Wat moet je doen als je (bijna) zeker weet dat je zus anorexia heeft, maar ze is...

Ds. A.L. van Zwet / Geen reacties

Vraag

Wat moet je doen als je (bijna) zeker weet dat je zus anorexia heeft, maar ze is wel getrouwd? En als je zeker weet dat je niet bekeerd bent en het ook niet meer kan worden, waar leef je dan eigenlijk nog voor? En als je zelfmoord pleegt, kom je dan altijd in de hel?

Antwoord

Het zijn een paar indringende vragen die heel intens zijn. Als het gaat om de vraag die te maken heeft met de relatie met je zus zou ik zeggen: probeer eens een keer met haar te praten. Je gaat natuurlijk niet gelijk praten over wat je denkt dat zij heeft. Je kunt ook met belangstelling vragen hoe het met haar gaat. Wanneer zij ontwijkend antwoord zou je kunnen zeggen: ik maak me toch zorgen om je. Je zou ook kunnen zeggen: ik vind niet dat je er goed uit ziet. Meestal kom je dan toch verder in het gesprek. Het zal echter niet eenvoudig zijn om gelijk het probleem (wat je vermoedt dat zij heeft) boven tafel te krijgen. Maar het kan ook zijn dat je zus je toch in vertrouwen neemt en dat ze het als een bevrijding ervaart wanneer ze er met iemand over kan praten.

Dan komen die andere vragen. Zijn dat vragen die jou persoonlijk aangaan? Ben je op zoek naar het doel van je leven? Je bent geschapen om te leven met God en voor God. Daar leef je voor. De tijd van je leven is een geschenk, een gave van God. God weet dat jij er bent en Hij wil dat je Hem vertrouwt en gehoorzaamt. Je bent niet onbekend voor Hem. Hij heeft je niet alleen het leven gegeven, Hij heeft je ook Zijn belofte gegeven. Ja, heel persoonlijk aan jou. Die belofte heeft te maken met het feit dat God jou wil redden door het werk van Zijn Zoon. Het is daarom niet waar dat je zeker weet dat je niet bekeerd kan worden!! Het is wel waar dat God aan jou beloofd heeft: Ik ben jouw God! Ik wil je een nieuw leven geven. Wedergeboorte, bekering en verlossing zijn geschenken van Hem. We ontvangen deze door het geloof. Het geloof is niets anders dan het vertrouwen op Christus. Bekering is: afzien van jezelf en helemaal zien op Jezus. Hij alles voor jou en Hij alleen. Dat mag! Je mag geloven! Wie gelooft zal zich bekeren!

Dat geeft hoop in ons leven. We leven niet om onszelf het leven te benemen. God wil niet dat we verloren gaan. Zelfmoord is geen oplossing om een eind aan alle problemen te maken (ik ben trouwens heel terughoudend in het uitspreken van het oordeel over hen die zelfmoord plegen). Laat het duidelijk zijn: God is niet de God van de dood, maar van het leven. Wat mooi wanneer je door het geloof weet dat je het eeuwige leven hebt. Dat betekent: je zonden zijn vergeven en je mag een kind van God zijn. Denk veel na over het woord van de Heere Jezus: Die in Mij gelooft die heeft het eeuwige leven! Hij roept je om weg te gaan bij de dood en te komen tot Hem. Wie tot Hem komt zal Hij niet wegwerpen.

Ds. A. L. van Zwet