Lordship salvation

Ds. W. Pieters / 2 reacties

03-02-2012, 11:00

Vraag

Een vraag aan ds. Pieters. In Amerika is er strijd inzake het zogeheten "Lordship salvation." Tegenstanders menen dat dit een vermenging van wet en evangelie is. Packer en MacArthur worden gerekend onder de verdedigers. Kunt u aangeven waar het hier om draait?


Antwoord

Of rechtvaardiging door het geloof wel of niet met gehoorzaamheid aan Gods wil gepaard gaat. Anders gezegd: wie Christus gelovig aanneemt als Hogepriester, neemt die Hem dan ook tegelijk aan als Koning, of niet?

De reformatorische leer, op de Bijbel gegrond, ontkent het uiteen halen van deze twee. Wie ze toch uiteen haalt, stemt niet overeen met de Schrift en niet met de reformatorische leer.

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

Verenigde Staten
Dit artikel is beantwoord door

Ds. W. Pieters

  • Geboortedatum:
    27-06-1957
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Elspeet
  • Status:
    Actief
259 artikelen
Ds. W. Pieters

Bijzonderheden:

website: dspieters.refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
2 reacties
Daniel
03-02-2012 / 14:13
Kort door de bocht van Ds. W. Pieters, of niet?
Hij heeft wel gelijk, als reformatorisch mens is er maar 1 geloof.
SDG
03-02-2012 / 14:28
Beste vragensteller,

Om wat meer licht op de situatie te werpen is wat licht op de context in Amerika wel handig. In Amerika is in het begin van de vorige eeuw het "easy believism" een trend geworden, vertaald "makkelijk geloof". Het is in de VS bij veel evangelisatie-acties en in kerkdiensten de gewoonte geworden om het Evangelie te verwateren tot het "uitnodigen van Jezus in je hart". Meestal wordt er met behulp van sfeer en een goed praatje ingespeeld op iemands emoties, waarna deze aan het eind van de dienst wordt uitgenodigd om naar voren te komen (een "altar call"). Dan gaat er iemand met je bidden, dan nodig je Jezus in je hart uit, schrijf je de datum achterin je Bijbel en ben je behouden. Er komt geen zondebesef, berouw en bekering meer aan te pas.

De situatie die MacArthur terecht heeft opgemerkt is dat de overgrote meerderheid van de mensen die zich Christen noemen niet de vruchten van een waar geloof laten zien. Die mensen denken dat ze naar de hemel gaan omdat ze ooit zo'n gebedje hebben gedaan, maar leven volledig in strijd met het Evangelie. MacArthur stelt dat een waar geloof vruchten voortbrengt (een goede boom brengt goede vruchten voort, een kwade boom brengt kwade vruchten voort; cf. Matth. 7:17). Als je dus beweert Christen te zijn, maar geen vruchten van bekering toont, dan moet je twijfelen aan de echtheid van je geloof. Wat zijn dan de vruchten van een waar geloof? Niet: uitwendige moraliteit, intellectuele kennis, betrokkenheid bij een kerkgenootschap, actief zijn in de bediening, overtuigd zijn van zonde, zekerheid van het heil hebben of een beslissingsmoment. Wel: liefde voor God, bekering van zonde, echte nederigheid, toegewijd zijn aan de eer en glorie van God, voortdurend gebed, onbaatzuchtige liefde, afscheiding van de wereld, geestelijke groei, gehoorzaam leven naar Gods geboden, honger naar Gods Woord en een veranderd leven (overgenomen van MacArthur ESV Studybible p. 1977).

MacArthur is, samen met bijvoorbeeld een Paul Washer, erg bezorgd om de staat van het Christendom vandaag de dag. Zo onvoorstelbaar veel mensen die claimen Christen te zijn, maar er niet naar leven. MacArthur verwijst dan ook naar Mattheüs 7:21-23: "Niet iedereen die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is. Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan? Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!" Hij wijst erop dat diegenen het Koninkrijk zullen beërven die de wil van God doen.

De tegenbeweging, aangeduid als de "Free Grace"-beweging, onder leiding van Charles C. Ryrie, stelt dat het verlangen van vruchten van waar geloof gelijk is aan geloof door werken. Zij zijn bang dat het verlangen van vruchten van geloof gelijk staat aan het doen van goede werken om zalig te worden. Ze zijn zó fel voor "pure genade" dat ze uiteindelijk uitkomen op de onBijbelse positie dat een geloof dat géén zichtbare vruchten voortbrengt ook een zaligmakend geloof is. MacArthur stelt dat rechtvaardiging door gelóóf alleen is, dus dat je alleen rechtvaardig kunt worden door in Jezus Christus te geloven, waarna God de gelovige de gerechtigheid van Christus toerekent (in het Engels heet dat "imputed righteousness"). Máár: MacArthur zegt dat een dergelijk geloof onherroepelijk gepaard gaat met een veranderd leven. Zoals in Romeinen 8:29 staat: "Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders". Het punt is dat God niemand rechtvaardig zal maken, zonder hem ook te heiligen (to sanctify). De hervormers, waaronder Calvijn, zeiden: "We worden gerechtvaardigd door het geloof alleen, maar rechtvaardigmakend geloof is nooit alleen". Zo ook Spurgeon: "Hoewel we ervan verzekerd zijn dat mensen niet behouden worden omwille van hun werken, zijn we er net zo zeker van dat mensen niet behouden worden zonder hen".

De twist om het hele punt is uiteindelijk: Kan een waar, zaligmakend geloof aanwezig zijn, maar geen vruchten voortbrengen? MacArthur meent, met de Bijbel, van niet; terwijl de Free Grace-beweging meent van wel. De Free Grace-beweging stelt dat het verlangen van vruchten van een geloof gelijk is aan zaligheid door werken. Voor meer informatie is het verstandig om het boek "Het Evangelie van Jezus" van John MacArthur te lezen.

Ter afsluiting: Paul Washer, die ik al eerder aanhaalde, heeft een duidelijke lezing hierover gehouden, die op YouTube te vinden is, met Nederlandse ondertitels. Zijn boodschap is mijns inziens een serieuze waarschuwing die we niet in de wind mogen slaan: http://www.youtube.com/watch?v=FGK0uuvhWsg (deel 1); http://www.youtube.com/watch?v=clyeXlG0kMw (deel 2); http://www.youtube.com/watch?v=G2qvCkmm5ng (deel 3); http://www.youtube.com/watch?v=oYnIAugMECw (deel 4); http://www.youtube.com/watch?v=IHrL9mnXRVk (deel 5); http://www.youtube.com/watch?v=xcewMJNgMtM (deel 6).

Terug in de tijd

Hoe weet ik Gods wil met mijn leven? Ik sta op het punt om een studie te kiezen. Hoe weet ik welke studie God me het liefst ziet doen? En hoe kan ik daar mee bezig zijn behalve bidden of God me de weg...
Geen reacties
03-02-2021
Mijn man werkt bij de politie. Als wij dingen bespreken over het werk komt hierin ook het onderwerp overlijden tijdens diensttijd aan de orde. Al meerdere keren heeft hij aangegeven begraven te willen...
1 reactie
03-02-2017
Sinds ik moeder ben, ben ik snel bang dat mij iets overkomt waardoor mijn kinderen jong zonder mij verder moeten. Hierdoor ben ik snel bang dat ik iets heb. Ik heb een zeer stressvolle periode achter ...
6 reacties
03-02-2022
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering