b3c
@Daniel, nog even iets: Jij zegt regelmatig dat je zoveel van je vrouw houdt. (houden zo ;))
Maar stel je nu eens voor dat jouw vrouw je niet vertrouwd, en ze gelooft je niet als je zegt dat je haar liefhebt. En bovendien geeft ze in haar hart ook niets om jou.
Dan kan ze nog zo lekker voor je koken, het huis netjes houden, en wie weet glimlacht ze ook nog vriendelijk naar je. Kortom, ze zorgt ervoor dat je uiterlijk niets op haar aan te merken hebt.
Kun je blij zijn met die dingen als je weet dat ze dat alleen maar plichtgevoel doet?

Nou, zo kunnen al onze goede werken God niet behagen als we Hem niet vertrouwen/geloven.
Daniel
@1a2b3c
Dank voor je reacties, ik heb ze gelezen en zal ze ongetwijfeld nog een paar keer lezen. Het zet me tot nadenken.

Mijn vrouw waakt over mij en ik waak over mijn vrouw, we hebben elkaar lief, daar twijfel ik geen seconde aan.
Ze kan niet zo goed koken (dat heeft ze van haar moeder geleerd), het huis netjes houden mmm met al die troep is het wel gezellig.

In mijn christelijke opvoeding werd je uitverkoren of niet, dat lag in de handen van God. Dat zit er zo diep bij me in, zo diep, dat ik me er ook verschrikkelijk tegen verzet.

Mijn moeder zou jouw uitleg 'Hervormd op wieltjes' hebben genoemd, daar hoef je je niets van aan te trekken hoor, ze noemde mij een ramp op pootjes en nog veel erger.

Soms denk ik dat het eenzaam in de hemel zal zijn, alleen enkele mensen uit de bible belt en al mijn vrienden zijn in de hel, waaronder ik.
Het zal druk zijn in de hel met al die Rooms Katholieken, ongelovigen en ander tuig van de richel.
Maar dat wil ik niet geloven, maar wat moet ik dan wel geloven?
1a2b3c
Daniel: In mijn christelijke opvoeding werd je uitverkoren of niet, dat lag in de handen van God. Dat zit er zo diep bij me in, zo diep, dat ik me er ook verschrikkelijk tegen verzet.

Gelijk heb je, zo staat het ook helemaal niet in de Bijbel. De uitverkiezing is geen deur om binnen te komen, de deur is Jezus. Joh.10:9 Ik ben de Deur; als iemand door Mij naar binnen gaat, zal hij behouden worden;
Zie je dat er niet staat dat alleen de uitverkorenen naar binnen mogen gaan?
Het is gewoon een algemene nodiging, wie er door naar binnen gaat wordt behouden (die wil die kome Opb.)
En als iemand daardoor naar binnen is gegaan dan zegt God hem: Joh.15: 16 Niet u hebt Mij uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren....
Dus iemand die nog buiten is hoeft zich helemaal niet druk te maken over de uitverkiezing maar moet geloven en doen wat Hij zegt.
Hervormd op wieltjes? Maakt me niet uit hoor hoe het genoemd wordt, gewoon kijken of het klopt met wat er in de Bijbel staat.
Klopt het niet, weg ermee, maar zie je dat het overeenkomstig Gods Woord is: neem het serieus en doe er iets mee voor het te laat is.

Je zegt: Mijn vrouw waakt over mij en ik waak over mijn vrouw, we hebben elkaar lief, daar twijfel ik geen seconde aan.
Ze kan niet zo goed koken (dat heeft ze van haar moeder geleerd), het huis netjes houden mmm met al die troep is het wel gezellig.

Zeg nou zelf, wat heb je liever. Een gezellige troep en een matige maaltijd die met veel liefde voor je is klaargemaakt, of een steriel huis en een vijf-gangen menu met een opgeplakte glimlach, maar met een koud hart?
Religie, dogma's en regels is iets heel anders dan door geloof een relatie met Hem hebben.
2 Kor.3:6 want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
Wees er maar blij om dat God niets van ons wil hebben als we Hem niet geloven, zonder geloof is alles wat we voor Hem doen voor ons een enorme opgave, plicht, last enz.
Dus het behaagt ons net zomin als Hem.
Maar als we in Hem geloven komt alles wat we voor Hem doen uit ons hart, en al lukt het vaak niet zo goed, toch zal Hij onze goede werken genadig belonen.

Wat we voor Hem doen, doen we niet om behouden te worden want dat kan alleen door geloof.
Daniel
@1a2b3c
Wat een mooi antwoord van jou, ik heb het eerst drie keer gelezen, ik ben er blij mee.

Weet je, zo leer ik van refoweb, nu van jou, ik wil wel geloven, sterker ik geloof, maar niet in een God die naar willekeur de hemel openzet voor mensen die wel of niet deugen.
Fijn om jouw reactie te lezen, het sterkt me.

Gelukkig kan ik wel goed koken en meehelpen aan een gezellige troep ook, soms word ik midden in de nacht wakker en heb dan gedroomd dat mijn vrouw bij me weg is........en dan ligt ze naast me, maar het duurt nog uren voor ik er overheen ben.
Dan ben ik zo blij dat de droom niet waar is, zo gelukkig en als we opstaan begint ze dat ik op moet schieten, niet zo moet treuzelen en dan zijn alle nare dromen weer weg. Dan schiet ik in de lach en zij weet niet waarom.
Ze mag mopperen wat ze wil, ik ben zo blij met haar.

Vanmorgen zag ik op TV de dienst voor 15 kinderen van het busongeluk, dat heeft God niet gewild, maar er valt geen mus van het dak zonder Zijn's wil.
Daarom geloof ik (dat wil ik graag) dat God daar niets mee te maken heeft, Hij zal ook verdrietig zijn.
karlo
@1a2b3c je zegt: dat ik me er verschrikkelijk tegen verzet. Dat is id. te merken aan al je reacties op dit web. En meestal is er ook niets tegen in te brengen. Niet door mij tenminste. Toch blijft het moeilijk voor mij, er staat nl. ook "er geloofden er zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven". ik dacht in Handelingen.
En wat betreft de bekering je zegt actief en niet passief. Kun je mij eens uitleggen, hoe dat er dan concreet uitziet. Want het gaat toch om het geloof in het hart, van binnen dus, niet alleen een verstandelijke uiterlijke bekering. De prangende vraag: hoe breng ik dit dan zelf actief in mijn hart??
1a2b3c
Beste karlo, Als je het hele hoofdstuk leest dan zie je dat Paulus het evangelie eerst onvoorwaardelijk heeft aangeboden.
Hand.13: 38 Laat het u dan bekend zijn, mannenbroeders, dat door Hem aan u vergeving van de zonden verkondigd wordt 39 en dat ieder die gelooft, door Hem gerechtvaardigd wordt van alles waarvan u door de wet van Mozes niet gerechtvaardigd kon worden.
Maar de Joden verwierpen het: 45 Maar toen de Joden de menigten zagen, werden zij met afgunst vervuld en spraken tegen wat er door Paulus gezegd werd; zij spraken niet alleen tegen, maar lasterden ook....46 ... maar aangezien u het verwerpt en uzelf het eeuwige leven niet waard oordeelt ....
En pas dan komt als de conclusie/uitkomst Paulus' prediking: 48 .... en er geloofden er zovelen als er bestemd waren voor het eeuwige leven.
Dus de verkiezing kwam pas ter sprake nadat de Joden het in ongeloof verworpen hadden en de heidenen zich verblijden en het Woord van de Heere prezen.

Over bekering: In het N.T. zijn twee woorden die allebei met bekering vertaald zijn.
Metanoia=na-denken. Een verandering van gedachten, zie Rom 12:2
Mat.3:8 Breng dan vruchten voort in overeenstemming met de bekering (metanoia)

Epistrepho= keren tot, of naartoe-draaien. Een verandering van doen. Hand.26:18 om hun ogen te openen en hen te bekeren (epistrepho)van de duisternis tot het licht en van de macht van de satan tot God, opdat zij vergeving van de zonden ontvangen en een erfdeel onder de geheiligden door het geloof in Mij.

Johannes de doper riep op tot bekering en de tollenaars en soldaten vroegen aan hem wat ze moesten doen, en hij zei: Eis niet meer dan wat u voorgeschreven is. Val niemand lastig, pers niemand af en wees tevreden met uw soldij.
Dit lijkt me een duidelijke vorm van actieve bekering, zij waren heel goed in staat om te stoppen met dit soort zaken.

Verder moeten we ook ons denken bekeren/vernieuwen: maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken... Lees Jes.55 Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.
Ons denken moet in overeenstemming zijn met Gods Woord, als je verkeerd denkt dan voel je ook verkeerd. En het wordt nog erger als je het geloof wilt baseren op je gevoel.

En het mooie is: je hoeft het helemaal niet actief in je hart te brengen, dat doet Hij!
Het nieuwe verbond Heb.8:10 ... Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven. Hij maakt dus dat we Zijn wet/wil weten (verstand) en liefhebben (hart).
Bovendien woont Zijn Geest in de gelovige (o.a.1 Kor.3:16) zodat hij ook in staat om Zijn wil te doen. Door de Geest kan hij de werkingen van het vlees doden. Rom.8:13. En hij kan vrucht dragen door in Zijn liefde te blijven. Joh.15. Dat we vaak falen doet daar niets vanaf.

Dus bekeren is stoppen met bewust zondigen, en stoppen met de eigen gedachten.
En geloof het goede nieuws dat Hij alles gedaan heeft ook voor jou, je hoeft het alleen maar aan te nemen.
Het werk van de Heilige Geest is zo onmisbaar omdat we maar niet kunnen geloven dat het zo makkelijk is.
1a2b3c
Nog even: je kunt weten wanneer je 'eigen gedachten' hebt over het evangelie door eens bij jezelf na te gaan wat er allemaal in je opkomt tegen het onvoorwaardelijke aanbod: 'die wil, die kome en neme het water des levens om niet' en 'wie tot Mij komt zal ik beslist niet uitwerpen'.
Probeer dat eens op een rijtje te zetten, en ga dan na of het in de Bijbel staat.
Zo ja, ga die teksten in het verband lezen. Hou er rekening mee of iets tegen gelovigen of ongelovigen gezegd wordt.
Kijk in welke situatie iets gezegd wordt, waarom en met welk doel.
En het gebeurd ook regelmatig dat teksten onterecht worden vergeestelijkt.

Er wordt (soms) een leer verkondigd die 'dichtgetimmerd' wordt door losse Bijbelteksten.
In die leer is geen plaats voor bijv. Levi en de moorman, hij kreeg het evangelie uitgelegd, geloofde het en werd gedoopt en reisde zijn weg met blijdschap.
Dat gaat te makkelijk, en als zoiets nu gebeurd valt het onder 'het juichend christendom'.
De bekeringen in de Bijbel zijn heel divers, omdat er geen standaard bekering is en elk mens uniek is.

Ik las vanmorgen in m'n dagboek: Geloof zorgt er niet voor dat Gods Woord waar wordt, maar het Woord is waar en daarom geloof ik het.
karlo
@1a2b3c Ik denk dat we een beetje afdwalen van de vraag hierboven, maar dat neemt men ons niet kwalijk, hoop ik. Dank voor je uitgebreide reactie. Deze zaken en de verschillen en de verwarring hierover houden mij erg bezig. Maar één ding is me toch niet helemaal duidelijk, je zegt: we moeten ook ons denken vernieuwen. Mijn vraag: al willen we het, kunnen we dat dan van onszelf? Je ziet wel ik ben een beetje hardnekkig, sorry. Voor dit keer stop ik ermee.Mvg.
1a2b3c
Mijn vraag: al willen we het, kunnen we dat dan van onszelf? Je ziet wel ik ben een beetje hardnekkig, sorry.

Dat is de vraag niet, wat bij de mensen onmogelijk is, dat is mogelijk bij God.
Begin er gewoon aan, neem je voor te geloven dat alles wat God zegt waar is. Hij heeft beloofd Zijn Geest te geven, die ons in al de waarheid zal leiden.
De duivel is duisternis, de vader der leugenen. God is licht, en Hij is de Waarheid.
Alleen met licht kan de duisternis verdreven worden, andersom niet want duisternis kan geen licht doven.
En alleen door de waarheid wordt de leugen ontmaskert. In de Bijbel staat de waarheid, en daarom moet alles aan de Bijbel getoetst worden.
Als iemand het licht niet ziet dan komt dat omdat hij/zij de ogen er voor sluit, (ongeloof/onwil) of de duivel laat je de verkeerde kant opkijken door je te misleiden door zijn leugens. (dat is de geestelijke blindheid) En daarom: de Bijbel!

P.S. Het staat in de Bijbel dat we ons denken moeten vernieuwen, da's geen idee van mij hoor ;)

Gods zegen!

(Allemaal, sorry voor de off topic)
1a2b3c
Achteraf vind ik dat ik beter Joh.8:32 had kunnen citeren op de vraag "kunnen we dat van onszelf" :en u zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u vrijmaken.
Dus nee, we kunnen het zelf niet daarom moeten we ons vullen met de waarheid.

Zo, nou stop ik er echt mee. Ik ben wel genoeg aan het woord geweest.