De wederkomst aanstaande

J.W.N. van Dooijeweert / 4 reacties

Vraag

Ik heb een heilig gevoel dat de wederkomst aanstaande is. Niet zomaar aanstaande, maar echt snel. Voorspelling zou zonde zijn, maar ik voel dat Jezus terugkomt. Nu heb ik alleen een probleem: Ik denk dat ik niet bekeerd ben. Ik geloof, ik weet zeker dat Jezus gestorven is voor mij. Ik twijfel niet aan Zijn kracht en macht. Toch leef ik nog zondig, erg zondig. Ik zal geen voorbeelden noemen, maar het is géén goed leven. Aan de ene kant geloof ik en aan de andere kant ben ik zondig. Een aantal jaren terug heb ik een bijzondere ervaring gehad. In die tijd was ik ervan overtuigd dat ik christen was, dat ik God kende. Het klinkt misschien raar, maar ik denk het soms nog steeds, ondanks mijn zondige leven. Toch denk ik ook dat het niet zo is, want anders zou ik niet zo'n zondig leven leiden. Het is voor mij ingewikkeld, daarom wil ik vragen of een dominee hierop kan/wil reageren.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik heb een beetje op mijn gemak over je vraag nagedacht. Is het eigenlijk wel een vraag? Je plaatst eerst een pertinente uitspraak: dat Jezus snel komt. Dan zeg je: voorspelling zou zonde zijn, maar ik voel dat Jezus terugkomt. Let even op: Voorspellen? Dat deden de profeten ook. Niet vanuit hun gevoel maar naar opdracht van de Heere God. Als we Gods Woord lezen, en alles zien en lezen wat er op deze wereld gebeurt, dan weten we, zien we, dat Jezus er aan komt. Horen we Zijn voetstappen in het wereldgebeuren.

Je vervolgt dan met de opmerking dat je denkt niet bekeerd te zijn. Hoe kun je dan verder leven naar die wederkomst toe? Want dan wacht er alleen een vreselijk oordeel: Gaat weg van mij! Dat is Jezus’ prediking aan alle onbekeerden, als Hij terugkomt.

Ik heb ook veel moeite met je opmerking: Ik weet dat Jezus gestorven is voor mij. Ik twijfel daar niet aan. Hoe kun je dat rijmen? Onbekeerd zijn en Jezus is voor mij gestorven? Ik heb geen zin in een theologische benadering. Ik blijf graag praktisch.

Dan schrijf je over je zondig leven. Hoe kun je daar in blijven steken? Ben je in de molen van internet terecht gekomen? Als dat je leven gegrepen heeft, vlucht er dan van weg en belijd je zonden aan de Heere.

Ik wil graag proberen je te helpen, maar schrijf dan eens helder wat je probleem is. Ben je drank- of drugsverslaafd, pornoverslaafd, TV-verslaafd of wat is het dat je vast houdt? Ik kan maar een ding zeggen: het is hoog tijd om met je zonden te breken. Om de Heere te smeken of Hij je hart wil neigen tot Hem en Zijn  dienst. Om tegen je zonden te gaan strijden. Om jezelf niet langer wijs te maken dat Christus voor jou gestorven is. Om je hart te openen voor de Heere en voor Zijn Woord. Om te bedenken dat het mogelijk is dat Jezus vannacht komt... en dan is het te laat.

Haast je omwille van je leven. De Heiland roept je om je geheel te geven aan Hem.

Van harte Gods zegen toegebeden,
evangelist J. W. N. van Dooijeweert

4 reacties
emmie
Helemaal met dhr v Dooijeweert eens. Hoe kan het dat je zeker weet dat Jezus voor je gestorven is, en ondertussen ben je niet bekeerd? Dit is de leer van de algemene verzoening toch?
Dkmvs
Ik vind de formulering erg gevaarlijk overkomen. Ergens "heilig" van overtuigd zijn.

Ook stel ik inderdaad de vraag; Hoe kun je zo zeker zijn van een relatie met Christus (je weet dingen zeker, je voelt dat Jezus terugkomt etc.)? Niet dat ik wil twijfelen aan een geloof, hoewel er enige tegenstrijdigheden zijn. Ook zou ik je graag uitnodigen wat dieper op dat "voelen" in te gaan. We leven in een tijd waar gevoel inderdaad heerst.

Waar jij overigens je zekerheid hebt, heb ik juist vaak een persoonlijke twijfel. Ook ik heb Christus kracht mogen ervaren. Maar God kan een mens doen opschrikken, en dit is niet per definitie een bekering, of een inlijving in Christus. Het stenen hart kan in 1000-en stukken vallen. Ja God kan het verbrijzelen. Nochtans zijn al deze kleine stukjes nog steeds van steen. Daarbij is dus de vervanging van het stenen hart voor een vlesen hart nodig. Het is hierin het vluchten tot Christus, daar je geen uitweg meer ziet.

Heb je meerdere van deze "bijzondere ervaringen" gehad? Die momenten, die een waar geloof sterken. Waar het hoogtepunt in een leven wordt bereikt, en waar de kinderen Gods hun zekerheid en vast vertrouwen uithalen. Dat je die toch tot bevestiging gehad mag hebben.

Bid God dan ook steeds weer, om een nieuwe Geest in het binnenste van je, die je doet wandelen op Gods wegen, en je leidt in Zijn rechtvaardigheid. Ja dat je dan waarlijk mag gaan spreken; Niet ik leef, maar Christus in mij! Dan mag je vrees ook worden weggenomen, en mag je uitzien naar de dag der Wederkomst!
dijna61
Hoe kun je nu zeggen:"Ik geloof en ik weet zeker dat Jezus voor mij gestorven is", en vervolgens: "ik denk dat ik niet bekeerd ben".
Dat is toch een tegenstelling?
Aan God hoef je niet te twijfelen. Zijn beloften zijn in Christus ja en amen.
Dat een mens soms aan zichzelf twijfelt kan ik begrijpen en is ook niet verkeerd, maar als jij naar jouw zeggen nu in zonde leeft, belijdt het en vraag om vergeving en leef daar dan ook uit!
Je mag elke dag met een schone lei beginnen.
Geweldig toch.
En wat de wederkomst betreft. Wij leven sinds pinksteren in de laatste dagen.
We zien in deze tijd dat de tegenstellingen zich toe gaan spitsen. Deze dingen moeten gebeuren, het kwaad moet rijpen tot de dag van het oordeel. Het gaat naar een climax. Het is ons allen lang geleden reeds voorspeld.
We zien ook hoe het aantal aardbevingen de laatste eeuw is toegenomen, en allerlei natuurrampen. In alle ontwikkelingen van de laatste decennia zien we hoe de wereld a.h.w. wordt klaar gemaakt voor het einde.
Alles wordt openbaar, iedereen is straks te traceren. Eén persoon(de antichrist) kan de hele wereld regeren. De christenen worden nu al min of meer naar de marge verdreven.
De wereld is in weeen van de komst van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.
Helaas wordt hierover in de g.g. maar weinng gepreekt en gesproken.
Het is dan ook geen wonder dat Jezus zegt dat Hij zal komen als een dief in de nacht.
Niemand, niemand zal weten wanneer Hij komt, ook Hijzelf weet dat nu nog niet.
Dus moeten wij altijd waakzaam zijn. Soms kan ik met groot verlangen uitzien naar die dag, maar het gaat niet om mij, maar om Hem.
Hij verlangt nog meer dan wij.
pannenkoek
Hij komt!
Dat stond begin november,
in ’t centrum van een drukke stad.
Met grote letters op een poster,
dat op de sint betrekking had.
Het was duidelijk te lezen.
Het hing bovenaan een groot gebouw.
Daaronder en in kleine letters,
de datum dat hij komen zou.

Hij komt!
Dat zeggen ook de Christenen,
en meestal wordt dit blij verteld.
Dat slaat dan op de Heere Jezus,
Een dag wordt echter niet vermeld.
Wanneer Hij komt kan niemand weten.
Dat is alleen bij God bekend.
Maar dat Hij wederkomt is zeker!
Verwacht Hem daarom elk moment!