Eenhoorn

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Aangezien onze dochter binnenkort vier jaar wordt heb ik zitten kijken wat we haar kunnen geven. Nu kwam ik heel veel dingen tegen met eenhoorn er op tegen. Ik krijg hier het gevoel bij dat het iets met Disneymagie of zoiets te maken heeft. Ik kon verder niet veel vinden over de achtergrond van dit beest. Weet iemand hier misschien meer over? Of zit er geen betekenis achter?

Antwoord

Of de eenhoorn bestaan heeft zoals hij tegenwoordig wordt afgebeeld, is verre van geloofwaardig. In de Bijbel (Statenvertaling-OT) komen we op negen plaatsen de (waarschijnlijk foutief vertaalde) naam eenhoorn tegen. In nieuwere vertalingen is het Hebreeuwse woord “re'em” vertaald met oeros, woudos of wilde stier. Het is een alleszins geloofwaardige vertaling, zeker gezien de beschrijving van dit dier in Job 39:12-15. Op jachttaferelen in Mesopotamië wordt dit dier steeds afgebeeld met één hoorn, omdat het dier van de zijkant afgebeeld werd, zodat de ene hoorn de andere geheel afdekte. Egyptische tekeningen geven hetzelfde dier steeds weer met twee horens, die waren lang, groeiden eerst zijwaarts, daarna naar voren en tenslotte waren ze naar boven gebogen. Dit dier is in de 17e eeuw uitgestorven.

Zoals wij hem inmiddels kennen, is sterk bepaald door de Griekse mythologie. Daarin is de eenhoorn vaak te zien als een beest met een lange, puntige hoorn midden op zijn voorhoofd. De hoorn is recht en heeft een spiraalvormige groef. In de Middeleeuwen komen we het dier tegen als een soort paard met een lange hoorn. Ook wel als een zeer wild dier uit de bossen.

De kleuren van het (eenhoorn)speelgoed zijn vaak wit, paars/rose en blauw. Dat dateert al van de vierde eeuw voor Christus, toen een Griekse arts de Indiase ezels beschreef als zeer grote paarden met een wit lijf, een paars hoofd en blauwe ogen. Op hun voorhoofd hadden ze een scherpe hoorn.

Kortom: een dier waarvan we het vroegere bestaan moeten betwijfelen. En ook nog eens een dier dat in verband wordt gebracht met (de maagd) Maria (de enige die dit dier kon temmen) en die de komst van de Messias heeft mogelijk gemaakt.

Hoewel we dat laatste er natuurlijk niet bij denken, is de eenhoorn toch omgeven met een soort mythologische  afkomst. Hopelijk lukt het u om met bovenstaande gegevens een weloverwogen keuze te maken.

J. M. Strijbis