Christenvervolging in Nederland

dr. G. W. Marchal / 9 reacties

Vraag

Ik maak me ernstig zorgen over de toenemende antipathie ten aanzien van het geloof in Jezus. In de media worden steeds vaker geluiden gehoord met sterke afwijzing van het christendom, het scheppingsverhaal of andere elementen uit het christendom. Nu vraag ik mij af of u deze mening deelt. Ik ben bang dat er op een relatief korte termijn christenvervolging ontstaat in Nederland. Er wordt niet veel over gepraat, maar ook omdat bijvoorbeeld diverse vooraanstaande binnenlandse en buitenlandse personen oproepen om actief tegen het christendom in te gaan. Is het terecht dat ik mij zorgen maak of loopt het niet zo'n vaart? Daarnaast zit ik wel eens aan emigreren te denken. Ik wil al die negativiteit niet meer aanhoren. Dat doet me teveel. Is dat wel bijbels om om die reden te emigreren?

Antwoord

Bij deze vraag, deze combinatie van vragen, maak ik puntsgewijs een aantal opmerkingen.

1. Goed dat u de dingen, die u verontrusten, met anderen wilt delen. U bent er dan niet alleen mee en dat element van ‘samen’ is uitermate belangrijk.

2. De situatie in Nederland waar u op doelt, is bepaald niet rooskleurig. Ik sluit mijn ogen daar geenszins voor en houd ook mijn oren wijd open. Er is veel tegenspraak, tegenwind. Toch zullen we voorzichtig moeten zijn met grote woorden als "vervolging". Er zijn talloze broeders en zusters op deze aarde die daar echt weet van hebben. Onze situatie is anders. Als christelijke gemeenschap verkeren wij in een minderheid. Dat is helaas niet anders. Laten we ons wel realiseren dat de periode waarin wij een meerderheid vormden en goeddeels de regie hadden in de samenleving ook bepaald niet ideaal was. Heel veel mensen hadden toen reden om de vrees, de angst te ervaren, waar de briefschrijver op doelt. En bovendien: de gemeente van Christus is ook op deze wijze begonnen: een uiterst kleine kring in een groot geheel dat die gelovigen bepaald niet gunstig gezind was.

3. Wanneer we alles onder ogen zien, ons nergens voor verstoppen, is er toch reden elkaar te vragen: waar zullen we bang voor zijn? De Heere God zal ons nooit en nergens in de steek laten. Dat is geen reden tot overmoed, maar geeft wel een fundamentele zekerheid: wat er ook gebeurt, Zijn trouw duurt eeuwig.

Eventueel emigreren? Waarheen dan? Is het elders werkelijk beter? Blijf op de plaats waar de Heere God u gesteld heeft, tenzij en totdat Hij u –om welke redenen dan ook– duidelijk maakt dat het wijs is naar elders te vertrekken. Heb er vertrouwen in dat de Heere hier en nu nabij is en dat niemand, niets ons uit Zijn hand kan rukken.

In verbondenheid,
Ds. G. W. Marchal

Lees meer artikelen over:

christenvervolgingemigrerenNederland
9 reacties
waldboy
Van Christenvervolging in Nederland is absoluut geen sprake!
Er zijn wetten en regels die afwijking van die van het Christendom, maar er is geen Christen in Nederland die wordt gedwongen ergens aan deel te nemen, ergens avn af te zien. Christenen in Nederland hebben nog alle vrijheid hun geloof te belijden. Er zijn dingen (weigerambtenaren, homosexuele onderwijkrachten op gereformeerde scholen) waar het wringt, maar ook daarin is er volledige vrije keus: wel of niet de nederlandse wet gehoorzamen.
meribel
waar zou iemand naar toe willen emigreren? Ik kan me echt geen enkele plek voorstellen waar het anders zou zijn..?
annie
De Heere Jezus heeft het zelf voorzegd, de Bijbel staat er vol van!
houdt u niet vreemd over de hitte der verdrukking, onder u, die u geschiedt tot verzoeking, alsof u iets vreemds overkwame"
en ''Maar indien iemand lijdt als een Christen, die schame zich niet, maar verheerlijke God in deze."
en "Ze hebben Mij gehaat, ze zullen ook u haten."

Vlucht tot Hem en schuil bij de Allerhoogste, alleen daar ben je veilig tot in eeuwigheid!
blijblij
Dat een deel van de politiek het geloof achter de voordeur wil hebben betekent nog niet dat een christen vervolgd wordt.

De hele Nederlandse samenleving barst nog van de protestantse cultuur. We zijn een van de weinige (misschien wel de enige?) landen die bijzonder onderwijs hebben, waar de meeste winkels op zondag dicht zijn en waar een politieke partij actief kan zijn die geen vrouwen op de kieslijst wil hebben. Dit alles buiten de mogelijkheden om kerk te zijn! Eigen kranten, tv-zenders (met overheidsgeld), verzorg- en verpleeghuizen en ga zomaar door.

Ja, je kan niet verwachten dat iemand die niet/anders gelooft wel het scheppingsverhaal/ Bijbelvoor waar aan neemt. En zoals Waldboy al zegt: niemand wordt tot iets gedwongen.

@annie: verdrukking tot de dood is iets heel anders dan dat de winkels op zondag open mogen!

En alsof orthodoxe protestanten geen geluiden van sterke afwijzing richten tot minder zware broeders, EO jongerendag, katholieken enz. Worden die nu ook vervolgd??
mortlach
Net zoals christenen het recht hebben zich uit te spreken tegen euthenasie, abortus, homoseksualiteit en popmuziek, hebben seculieren het recht zich uit te spreken tegen het christendom. Dus ook om op te roepen er actief tegen in te gaan. (binnen de grenzen van de wet, uiteraard).

Waarom zou een christen wel dingen sterk mogen afwijzen, maar een seculier niet? Maar omdat het nu jezelf betreft, doet het zeer, hè? Weet je ook direct hoe die homo zich voelt, of die persoon die ondraaglijk en uitzichtsloos lijdt.

De vraagsteller moet eens in een land gaan kijken waar christen echt worden vervolgd en dan nog eens kijken of die situatie in Nederland net zo erg is, met speciaal christelijk onderwijs, christelijke kranten, christelijke omroepen, christelijke uitgeverijen, vrij toegankelijke christelijke websites, maar liefst 3(!) christelijke politieke partijen waarvan er bovendien 1 daadwerkelijk in de regering zit.

Ik meen mij ook te herinneren dat een paar jaar geleden de verkiezingen een dag werden verzet omdat ze samenvielen voor de Bid- of dankdag voor het gewas. Vreselijk toch, als je als christen zo wordt vervolgd...
QuadCoreInside
Ook het feit dat de apostelen "verblijd waren, omdat zij waren waardig geacht geweest, om Zijns Naams wil smaadheid te lijden" heeft ons wel wat te zeggen.

En ook Hebreeën 11:
24 Door het geloof heeft Mozes, nu groot geworden zijnde, geweigerd een zoon van Farao's dochter genoemd te worden;
25 Verkiezende liever met het volk van God kwalijk gehandeld te worden, dan voor een tijd de genieting der zonde te hebben;
26 Achtende de versmaadheid van Christus meerderen rijkdom te zijn, dan de schatten in Egypte; want hij zag op de vergelding des loons.

We zijn hier maar even. Het is veel beter om verder te kijken dan dit leven, namelijk naar "de vergelding des loons"
jaapo
Dat gebeurt vaker, ook in andere forums: bepaalde rechtzinnige standpunten krijgen nogal sterk tegengas vanuit de seculiere en vrijzinnige hoek van onze samenleving. Dan wordt door verdedigers van deze standpunten al gauw de term christenvervolging gebruikt. Ooki is men snel geneigd om de ander in naam van de Heer aan te zeggen, dat hij of zij verloren gaat, tenzij je je bekeert. Dat laatste vind ik op het randje, omdat het suggereert, dat zij een soort secretaris van de Geest zijn, die weten, waar Hij werkt en waar Hij geweken is. Het eerste is schaamteloos, omdat je je positie dan vergelijkt met de echte vervolgden, die moeten vrezen voor hun leven, als bekend wordt, dat zij christen zijn. Vervang dit negatieve wegkruipen eens door een openhartig en tolerant getuigenis. Dat mag in ons land voluit en dwingt ook respect af bij andersdenkenden. En als je geloof sterk is, kun je tegenstand aan, toch?
Amazinggrace
Het is waar, Als je geborgen bent in Christus wat heb je dan te vrezen?
Als je hier om je heen kijkt is het een luilekkerland voor christenen, waardoor er verscheidene ook erg lui zijn geworden ;-)
Verdiep je maar eens in de vervolgde kerk, via youtube, SDOK, Friedenstimme, OpenDoors, HvC.
Je ziet daar hoe Alleen het GELOOF in Jezus Christus de mensen op de ben houd (letterlijk)
Bekijk ook maar eens de DVD 'A Cry From Iran' Dat is echt een heel aangrijpend, (waargebeurde) documentaire waarin je zien zult wat het is; Christenvervolging!
Gisteren hoorde ik een vrouw vragen aan Pakistaanse Predikant of de vervolging ook in Nederland zou komen, omdat moslims meer en meer aan de macht komen. Hij antwoordde: 'Don't be afraid, Jezus is your Saviour, and He will give you the faith, the confidence!
henken
Beste vragensteller,
Op zondagavond kan je luisteren naar een programma op grootnieuwsradio (1008AM of via grootnieuwsradio.nl) Prikkeldraad. Ds van der Spoel houdt dan een bijbelstudie over wat wij hier in het westen van de vervolgde kerk kunnen leren.
Misschien is het een tip voor je!