Niet veilig en gerust voelen

Ds. H. van der Ham / 2 reacties

Vraag

Ik vind het zo moeilijk om op God te vertrouwen, ook al staat er in de Psalmen dat voor de gelovigen hun brood zeker is en hun water gewis en dat Hij een muur rondom hen is. Ondanks dat zijn er kinderen van God van de honger en dorst gestorven en doodgemarteld. Ik weet dat voor degenen die geloven alle dingen zullen meewerken ten goede, maar als je weet dat er elk moment iets ergs kan gebeuren dan kan ik me niet veilig en gerust voelen. Of ik er elk moment op bedacht moet zijn dat er een klap komen kan, die dan wel voor mijn bestwil is maar dan durf ik me niet goed te ontspannen. Ik weet niet wat me allemaal te wachten staat. Ik ben er eigenlijk bang voor. Hoe zit dat dan met die beloften en waarom gelden ze niet altijd? Op die manier heb je er toch eigenlijk niets aan, omdat je niet weet of het voor jou ook geldt?

Antwoord

Beste jongere,

Dank voor je mailtje. Uiteraard heb 'k je vragen aandachtig gelezen. Je hoeft niet krampachtig te zijn. Als wij zelf alles in handen moesten houden, zou 't echt niet beter gaan. Zoek maar dicht bij de Heere te leven en vraag maar dagelijks om vergeving van zonde, een nieuw hart en vrede met God. Je kunt met al je vragen en zorgen bij de Heere terecht! De dichter zegt: Wentel uw weg op de Heere en vertrouw op Hem, Hij zal het maken. Psalm 37 vers 5.

Wat te zwaar is om te dragen, wat je zelf niet baas kunt, dat moet je wentelen. Wentel uw weg op de Heere en vertrouw op Hem. Als je dat mag doen, dat wentelen, dan valt er een heel pak van je schouders. Een prachtig hoofdstuk om te lezen is Mattheus 6 vers 19-34. Daar gaat dikwijls veel kracht en troost van uit.

Je vraagt, hoe zit dat met die beloften? Laat dat maar aan de Heere over. Zoek bij Zijn Woord te leven. Psalm 93 zegt: Uw macht is groot, Uw trouw zal nooit vergaan, al wat Gij ooit beloofd hebt, zal bestaan. De heiligheid is voor Uw huis, o Heer', eeuw uit, eeuw in, tot sieraad en tot eer!

Mijn antwoord is natuurlijk beperkt. Toch hoop ik dat het enigszins de richting aangeeft.

Van harte de nabijheid van de Heere toegewenst en een vriendelijke groet,
Ds. H. van der Ham

2 reacties
TJH
Ik denk dat je ook niet teveel moet stilstaan bij 'wat er zou kunnen gebeuren'. Je maakt niet iets mee wat boven je vermogen ligt om te verdragen. De duivel probeert door tegenslagen in ons leven ons bij de Heere weg te houden, terwijl de Heere ons wil helpen, en het inderdaad ook ten goede wil werken. Wat een liefde! De Heere Jezus heeft alles verdragen, zou Hij dan niet je pijn begrijpen?
kneusi
fijn antw. van de ds. vragensteller, leef maar bij de dag en laat Hem besturend waken.....