Paracetamol gave van God

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het gebruik van bijvoorbeeld paracetamol. Veel mensen gebruiken dit bij elk kwaaltje. Ik vraag me altijd af waarom ze dat doen. Paracetamol ben ik van jongs af aan gewend alleen bij echt veel pijn te gebruiken. God heeft namelijk ons lichaam zo mooi geschapen en dan moet een menselijk medicijn dat lichaam dat door God geschapen is weer op gang helpen? En inderdaad kan paracetamol ook een gave van God geweest zijn, maar toch klopt het in mijn hoofd niet dat wij als mens het mooiste schepsel van God moeten helpen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik constateer in mijn praktijk ook wel dat er snel gegrepen wordt naar middelen uit de drogist of apotheek die, mijns inziens, niet zo nuttig zijn. Denk bijvoorbeeld aan middelen tegen hoest, ze verminderen de hoest niet. Of paracetamol bij koorts, dat werkt wel koortsdempend maar is niet nodig. Dan mag er wel wat meer vertrouwd worden op het zelfhelend vermogen waarmee God ons lichaam begiftigd heeft.

Toch is het terecht dat je opmerkt dat, bij goed gebruik, geneesmiddelen een gave van God kunnen zijn. En die gave mogen we ook niet veronachtzamen. Denk bijvoorbeeld aan een antibioticum bij een longontsteking. Dat kan levensreddend zijn.

Met vriendelijke groet,
A. Meijer

2 reacties
Huisje_op_de_hei
In het paradijs hadden Adam en Eva geen paracetamol nodig. Dat geldt voor legio medicijnen en hulpmiddelen.
Ellenoor
Ander punt is dat pijn ook een signaal is dat er iets aan de hand is. Als het kan, is het altijd beter om de wortel van het kwaad aan te pakken dan alleen maar de symptomen te bestrijden. Als je hoofdpijn krijgt omdat je te druk bent en te weinig slaapt, is het niet gezond om een paracetamol te nemen en weer door te draven. Tegelijk is het een zegen dat we vervelende symptomen kúnnen bestrijden. We hoeven ons niet onnodig te laten martelen.