Lijdensweken

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Hoeveel lijdensweken zijn er eigenlijk? Zes, zeven of zelfs acht?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url. Die is eenvoudig te vinden door te zoeken op het trefwoord 'lijdensweken'.

2 reacties
dominerik
Er zijn twee tradities: de oudste is die van de veertigdagentijd; deze begint op de aswoensdag, het begin van de vastentijd. In deze periode vallen zes zondagen, die in de telling van de (veertig) dagen niet meetellen, omdat op zondagen niet werd gevast.
Een jongere traditie is die van zeven lijdenszondagen. De eerste lijdenszondag valt dus op de zondag voordat het vasten begint; het is een reformatorische reactie op de vastentijd.
plderoos
om precies te zijn 1716 weken.

Jezus leefde volgens de overlevering 33 jaar. Volgens de catechismus leed Hij heel zijn leven en in het bijzonder op het einde daarvan. in een jaar zitten 52 weken, hence: 1716 lijdensweken.