Zingend bidden

Ds. N. den Ouden / 2 reacties

Vraag

Ik weet niet of ik een oprecht gelovige ben. Vaak heb ik helemaal geen zin om in mijn Bijbel te lezen en om te bidden. Vaak denk ik in de auto: Nee, zet nu geen cd aan, maar ga bidden! Daar heb ik dan niet zo veel zin in, maar ik weet dat het wel moet. Dan ga ik vaak zingend bidden. Dat houdt in dat ik mijn gebed, mijn woorden tot God zing. Ik weet niet heel goed waarom ik dat doe. Ik denk omdat ik dat fijner vind dan gewoon bidden. Waarom? Ik weet het niet precies. Misschien omdat ik gewoon zin heb om te zingen. Nu is mijn vraag: Is dit verkeerd of is het net als bidden goed? Of is het toch minder goed in mijn geval dan bidden? Maar als dat zo is, waarom zijn er dan wel geestelijke liederen en wordt dit zelfs vermeld in de Bijbel?

Antwoord

Het is helemaal niet verkeerd om biddend te zingen. Als we de Psalmen bidden(d zingen), komen we tot God met Zijn eigen Woord. Wat kunnen we beter doen dan dat? Hoe vaak is dit niet tot troost geweest voor Gods kinderen, als zij zelf geen woorden hadden! Wel denk ik dat dat biddend zingen zoals bijvoorbeeld in de auto, niet in de plaats kan komen van het verborgen gebed in de binnenkamer. Maar juist ook als we psalmen of liederen aanheffen, dan kan ook door het samengaan van woorden en melodie ons hart te meer geraakt worden. Het is inderdaad een van God gegeven middel en ik zou er dankbaar gebruik van blijven maken.

Ik zou overigens de zekerheid over Gods Kind te zijn, niet zozeer funderen op de behoefte aan Bijbellezen en gebed. Tegelijk zeg ik wel: Als je er het minste behoefte aan hebt, heeft het hart het waarschijnlijk het allermeest nodig!

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheidzingen
2 reacties
Alphonsus
Zing in de auto zo hard als je kan tot Gods lof.
Mogelijk word je ook nog door anderen gehoord die opgebouwd kunnen worden door je zingende getuigenis.
Antoinette
haha die alphonus...
Het hangt niet af van hoe vaak we bidden, of we daar wel/geen zin in hebben.
De vraag is of je de vrede Gods in je hart hebt die alle verstand te boven gaat?
Nee anders zou je niet twijfelen aan je redding.
Jezus en Jezus alleen , wortelen in Zijn genade!
Zoek mensen die je over Zijn genade vertellen steeds weer opnieuw.
Blijf weg van mensen die zeggen dat jij het allemaal beter moet doen.
Je zult je leven lang strijden op die manier want je kan niets van jezelf alleen vanuit Zijn liefde.
Zoek het Koninkrijk van God en al het andere zal u gegeven worden!!!
Heb je meer vragen en hoe doe je dat dan allemaal mag je mailen:
toontjevos@hotmail.com