Mirena en de pil

dr. A. Logmans / Geen reacties

Vraag

Wij hebben drie kindertjes in de leeftijd van 0 tot en met 4 jaar oud. Omdat wij het op dit moment onverantwoord vinden dat er eventueel een vierde kindje zou komen (om grote problemen te voorkomen is er absoluut rust nodig in ons gezinnetje) denken wij na over anti-conceptie. De pil staat ons wat tegen vanwege de vele hormonen die je daardoor binnenkrijgt daarom kwamen we terecht bij de mirena. De mirena geeft veel minder hormonen en is bijna zo betrouwbaar als sterilisatie. Nu las ik op internet op de bijsluiter dat er toch een (enorm kleine) kans is dat er een bevruchting plaats vindt die later dan wordt afgestoten. Wij dachten: "dan toch maar de pil", maar daar kan dat zoals we begrepen toch ook nog bij gebeuren. Wat is nou het verschil tussen die twee en waarom zou u voorkeur geven aan het een of het ander? Het is zo verschrikkelijk moeilijk, we willen God niet in de weg staan en zeker geen abortieve middelen gebruiken, maar een vierde is op dit moment voor ons echt niet verantwoord.

Antwoord

De kans dat een mirena werkt als een abortivum is extreem klein en zover ik weet nooit door wetenschappelijk onderzoek aangetoond. Overigens is de angst voor veel hormonen door pilgebruik onterecht. Immers maakt de vrouw zonder pil ook -vergelijkbare- hormonen.

Groet, dr. A. Logmans

Lees meer artikelen over:

de pilmirenavoorbehoedsmiddel