Kindbruidjes

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Ik las in de krant een column over kindbruidjes, verschrikkelijk! Mijn vraag is wat kun je daar als huismoeder tegen doen? Je legt de krant opzij, denkt er overna... Je bent onder de indruk, maar je leeft weer gewoon verder, terwijl het uithuwelijken ook doorgaat. En zoveel andere erge dingen die er in de wereld gebeuren. Kun je er, naast bidden, nog iets ertegen doen?

Antwoord

Het is lastig om hier een antwoord op te geven. Wellicht kunt u bij een christelijke hulpverleningsorganisatie informeren of er door hen concrete acties worden ondernomen die u kunt steunen.

2 reacties
Daniel
Unicef besteed er wel aandacht aan (overigens geen christelijke hulpverleningsorganisatie) maar het probleem is zo groot, vooral in Zuid-Azie, India, Aghanistan, Pakistan, Bangladesh etc.

Op het arme platteland is het 'normaal' dat zoiets gebeurd en wordt men met de nek aangekeken als je er niet aan mee doet als ouders. En dat laatst is het minst erge er kunnen veel ergere dingen gebeuren zoals geweld tegen de ouders of het meisje.
Bij arme mensen is het van belang dat een kind dan naar de schoonfamilie gaat, dat drukt de kosten.
Bij mensen met een 'hoog' inkomen in die landen komt het veel minder voor.

In mijn ogen is het dus een politiek probleem, hoewel het in veel van die landen het wettelijk is verboden, wordt die wet niet gehandhaafd.

Een christelijke hulpverleningsorganisatie lost dit niet op, hoe goed bedoeld ook. Het gaat om miljoenen meisjes van 10 jaar tot 14 jaar per jaar.
Als we geloven in de kracht van het gebed kunnen wij (gewone mensenkinderen) alleen maar bidden.

Zelf vind ik het net zo verschrikkelijk als vragensteller en voel ook de onmacht om niets te kunnen doen.
louis2
Dit is idd. heel erg, echter, er is een praktijk die ik nog erger vind. de sex selective abortions. In bepaalde Indiase staten worden er nog maar 7 meisjes geboren voor elke tien jongen. Vooral in Punjab is het heel erg.
India is een mooi land, met veel mogelijkheden, maar de positie van vrouwen is, vooral in het Noorden, erg slecht.
India is ook steeds conservatiever, en vroeg uithuwelijken komt nog steeds voor.
We moeten echter een ding goed meenemen. Wij wonen in paradijs Nederland, Nl is eigenlijk een hemel op aarde.
Als je een meisje niet kunt onderhouden, dan kan het onder die armoede aantrekkelijk zijn om haar uit te huwelijken, net als een abortus voor een meisje een optie is als je de bruidschat niet kunt betalen. Het is gruwelijk, maar wel waar.
Kunnen wij hier iets aan doen? onderwijs helpt wel wat, maar de positie van vrouwen in het algemeen moet beter, zij moeten meestal ook veel harder werken dan mannen, en wel echt hard werken.
we kunnen bidden, maar we zullen ook iets moeten doen om de Indiase en de Afrikaanse vrouw meer zelfbewust te maken.
en de mannen, die moeten gaan beseffen dat een vrouw geen slaaf is voor werk en seks.