Knuffelen van dochtertje

drs. A. Diepeveen- van der Marel / 1 reactie

Vraag

Mijn dochter van zes kroelt/knuffelt met de meester of juf van school, de badjuffrouw, enz. Het zijn geen vreemde mensen voor haar, maar ik vind dit echt niet fijn. Het lijkt alsof ze thuis te weinig aandacht krijgt terwijl dat echt niet zo is! Hoe kan ik haar hier van af krijgen?

Antwoord

Beste ouder(s),

Dank voor uw vraag. Deze vraag is wat moeilijk in het algemeen te beantwoorden. Is uw dochter een spontaan meisje of meer introvert? Hoe reageert u tot nu toe wanneer u dit ziet of hoort? Knuffelt ze thuis ook graag? Praat ze gemakkelijk? Zit uw dochter lekker in haar vel en hoe merkt u dat aan haar? Heeft ze vriendjes of vriendinnetjes en hoe gaat ze daar meer om? Zomaar wat vragen die ik u in een gesprek zou stellen, maar wat in deze rubriek niet mogelijk is. Ik kan dan ook alleen maar wat algemene handvatten geven.

U kunt bijvoorbeeld benoemen dat bepaald gedrag, bijvoorbeeld knuffelen, kroelen, kusjes geven alleen bedoeld is voor de mensen in het gezin. Mogelijk is dat voldoende en moet uw dochtertje de fysieke grenzen naar andere mensen nog wat leren. Er hoeft dan ook geen achterliggende oorzaak te zijn waardoor zij nu wat meer knuffelig is naar anderen. Het kan heel sociaal van haar zijn. Ik noem dit juist ook omdat zij dit niet doet bij hele vreemde mensen, maar mensen die ze wat beter kent. Dit zijn mogelijk mensen waar ze zich prettig bij voelt. Ze voelt de grenzen naar onbekende mensen kennelijk wel goed aan, klopt dat?

Het kan helpen om haar andere manieren te leren waarmee zij kan laten merken dat ze deze mensen aardig vindt. Dit kan bijvoorbeeld doordat ze het kan zeggen of door haar een tekening te laten maken. Ze leert zich dan op meerdere manieren te uiten.

In zijn algemeenheid is het erg belangrijk dat er voldoende rustmomentjes zijn, waarbij ze deze vorm van aandacht positief binnen het gezin ervaart. U benoemt dat al!

Met vriendelijke groet,
Anja van der Marel

Lees meer artikelen over:

knuffelenleraarmeester
1 reactie
Annet76
Hier ligt ook zeker een taak van de betreffende meester of juf. Het is niet professioneel om je leerlingen op die manier aandacht te geven! Het gebeurt tegenwoordig veel te veel dat grenzen vervagen en kinderen met hun leerkachten omgaan als ware het hun eigen vader of moeder en daarmee een stuk afstand - die er in die relatie behoort te zijn - vervaagt.
Ik vind het zeer ongezond als leerkrachten en leerlingen fysiek contact hebben, zelfs al is het alleen maar een 'dolletje'. Dat soort dingen horen thuis en niet op school.