Ander kerkverband

drs. I. A. Kole / 5 reacties

Vraag

Vorig jaar zijn mijn man en ik getrouwd. Mijn komt uit de PKN en ik uit de Ger. Gem. We hebben toen besloten om samen lid te worden van de Ger. Gem. omdat wij ons daar samen prettig voelden. Echter, de gemeente in onze nieuwe woonplaats bleek een totaal andere gemeente te zijn dan wat wij gewend waren. Wij hebben in het begin de diensten gewoon bezocht. Echter na een aantal maanden hadden we beiden geen zin meer, gingen diensten overslaan en uiteindelijk gingen wij op zondag helemaal niet meer naar de kerk. Omdat dit aan ons beide knaagde hebben we een aantal diensten bezocht bij een ander kerkverband. Hier vonden we weer wat we eerder hadden. Nu zou het natuurlijk logisch zijn wanneer wij naar dit kerkverband over zouden gaan. Wij ervaren de diensten als zeer prettig, maar er zijn een aantal zaken in de grondslag van dit kerkverband waarin wij ons niet kunnen vinden. Om het nog wat ingewikkelder te maken, hopen wij binnenkort opnieuw te verhuizen en hebben wij samen het besluit genomen om in onze nieuwe woonplaats een kerkelijke gemeente te zoeken. Nu werd vanuit onze huidige gemeente het beeld geschetst dat wanneer wij niet terug kwamen naar de Ger. Gem., wij de verkeerde weg op zouden gaan. Natuurlijk begrijp ik dat een kerkenraad zijn leden probeert te behouden, maar hier klinkt voor mij toch door dat er eigenlijk gezegd wordt: “Wij zijn het enige kerkverband dat je op de juiste weg brengt.” Daarnaast zit ik nog met mijn ouders. Wanneer wij zouden kiezen voor een ander kerkverband zullen zij hier veel moeite mee hebben. Aangezien een van mijn ouders psychisch labiel is kan ik mij de reactie al aardig voorstellen. Maar moet ik hierin dan vooral aan mijn ouders denken (lid blijven bij het kerkverband waar zij mij in hebben opgevoed) of mag ik kiezen voor onszelf, ons persoonlijk geloof en op zoek gaan naar een kerkverband waar wij ons goed voelen, vinden wat wij zoeken en op deze manier ons geloof opnieuw kunnen opbouwen. Omdat ik in mijn jeugd thuis veel heb meegemaakt ben ik erg bezig om mijn ouders niet te willen kwetsen en de rust te bewaren (omdat ik te vaak heb ervaren wat er gebeurt als ik voor mezelf kies). Maar aan de andere kant leer ik steeds meer om mijn (ons) eigen leven op te bouwen. In situaties als deze raak ik dus een beetje verscheurd.

Antwoord

Hartelijk dank voor je vraag; beantwoorden is niet eenvoudig. Jammer is dat jullie in je verkeringstijd niet gekerkt hebben in de gemeente waar je zou gaan wonen, dan had je veel ergenis/verdriet kunnen voorkomen.  Je gaat nu wonen in een plaats waar geen Gereformeerde Gemeente is? Of willen julie niet meer naar de Ger. Gem?

Je hebt belijdenis gedaan in de Ger. Gem., dan is het voor de hand liggend dat je bij dat kerkverband blijft. Want soms moet je lijden aan de kerk! Jullie kunnen zelf door je positieve houding eraan mee werken dat je je in de gemeente thuis gaat voelen. Maar je moet nu kiezen en daar moet je het samen over eens zijn. Het gaat om de essenties van de leer; wordt er een oproep tot bekering, geloof en wedergeboorte gepreekt, wordt er een dringende nodiging gedaan om je te bekeren door het toepassende werk van de Heilige Geest Die je van binnen reinigt? Is het dienen van de Heere je een wonder en zien jullie ouders dat ook?

Als je niet bij de Ger. Gem. blijft dan moet je een kerkverband zoeken waarin de wezenlijke dingen van de leer van de Ger. Gem. terugvindt.

Maar uit je brief blijkt m.i. dat je je te weinig ingespannen hebt om in je gemeente goed thuis te voelen. T.a.v je ouders is verstanding om je zorgen niet mee te delen, maar dat te doen als je er uit bent en als ze dan zien dat dat je daar thuisvoelt.

Sterkte en als het niet goed ingevoeld is dan hoor ik dat wel. Vooral veel bidden om licht van Boven.

Drs. I. A. Kole

5 reacties
Cloudsadmirer
"Als je niet bij de Ger. Gem. blijft dan moet je een kerkverband zoeken waarin de wezenlijke dingen van de leer van de Ger. Gem. terugvindt."

Vragenstelster: zoek een kerkverband waar je hart veranderd mag worden! Hoe doe je dat? Door ten eerste te bidden en ten tweede biddend te mogen zoeken naar een kerk die naar hoe jullie denken het beste past naar Gods Woord!
Het is jullie eigen verantwoording en niet die van je ouders! Je bent nu getrouwd en volwassen, je staat op eigen benen...

Vaar dus niet blind op wat kerkenraden, ouders en dominees zeggen maar laat je leiden door de Heilige Geest! Maar de Heilige Geest kan ook werken in de woorden die kerkenraden, ouders en dominees zeggen! Daarom moet je alles wat je te horen krijgt toetsen aan Gods Woord!
1a2b3c
Het gaat niet om de wezenlijke dingen van de Ger Gem maar om de wezenlijke dingen van Gods Woord.
En ook niet naar een kerk die het best bij jullie past maar een kerk die het volle Woord van God verkondigd en daar moeten wij ons aan overgeven, ook als het ons niet past.
Dan mag de kerk van mij heten zoals ze wil, maar daar voel ik me bij thuis.
Orchidee
Succes met jullie zoektocht, bid er om, kijk naar de omstandigheden, praat met andere gelovigen, (lees geen kerkgangers maar Gods kinderen) luister naar de heilige geest en lees veel en trouw in Gods Woord...
Dan komen jullie er zeker wel uit!
En wat betreft je ouders, open zijn en praten over hoe en waarom je keuzes maakt kan wat verduidelijking scheppen en vertel ook aan je ouders, dat je van hen houd (als dit natuurlijk zo is, je moet geen dingen zeggen die er niet zijn)
en dat deze keuzes niets te maken hebben met wel of niet houden van hen.

Succes onder Gods zegen
EVA
Ga er mee naar GOD en luister naar wat Hij te zeggen heb, en laat je leiden door HEM!
En verder sluit ik me aan bij alles dat je idd nu zelf verantwoording draagt en niet je ouders, en kijk naar wat God wil en niet wat je zelf prettig vind!
Als er gepreekt wordt dat God redt, bevrijdt en geneest dan kan je dit in Gods woordt toetsten dat dit het volle evangelie is!

Gods zegen
zandkasteel
Jouw vraag:" Natuurlijk begrijp ik dat een kerkenraad zijn leden probeert te behouden, maar hier klinkt voor mij toch door dat er eigenlijk gezegd wordt: “Wij zijn het enige kerkverband dat je op de juiste weg brengt?" wordt eigenlijk al beantwoord door het antwoord: "Als je niet bij de Ger. Gem. blijft dan moet je een kerkverband zoeken waarin de wezenlijke dingen van de leer van de Ger. Gem. terugvindt.
Jammer dat op de leer van de GG wordt gewezen en niet op de Bijbel, Gods Woord.
Dan vormen we de ENE ALGEMENE CHRISTELIJKE KERK.