Voorbehoedsmiddelen aangeraden

drs. P. C. Hildering / 6 reacties

Vraag

Omdat ons kindje een heel zware hartoperatie heeft gehad (het gaat nu heel goed) zijn wij in aanraking gekomen met een maatschappelijk werkster die ons aanraadt om geen kinderen meer te krijgen, omdat ik nogal onzeker ben. De maatschappelijk werkster zegt: Je kunt beter maar voorbehoedsmiddelen gaan gebruiken. Hoe hier mee om te gaan en wat is bijbels verantwoord?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Er kunnen omstandigheden zijn dat er gekozen wordt voor anticonceptie waar het gaat om de gezondheid van de moeder of een grote kans op het krijgen van van kinderen met aangeboren afwijkingen. Een dergelijke keuze kan echter alleen worden gemaakt door het echtpaar zelf en zou nooit (alleen) mogen berusten op een advies van een hulpverlener. Een goede hulpverlener zal daarom het advies zoals beschreven nooit zo directief geven.

Anticonceptie gebruiken en daar je schuldig over voelen is een niet benijdenswaardige situatie, maar ook is het niet goed om constant de spannning mee te dragen niet in verwachting te willen geraken terwijl je geen anticonceptie gebruikt. Een eenduidig antwoord geldig voor iedereen is niet te geven. Daarbij speelt ook nog of de vraag bedoeld is voor het overbruggen van een tijd (b.v. tot je kindje geheel hersteld is) of voor langere tijd c.q. definitief. Als de overtuiging er is dat er ruimte moet worden geschapen, is de tweede vraag wat dan een bijbels verantwoorde methode is. Natural Family Planning (NFP - zie website met dezelfde naam) is een heel verantwoorde methode zonder medische kanten. Er zijn consultants in heel Nederland.

Drs. P. C. Hildering

drs. P. C. Hildering

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Dokter Hildering is op 15 januari 2021 overleden.

Tags in dit artikel:

NFPvoorbehoedsmiddel
6 reacties
Daniel
Drs. P.C. Hildering geeft een goed antwoord, hij laat de verantwoordelijkheid over aan de ouders en dat vind ik zo goed.
Vragensteller voelt zich nogal onzeker en dat kan ik goed begrijpen, ik wens vragensteller veel sterkte en wijsheid toe en hoop dat zij zich ook gesterkt voelt door de warme refo-gemeente die achter onze mensen staan.
Soms ben ik wel dwars, soms heel dwars, maar ik voel me zo thuis op deze site.
Nogmaals veel sterkte aan vragensteller.
Droppie
Ik vroeg mij eigen af is het omdat de vraagsteller onzeker is of om het hartprobleem.
En het is net wat dr H. zegt het is per gezin verschillend om daar een antwoord op te geven, maar het lijk mij wel moeilijk om bij onzekerheid anticonceptie te gebruiken.
sydneylover
Ik vraag me af of deze maatschappelijk werkster dit wel zo stellig gezegd heeft. Vanuit hun professionaliteit doen mensen die in de GGZ werkzaam zijn dit normaal gesproken niet.

Als de maatschappelijk werkster dit heeft gezegd vanuit een gevoel dat de vraagstelster een volgende zwangerschap/kind mentaal niet aankan, waarom wordt dit dan in twijfel getrokken? Je gaat toch juist naar de GGZ om steviger in de schoenen te komen staan?

En: mits de biologische klok niet te hard tikt: wat is er mis mee om tot de rationele conclusie te komen dat een paar jaartjes wachten wellicht beter is, en deze keuze voor God neer te leggen in het vertrouwen dat Hij daar ook licht over wil geven? In mijn ogen gaat bidden en werken in dit soort gevallen hand in hand.
Daniel
@Droppie

juist bij onzekerheid is het goed om anticonceptie te gebruiken.
katlheen
Mijn ervaring is dat een maatschappelijk werkster alles meeneemt in zo'n advies, dus juist ook je gezinssituatie. Bij twijfel: niet inhalen. Oftewel, bij twijfel niet beginnen aan een nieuwe zwangerschap. En daar is niets mis mee, wat wijsheid betrachten bij het krijgen van kinderen zouden meer mensen moeten doen is mijn bescheiden mening.
Of het nu hartfalen of de eigen onzekerheid is, in beide gevallen heb je een goede reden om (nog) niet aan een nieuwe zwangerschap te beginnen.
Samanthi
Een maatschappelijk werken geeft adviezen, het zijn geen medische adviezen, ook een maatschappelijk werkende neemt zijn of haar eigen referentiekader mee ook al is iemand wel professioneel.

Je kunt best een tijd anticonceptie gebruiken tot je weer in rustiger vaarwater zit en ga idd eens praten met dezkundigen op dit gebied.
Maar de belangrijste tip die ik je kan gevenis doe het met de Heere.

heel veel sterkte