Niet thuis in nieuwe gemeente

Redactie Refoweb / 11 reacties

Vraag

Ik zit met een lastige keuze. Ik ben in de Ger. Gem. opgegroeid en daar ben ik God dankbaar voor! In de Ger. Gem. waar ik in opgegroeid ben voelde ik me thuis en op mijn plek. Ik kon er mezelf zijn en God stond in alles centraal. Aan de preken die er gehouden werden had ik wat: voeding voor de hele week en langer. Nu ben ik al een tijdje geleden verhuisd naar een andere plaats, dus kreeg ik ook een andere gemeente. Hier voel ik mij niet thuis. Ik krijg weinig tot geen contact met andere mensen en ik heb dit echt geprobeerd door herhaaldelijk naar de JV, bijbelstudie en andere activiteiten te gaan. Bij veel mensen gaat het hier (lijkt het) ook alleen maar om uiterlijkheden. Zolang je maar een rok aan hebt, geen oorbellen in hebt etc. kom je wel in de hemel. En als ik over het geestelijk leven begin antwoorden ze of vaag of krijg ik helemaal geen antwoord. Ik krijg hier door ook steeds meer een afkeer om naar die gemeente te gaan. Nu ben ik onlangs andere kerkverbanden (Chr. Ger., HHK., Herv./PKN.) op gaan zoeken en me er in gaan verdiepen. Maar ik vind de keuze om naar een ander kerkverband te gaan ook weer lastig. Ik heb belijdenis gedaan in de Ger. Gem. en daar zeg je ook "ja" op dat je binnen de Ger. Gem. blijft. Kan ik dan overgaan naar een ander kerkverband?

Antwoord

11 reacties
Daniel
je gelooft in christus. in God, in Jezus, de heilige geest.
Een rok aanhebben en geen oorbellen in......, vraagstelster heeft wel humor.
God is overal, in Rijssen, Staphorst, Ede, Londen, Lissabon, Zuid Afrika, Rusland en zo veel meer.
Alhoewel ze in Londen, Zuid Afrika en Rusland nooit van Rijssen, Staphorst en Ede gehoord hebben.
Vragenstelster........doe wat je goed vindt, God is er niet alleen voor de ger.gemeente, God is er voor ons allemaal.
plderoos
Ik heb ook voor die vraag gestaan. Heel erg moeilijk, want, redeneer je toch, ik ben wel door God in deze gemeente geplaatst, mag ik er dan weglopen? Ik heb daar eens een forse bijbelstudie op los gelaten, niet zo van, we zoeken een paar teksten op en zie je wel, ik heb gelijk, maar gewoon bij genesis beginnen en pas bij het eind van openbaringen tevreden zijn.

Mij is gebleken dat het in de bijbel, op één keer na, niet voorkomt dat mensen weglopen bij de gemeente waar ze geplaatst waren, ook niet in het oude testament. Daar kwam wel voor dat er mensen niet meededen met afgoderij zoals de levieten bij het gouden kalf, maar weglopen deden ze niet. Het tienstammenrijk liep weg bij Rehabeam maar dat dat als straf was, en niet uit een goede keuze, moge duidelijk zijn.

Weglopen komt slechts één keer voor zei ik al, dat word beschreven in Handelingen 19:9: Maar als sommigen verhard werden, en ongehoorzaam waren, kwaadsprekende van den weg des Heeren voor de menigte, week hij (Paulus) van hen, en scheidde de discipelen af, dagelijks handelende in de school van zekeren Tyrannus.

Hier blijkt de enige reden tot weglopen, je afscheiden: Verharding, ongehoorzaamheid, en kwaadspreken van de weg des Heeren.

En nu wordt het dus tijd om na te gaan denken. Heb je er met mensen over gesproken dat het geloof een zaak van het hart is en niet van uiterlijkheden? En hebben ze zich toen verhard? Zijn ze daarmee ongehoorzaam geweest? (in het geval van verharding lijkt me dat wel duidelijk) En als het geen zaak van het hart is, is dat dan gelijk aan het kwaadspreken van de weg des Heeren? Als het bij uiterlijkheden blijft lijkt ook dat mij wel duidelijk.

In de ger.gem. is er ook sprake van dat mensen pas bekeerd worden geacht als ze gewandeld hebben over een voorgeschreven weg van zondekennis en ellende. Dat is het tegenovergestelde van een evangelie dat gratis is en dat is zeker weten kwaadspreken van de weg des Heeren. Als jij dat ook merkt zit er maar één ding op ... ...
Roozemond
En welja, de ger.gem. wordt weer eens over 1 kam geschoren..... Ben heel blij met de ger.gem. in Herkingen en laat er maar veel gebed zijn voor alle kerken, maar in t bijzonder voor de. ger.gem. Gods zegen.
louis2
Ik vind dat de ger. gemeenten over een kam worden geschoren. Ik vraag me echter ook af of er in zo'n gemeente niet meer mensen zijn dier er hetzelfde van denken, dan is misschien een compromis mogelijk.
Verder legt deze gemeente de nadruk op regels. Tot christus komen als zondig mens is een ding, maar 1001 regels bedenken is iets anders, en dan moet je uitkijken dat je niet zo wordt als die mensen wiens naam in Limburg wordt gebruikt als scheldwoord voor iedereen die in overdreven mate houdt van regels.
Ik heb als limburger, geen ervaring met de g.g., maar ik stel helaas wel vast dat de reformatorische gemeenschap toch eens moet gaan nadenken waarom ze voor rokken en tegen oorbellen enzo zijn.
Dat soort regels zijn bedacht met een bepaald doel, en dat doel zou voor de regel moeten gaan.
pannenkoek
De GG in het noorden is anders dan die in het oosten, en die in het westen is anders dan die in het zuiden..... Ben overigens heel erg blij dat ik in het noorden woon. Geen regels over van alles en nog wat. We hebben hier elkaar hard nodig. GG, CGK enz enz, grenzen vallen hier (door de weeks) weg.
Maak van de bijzaken geen hoofdzaak, en van de hoofdzaak geen bijzaak.
Er zijn nu eenmaal verschillen. Daar kunnen we niets (meer) aan doen.

Is het mogelijk om met iemand te praten in de gemeente?
plderoos
over verschillen heb ik ook nagedacht. Voor de aspirant gelovige een drempel neerleggen omdat je beweerd dat hij eerst zijn ellende moet kennen voordat hij kan geloven, is gelijk aan een kwaadspreken van de weg des Heeren, want de weg des Heeren is gratis. Er zijn geen voorwaarden voor het aannemen van Jezus Christus. Als er nog gereformeerde gemeenten zijn waar dat duidelijk geleerd wordt is dat alleen maar mooi. Maar als de "toeleidende weg" in andere ger gem wél geleerd wordt is dat een legitieme reden om je van hen af te scheiden.

Zodra je accepteert dat er verschillen van die grootte mogen zijn dan hebben we volgens mij nooit het recht gehad om bij de hervormde kerk weg te lopen. Binnen de hervormde kerk had je die verschillen ook, van vrijzinnig tot gekrookt riet en alles wat daartussenin zat. En dus moeten we, als je dat kunt verantwoorden, daar naar terug.
janvanverweg
vragsteller stelt dat de eerste gergem prima was , de andere niet zo. aan de denominatie ligt hethier dus niet!!!

de plaatselijke kerk is niet een natuurlijk volk waar je door geboorte bij hoort.
in het NT is de kerk een gemeenschap van gelovigen. ongelovigen kunnen bijwonen, maar zijn geen deel van de kerk. vandaar dat er geen voorbeelden te vinden zijn.
dan blijft de leer die er in deze te vinden is. niet aangaan van een ongelijk juk
de volhardende zondaar uit de gemeente zetten.

in het ongelovelijke geval dat de meerderheid ongelovig is, dan is er iets grondig mis.
de 'ware' kerk in die kerk zijn dan die paar gelovigen die er in zitten. Met hen kan je gemeenschap der heiligen hebben. met de anderen niet.
de kerk is geen zendings veld of evangelisatie terrein!
tamara72
@Pannekoek.
Wellicht valt er nog wat te leren van de kerken in het zuiden!!
Van harte welkom!!!
We hebben toch 10 geboden wij maken er heus geen 12 van hoor en ook helaas geen 8.
Ieder in zijn of haar waarde laten kan dit tegen woordig nog wel.
En binnen de G.G is er ook een dominee die ooit in het noorden heeft gestaan van mij had die er wel mogen blijven of naar het zendingsveld terug want die past hier toch niet zo in het zuiden met al zijn moderne dingen en al helemaal niet binnen de Ger.Gem.
naam
Ik vind het heel verdrietig hoe er over de Ger.Gem gesproken word. Ik zit in een heel open, vriendelijke gemeente (niet mijn thuisgemeente, maar ben er heel goed opgevangen) met een heel evenwichtige bijbelse prediking die mij van harte lief is. God op het hoogst verhoogd/ de mens op het diepst vernederd, zonde en genade, schuld en vergeving, enz. En ik hoor, zie en voel ook nog veel geestelijk leven om mij heen.
Overal is wel wat, geen kerk is volmaakt.
Ik voel in de kerk geen 'zwaarwichtigheid' over allerlei bijzaken. Het geloof in God door Jezus Christus staat toch echt centraal en boven alles.
Overigs moet je ook niet van alle andere dingen zeggen: 'het doet er niet toe'. De Bijbel geeft ook richtlijnen, onderwijs over ons dagelijks/ aardse leven. Laten we dan in alles vragen: Heere, wat wilt U dat wat doen zullen?

Vraagstelster: ga het gesprek aan! Overigs is het wel belangrijk dat je je thuisvoelt in de gemeente, ook om zegen te hebben over de prediking.
pannenkoek
@tamara72
Hmmmm ik dacht dat ik normaal gereageerd had, maar blijkbaar ben ik scherp?
We hebben elkaar toch hard nodig?
Kijk naar wat je bind, en niet naar wat je scheid.

pietjepuk4@hotmail.com
rian2
Als eerste; de prediking is het belangrijkste, staat Christus centraal in de preek.
Word Hij grootgemaakt en word je opgewekt om tot Hem te gaan en het alleen van Hem te verwachten.
bId en vertrouw, God zal je leiden waar je heen moet gaan.
Probeer niet teveel naar menselijke dingen te kijken, hoewel het natuurlijk een groot zegen is als je 1 bent met de gemeente.