Ouders niet aan Heilig Avondmaal

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Ik worstel wel erg met deze vraag. Mijn ouders gaan wel naar de avondmaaldienst, maar ze gaan niet zelf aan het HA. Ik vind dit erg moeilijk en denk er erg vaak aan. Dit doet mij pijn van binnen! Zijn ze nu wel of niet bekeerd? Waar denk je aan als je zit rond de avondmaalstafel? Wanneer kan je, als je belijdenis hebt gedaan, aan de tafel gaan? Ik vind het erg lastig als ik zie dat er veel ouders van mijn leeftijdsgenoten wel aan de tafel gaan. Ik schaam me meestal voor deze situatie en ik durf er met niemand er over te praten. Meisje van 16 jaar oud.

Antwoord

Beste jongere,

Dank voor je vraag. Je schamen voor je lieve ouders omdat ze niet aan het Heilig Avondmaal deelnemen, dat hoeft niet. Er zijn vaders en moeders die in beginsel de Heere vrezen, maar niet aan het HA durven deel te nemen. Bijvoorbeeld door schuchterheid. Of omdat ze zichzelf onbekeerd voelen. Of omdat ze denken: Als ik een kind van God ben, dan zou mijn leven toch nog heel anders moeten zijn.

Omgekeerd zijn er belijdende leden die op makkelijke, losse gronden deel nemen aan het HA. Soms zonder bruiloftskleed.

Hoe dan? Wees intensief bezig met het onderzoek van Gods Woord: biddend lezen. Vraag veel dat de Heere je dode hart wil levend maken. Dat Hij je de vreze Gods wil schenken. Hij belooft: die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden. Gods Woord overdenken. Vragen dat de Heere de prediking wil gebruiken voor jezelf en voor je lieve ouders.

Het is niet verkeerd om een boek erbij te lezen over hoe je aan het HA mag/kunt deelnemen. Bijvoorbeeld: Prof. G. Wisse, "Mag ik ten Avondmaal gaan?" Er zijn meer vergelijkbare boekjes. Ook een boek van Petrus Immens over het Heilig Avondmaal. Daar kun je goed mee uit de voeten.

Van harte Gods nabijheid toegewenst en nooit de moed laten zakken,
Ds. H. van der Ham

Tags in dit artikel:

Heilig Avondmaalouders