Seksuele vorming basisschool

A. Teerds-Gertenbach / 18 reacties

Vraag

De afgelopen week ben ik in groep 7 gestart met lessen over seksuele vorming. (Dit geven wij op school naar aanleiding van Wonderlijk Gemaakt.) Hierbij heeft een aantal dingen mij geschokt, (ondanks de soms mooie gesprekken). Een groot aantal jongens (10-11 jaar) geeft aan dat ze aan zelfbevrediging doen, alsof dit de normaalste zaak van de wereld is! Ook is de grove taal niet van de lucht. Voor mij is dit een direct signaal van enorm ongezonde seksualiteit. Waarbij ook aan de voorlichting die de kinderen thuis meekrijgen het nodige schort.

Nu vind ik het vooral moeilijk om aan de kinderen uit te leggen waarom zelfbevrediging niet is zoals God het bedoeld heeft. Ook vind ik dat ouders hiervan op de hoogte moeten zijn, zodat zij dit met hun kind kunnen bespreken. Hiervoor ben ik op zoek naar handvatten om op kinderniveau, met het oog op Gods bedoeling, hen te wijzen op het verkeerde aan zelfbevrediging.

Antwoord

Beste juf,

Wat mooi dat je op school op een goede wijze bezig mag zijn met seksuele opvoeding. De prachtige methode “Wonderlijk gemaakt” geeft veel handreikingen. Ik las er ook de ontwikkeling van kinderen in groep 7 en 8 in. Het is typisch de leeftijd van nieuwsgierigheid naar seksualiteit. Je hoopt dat de kennis over seksuele onderwerpen niet via ‘de straat’, in welke vorm dan ook, bij het kind binnengekomen is, maar dat de ouders als eersten over het wonder van geboorte en groei verteld hebben en daarbij ook grenzen hebben aangegeven.

De lessen over seksuele opvoeding, die op school gegeven worden, kunnen voor ouders als ‘aanjager’ dienen om de school vóór te zijn en zélf hun kinderen te vertellen wat aan de beurt is. Als het goed is, weten de ouders immers wat verteld gaat worden?

Ik weet wel, dat je -ondanks de liefdevolle en warme seksuele opvoeding die je leerlingen hopelijk thuis gekregen hebben- toch schuine moppen en schuttingtaal kunt horen. Het hoort bij het stoere gedrag en de een weet nog meer te vertellen dan de ander. Er is dan echter wel een fundament, waarop je de leerlingen kunt aanspreken. Je kunt met je leerlingen erover praten wat die lelijke woorden betekenen en waarom die woorden niet gebruikt worden. Het gaat immers over het wonder van Gods schepping.

Nu ben je in aanraking gekomen met zelfbevrediging. Een groot aantal jongens gaf aan daarmee bezig te zijn. Mogelijk zijn er een paar meelopers bij, die het alleen maar zeggen, maar het komt zeker (veel) voor. Ik las, dat 90 procent van de jongens boven de achttien jaar het regelmatig doet en 75 procent van de meisjes.

Het is een onderwerp, dat niet zo makkelijk te bespreken is. Ook ouders vinden het vaak een lastig onderwerp. Wat is zelfbevrediging? Het bewust losmaken van seksuele verlangens, het tot een hoogtepunt komen en een zaadlozing krijgen. Vaak gaat het gepaard met zondige fantasieën. Na de zaadlozing volgt meestal een leeg en schuldig gevoel. Het lekkere gevoel is er maar een moment. Deze seks wordt wel ‘soloseks’ genoemd. In het boekje “Blozen mag” van Sarina Brons-van der Wekken lees ik: “Seks moet gericht zijn op de ander van wie je houdt en die je trouw bent. Die ander ontbreekt bij zelfbevrediging.” Zo heeft de Heere de seksuele gevoelens niet bedoeld. In de schepping gaf God deze gevoelens aan de man en de vrouw, die in hun huwelijk zoveel van elkaar houden, dat ze elkaar op de intiemste plaatsen aanraken en van elkaar mogen genieten.

Zelfbevrediging kan tot verslaving leiden. Dan is de jongere geen baas meer over zijn gevoelens. Hoe nodig is het om zich te leren beheersen en niet toe te geven aan de seksuele prikkels. Is een jongere erg bezig met zelfbevrediging, dan is natuurlijk allereerst een duidelijk gesprek op z’n plaats, maar daarnaast ook afleiding, binnen- en buitenactiviteiten, zoals sport en spel. De jongere moet niet teveel alleen zitten. Soms komen zulke jongeren ook in de hulpverlening terecht.

In overleg met collega’s zou je de ouders van je bevindingen op de hoogte kunnen stellen. Houd zo’n bericht wel sober, zonder beschuldigingen en geef ook aan, dat je mooie gesprekken met je leerlingen had.

Mw. A. Teerds-Gertenbach

A. Teerds-Gertenbach

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  • Status:
    Actief
18 reacties
Lekkerbek
Ik zou het als ouder zijnde niet waarderen als deze vraag door een leerkracht aan mijn kind zou worden gesteld. Dat is zijn of haar taak helemaal niet.
kejak
Ik neem de vraagsteller niets kwalijk maar bij het lezen van je vraag dacht ik: wat een zieke samenleving hebben we toch. Aan de ene kant een doorgeslagen metoo-hype waarbij je als je iemand langer dan drie seconden aankijkt het etiket "verkrachter" opgeplakt kunt krijgen, aan de andere kant kinderen die namens de staat via allerlei rotzooi als daar is via "voorlichtingsprogramma's " zo vroeg mogelijk wijzer gemaakt moeten worden dan ze zijn waarbij een natuurlijke scheppingsorde moet worden doorbroken.
Vind het schokkend dat het hier gaat om 10/11-jarigen. Wij waren op die leeftijd nog niet zover. Vraag me ook af of zelfbevrediging uberhaupt lichamelijk mogelijk is op die leeftijd. Vindt het te walgelijk voor woorden eigenlijk.
mortlach
Nou, overdrijven is ook een kunst @kejak
K80
Als er maar genoeg gezegd wordt, dat zelfbevestiging walgelijk is, hoe meer jongere er mee in de knoop komen met zichzelf.
mortlach
Inderdaad. Stoppen doe je het in ieder geval niet.
drernie
@k80: idd
kejak
Blijkbaar heb ik veel gemist. Toen ik 10, 11 jaar was was ik op school - al dan niet met frisse tegenzin - bezig met staartdelingen, zinsontledingen, geschiedenis of een bijbelverhaal. Maar terugkijkend kan ik met zekerheid zeggen dat ik over zelfbevrediging ook niet had willen horen op die leeftijd, ook niet als iets "dat je later nog eens zou kunnen doen als je groot bent". Ik ben in die tijd niet geconfronteerd met waarde-oordelen hierover, niet positief en niet negatief en dat was prima; ik was een kind!
@K80, ik heb helemaal niet gezegd dat ik zelfbevestiging walgelijk vind. Als dat ook niet is wat je bedoeld - en ik heb het sterke vermoeden dat dat zo is - check je reactie dan vooraf goed voordat je iets plaatst! Geldt trouwens ook voor de reacties daar weer op.
De vraagsteller stelt dat zelfbevrediging niet is zoals God het bedoeld heeft en vind het zelf in tegenstelling tot haar leerlingen kennelijk niet de normaalste zaak van de wereld. Ik kan niet anders dan haar gelijk geven, zeker als het kinderen betreft want daar hebben we het hier wel over; het zijn geen jongeren. Als kinderen in de knoop zouden komen met zichzelf door mijn mening, wat dan nog? Bezinning is alleen maar goed.
Het maakt me niet uit of je door dit te zeggen dit wel of niet zou kunnen stoppen. Stoppen?! Ze zijn nog niet eens begonnen!! En trouwens als alles geoorloofd is omdat het er nu eenmaal toch al is leef dan maar raak zou ik zeggen.
Niet alles wat kan, mag maar nog meer geldt voor de in de vraag geschetste situatie: niet alles wat kan, moet.
Lekkerbek
Kinderen puberen eerder dan vroeger, zowel lichamelijk als geestelijk. Meisjes zijn tegenwoordig jn groep 7 of 8 al ongesteld, dat was vroeger niet, dat was echt een uitzondering als ze op de lagere school ongesteld werden.
Als meisjes eerder puberen dan doen jongens dat ook. Dus als je het zo bekijkt vind ik het niet raar.
Maar waarom vraagt een leerkracht dit aan zijn of haar leerlingen? Dat is je taak toch niet? Helemaal omdat er hier heel verschillend over gedacht wordt, je kunt niet zeggen dat dit zondig is als de ouders daar anders over denken. Ook door refo hulpverleners wordt hier verschillend over gedacht. Respecteer dat en zeg dat ze met vragen altijd bijje mogen komen. En benoem vooral het mooie van seksualiteit! Als je dat benoemt en vertelt dat dit in de veilige bedding van het huwelijk plaats vindt dan heb je alles gezegd!
katherina
Ik lees niet dat de vraagsteller de kinderen vroeg of zij aan zelfbevrediging doen. Ik lees enkel dat sommige jongens dat zeggen te doen. Tja, in hoeverre is dat waar? Het zijn misschien de branieschoppers van de klas die de boel eens even wilden ontregelen. Nou, dat is dan goed gelukt, want deze juf of meester zit er maar mooi mee.

Waarschijnlijk is het van alle tijden dat kinderen zichzelf ontdekken. Ik denk niet dat de school ze vroegwijs maakt door seksuele voorlichting in het programma op te nemen. Met een beetje pech heeft ook jouw elfjarige al eens gegoogeld op woorden die je van kleur doen verschieten.

Een goede juf of meester weet dan uit te leggen dat wat je op internet ziet bar weinig met een liefdevolle relatie van doen heeft. En die weet ook, middels het lespakket, die behoefte aan ontdekking en zelfbevrediging te reguleren.
Elsss
Vergeet ook niet dat kinderen die jong seksuele voorlichting hebben gekregen later aan seks beginnen en minder vaak slachtoffer zijn van seksueel misbruik. Doordat ze weten wat seksualiteit is, wat de grenzen zijn en dat ze Nee mogen zeggen, zijn ze minder kwetsbaar. Veel ouders durven of kunnen niet goed over seksualiteit praten met hun kinderen, door schaamte of onkunde, daarom denk ik dat het heel goed is dat school dit oppakt.
Samanthi
Sorry hoor, waar staat in de Bijbel dat het zondig is?
Bij seksualiteit ben je echt wel op jezelf gericht, ook op de ander, maar zeker op jezelf... ik geloof ook we dat seksualiteit voor man en vrouw is, maar niet dat het zonde is... dat kan ik nergens vinden, ik zou het niet aan ouders vertellen, ik zou het laten voor wat het is, als je het gaat vertellen wordt het iets heel groots en zwaars van, ik heb het idee dat je een kind ergens mee op gaat zadelen, schuldgevoelens oa.
Ik vind het ook naïef als je er van schrikt, voor je zulke lessen geeft, moet je eerst onderzoek doen, je moet weten wat er leeft en wat je kan verwachten, er zitten ook misbruikte kinderen in de klas, die gaan misschien heel grof doen, juist... of heel volwassen reageren omdat ze handelingen van een volwassene hebben moeten doen, ik zou dus adviseren, verdiep je eerst in het onderwerp en ga dan zo'n boekje behandelen.
Justinus
Bij het nog weer eens lezen en terug-lezen en nadenken vind ik de opmerkingen c.q. de reacties van met name Katherina (7-2), Elsss (8-2) en Samanthi (9-2) waardevol. Ik denk dat ze de spijkers op de kop slaan, er zullen vast nog meer spijkers zijn!!
Vooral de 1e zin van Katherina intrigeert me! Ben het roerend met haar eens. Wie geeft haar (en ik denk velen met haar!) gefundeerd antwoord, of eventueel de plaats waarop zij doelt? Ik ben belangstellend!
Justinus
Aanvulling/correctie: bedoel de 1e zin van Samanthi!
CrA
Beste leerkracht, ik zou de ouders er wel over informeren, maar dan in het algemeen, bijvoorbeeld via een nieuwsbrief. Dan kunnen andere ouders daar ook hun voordeel mee doen. Je kunt bv aangeven dat je bezig bent met lessen over seksuele vorming en waar je tegen aangelopen bent met de vraag of de ouders daarover het gesprek willen aangaan met hun kinderen. Zelfbevrediging kan dan de normaalste zaak voor de wereld zijn, voor een christen lijkt mij niet. Paulus laat er geen ruimte voor om ‘de brand’ zelf maar te blussen: het is trouwen of branden (1 Kor. 7: 9).
Evangelie2020
Als ik terug denk aan mijn jeugd het was denk ik in groep 4, wisten we ook al wat condooms waren, lazen ze blaadjes (playboy) zal overige informatie besparen.
Nu jaren later vader te zijn geworden en een succesvol bedrijf te runnen, is toch alles goed gekomen.

Laat aub kinderen kind zijn, ga ze niet onderdrukken, maar ga in gesprek, geef liefde aan de kinderen, zoal Jezus mensen lief had op deze wereld.
Rvt
@CrA

In 1 Kor. 7 vers 9 gaat het over branden van begeerte. Paulus waarschuwt voor het gaan naar prostituees, wat in dit tijd helaas veel voor kwam.
Dat God de mens geschapen heeft met sexuele gevoelens, ook al op een jonge leeftijd is in elk geval wel de normaalste zaak van de wereld.
Er is een geweldige gebrokenheid van de schepping, zeker ook als het gaat om sexualiteit binnen het huwelijk.
Het is in elk geval altijd nodig om bewaard te worden voor onreine gedachten.
Evangelie2020
*Verwijderd door moderator. Het is niet duidelijk wat deze reactie met het onderwerp te maken heeft.*
CrA
@ Rvt, prostituee-bezoek kwam inderdaad voor in de gemeente van Korinthe. Paulus waarschuwt ervoor om er van weg te vluchten. Maar niet alleen deze vorm van ongeoorloofde bevrediging van seksuele verlangens kwam voor, ook andere vormen, zoals: overspel, ontucht, homoseksualiteit (1 Kor. 6: 10), incest (1 Kor. 5: 1). Er leefden blijkbaar vragen op dit gebied (1 Kor. 7:1). Nu had Paulus tot in detail kunnen aangeven wat wel of niet mag; wat er nu precies onder ontucht valt. Dat doet hij niet, want wij zouden mogelijk nog wel iets hebben wat niet in het rijtje zou staan. Daarom wijst hij op de vorm waarbinnen seksuele verlangens bevredigd mogen worden: het huwelijk, waar de man zijn vrouw en de vrouw haar man heeft. Alle andere vormen brengt hij onder één noemer: hoererijen(meervoud) (1 Kor. 7:2).