Psychotherapie

Ds. P.C. van Keulen / 1 reactie

Vraag

Ik ben in behandeling bij een psychologe i.v.m. angstklachten en spanning. Eerst ben ik bij Eleos geweest, maar na drie gesprekken hebben we afscheid van elkaar genomen want het klikte van beide kanten niet. Nu ben ik bij een niet-christelijke praktijk, maar daar krijg ik nu ook mijn vragen. Is het 'normaal' om oefeningen thuis te moeten doen, zoals het activeren van hyperventilatie (90 seconden) of 60 seconden rondjes draaien? Heb gevraagd wat daar de achterliggende gedachten van is en dan zegt men, om te zien of je daarna gewoon herstelt. Ook vroeg ze pas wat ik met mijn boosheid doe en toen mocht ik vertellen dat ik dit alles bij mijn Hemelse Vader mag brengen en laten. Ze keek me aan en zei: "Tja, mooi als dat bij je werkt!" Nu kwam ik gisteren via, via op de site pastoralecounseling.org  Kennen jullie deze organisatie en uit welke bron komt dit? Vond het erg bijzonder om te lezen hoe zij met begeleiding en gebed omgaan in de behandeling. Kunnen jullie mij hier misschien wat meer over vertellen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wanneer je in behandeling bent voor angstklachten en spanning is het niet ongewoon om thuis oefeningen te doen; het soort oefeningen dat meegegeven wordt kan per therapeut(e) verschillen. Uit uw vraag blijkt dat u met uw therapeute al van gedachten gewisseld hebt over de behandeling/oefeningen; het lijkt mij ook goed om na enige tijd met elkaar te evalueren of de behandeling/oefeningen bijdragen aan uw herstel.

Wat betreft uw boosheid en de reactie daarop van de therapeute kan ik niet beoordelen hoe haar reactie bedoeld is. Van een niet-christelijke therapeute moet u niet verwachten dat zij op uw christelijke levensbeschouwing in zal gaan zoals u zou wensen. Wel mag u verwachten dat zij u in uw waarde laat.

Ik kan mij voorstellen dat u het erg bijzonder vond om te lezen op de door u genoemde site hoe daar met begeleiding en gebed omgegaan wordt in de behandeling, zeker als u nu de aansluiting mist bij uw christelijke levensbeschouwing en die aansluiting ook graag zou willen.

Dan de door u genoemde site. Pastorale counseling, wat betreft Nederland, is onderdeel van Stichting De Hoop. Voor een beter inzicht in deze organisatie kunt u op de site onder andere "pastoraal onderwijs" aanklikken en vervolgens "uitgangspunten". Hier krijgt u duidelijk weergegeven wat de uitgangspunten zijn van de organisatie.

Ik vind het mooi om te lezen dat u uw boosheid bij uw hemelse Vader brengt en laat. Laat het zijn met alle dingen rondom uw problematiek en behandeling. In alles heeft u Zijn hulp en bijstand nodig, zoals ook de al of niet christelijke therapeuten. Breng en laat zo alles voortdurend bij Hem en bewandel van daar uit de weg van de middelen.

Ik wens u veel sterkte toe en Gods zegen,
Ds. P. C. van Keulen

Tags in dit artikel:

angsthulpverleningpsycholoog
1 reactie
Daniel
Als gedragstherapeut werk ik in een niet-christelijk psychiatrisch ziekenhuis. Dat betekent niet dat er geen christenen werken of christenen opgenomen zijn.
We gaan liefdevol om met onze clienten en respecteren een ieder in zijn geloof. We zijn geen 'gebedsgenezers' en dat zijn ze bij Eleos ook niet.
Nou ja liefdevol....., soms gaat er wel eens iemand voor een uurtje in de isoleer, maar dat is om de rust op de afdeling te bewaren.

Vraagsteller, bidden kan nooit kwaad, angstklachten en spanningen zijn over het algemeen goed te behandelen, blijf wel op zoek naar een therapeut die bij je past.
Ds. P.C. van Keulen geeft het goede antwoord, blijf op zoek naar Hem, jij hebt Hem nodig.
Want als je gelooft is dat niet zomaar uit te poetsen, geloof is een deel van je leven.
Zelf heb ik moeite met het geloof, maar als therapeut heb ik dat niet nodig.