Apostolische geloofsbelijdenis

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Zondagavond tijdens de dienst viel me iets op bij het voorlezen van de Geloofsbelijdenis en dat kwam voornamelijk door de tonatie die de dominee gebruikte. "Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde. En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere; die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria; Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle; ten derde dage wederom opgestaan van de doden; opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods, des almachtigen Vaders; vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden. Ik geloof in de Heilige Geest. Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen; vergeving der zonden; wederopstanding des vlezes; en een eeuwig leven. Amen." Mijn vraag is: Waarom staat er alleen maar "Ik geloof in de Heilige Geest", punt? Bij God staat er verder bij "de Vader, de Almachtige", etc. Bij Jezus Christus staan er zelfs zes regels, maar bij de Heilige Geest staat geen verdere berschrijving. Er zou toch eventueel iets kunnen staan als Trooster of iets dergelijks? Het viel me nu op alsof de Heilige Geest minder belangrijk is in het aandeel van de Drieëenige God, terwijl ik weet dat dit zeker niet het geval is. Ik ben benieuwd naar uw antwoord.

Antwoord

Eigenlijk is het in de Apostolische geloofsbelijdenis hetzelfde als in de Bijbel. Daarin vind je ook veel meer over God de Vader en over de Heere Jezus en veel minder over de Heilige Geest. Niet omdat de Heilige Geest niet belangrijk is. Dat is Hij wel. In de geloofsbelijdenis van Nicea staat, dat Hij Heere is en levend maakt en dat Hij van de Vader en de Zoon uitgaat, dat Hij die tezamen met Vader en de Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt en dat Hij gesproken heeft door de profeten.

Dat betekent dat er de ene keer meer in een geloofsbelijdenis staat dan de andere keer. Hoe komt dat? Dat heeft te maken met het ontstaan van  zo’n geloofsbelijdenis. De kerk belijdt dan in een geloofsbelijdenis juist dat, wat in die tijd onder kritiek gesteld wordt. Zo belijdt de Heidelbergse Catechismus heel sterk de rechtvaardiging door het geloof alleen. In de eerste tijd van de kerk was er heel veel strijd over de drie-eenheid van God. Die drie-eenheid heeft men in die tijd met de apostolische geloofsbelijdenis willen belijden. Duidelijk komt in deze geloofsbelijdenis tot uiting dat de Heilige Geest ook God is. Want er staat: Ik geloof in de Heilige Geest. Met die woorden is het allerbelangrijkste gezegd. Gelukkig dat later in de kerk nog meer is beleden van de Heilige Geest.

Ds. W. G. Hulsman

Tags in dit artikel:

apostolische geloofsbelijdenis