Ongetrouwd zwanger

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Een vriendin van mij (ze is christelijk) is zes maanden zwanger. Ze is niet getrouwd en het is net uit met haar ex-vriend, die de vader is van het kind. Hoe moet ik hiermee omgaan? Ik wil er graag voor haar zijn, juist nu ze het moeilijk heeft. Weet u wat de beste manier is om haar te helpen?

Antwoord

De beste manier om je vriendin te helpen is moeilijk te zeggen. Maar het feit dat je er voor haar wil zijn is van grote waarde. Voor veel hulpverlening geldt dat "er zijn", luisteren, begrip tonen al tot veel steun en bemoediging is. Het vertrek van haar ex-vriend zal pijn doen waarover ze misschien wil praten en ik zou willen adviseren: laat haar
praten.

Als het mogelijk en gewenst is zou je met haar mee kunnen gaan naar het zwangerschapspreekuur en eventueel naar de zwangerschapsgymnastiek. Misschien kunt bij de bevalling aanwezig zijn als er geen familie is en helpen met de voorbereidingen voor de baby.

Graag wil ik je nog wijzen op mogelijke hulp van de VBOK waar ervaren en deskundige maatschappelijk werksters werken.

Ten slotte, ik weet niet of je een gezin hebt, maar het is van groot belang om hen waarvoor je verantwoordelijk bent te geven wat kan en nodig is.

Jou en je vriendin veel kracht toewensend,

A. C. van Beest.

Lees meer artikelen over:

zwanger