Zoals in de kinderjaren

Ds. C. Harinck / 31 reacties

Vraag

Aan iemand van de Ger. Gem. Ik ben een jongeman van begin 20. Regelmatig kijk ik terug op mijn leven. En dan vraag ik me af: wat is dat toch geweest in mijn kinderjaren? Als klein kind lag ik 's avonds vaak op mijn knieën te bidden, niemand die het wist. Ik smeekte om een nieuw hart, om bekering. Ik vond dit fijn om te doen. Ik beloofde de Heere dat als ik een nieuw hart zou hebben, ik in Zijn Koninkrijk zou werken. Bijvoorbeeld als dominee. (Ergens leeft dit verlangen nog in mij, ik weet niet waar het vandaan komt, en waarom ik dat verlangen heb.) Toen ik een jaar of twaalf was vloekte ik steeds de Heilige Geest in mijn gedachten. Ik werd hier zo angstig van, zo onrustig: ik kon niet meer bekeerd worden! Ik hoorde wel dat wanneer je echt de zonde tegen de Heilige Geest doet, je hier geen last van zou hebben. Dit stelde mij gerust. Maar steeds gebeurde het. Langzaam is het over gegaan.Wat is het geweest in mijn kinderjaren? Hebben meer kinderen dit zo? Af en toe hoop ik dat het van de Heere geweest is en dat Hij er eens op terug zal komen. Maar hier mag ik geen grond van maken. Ik moet de Heere leren kennen. Misschien zijn het gewoon algemene indrukken geweest. Daarna heb ik steeds tijden gehad dat ik serieus leefde, de Bijbel las, preken luisteren/lezen. Maar dat verwaterde weer. En nu...? Al jaren heb ik last van een boezemzonde die steeds weer naar bovenkomt. Soms zelfs vlak na een preek: weg preek, weg indruk. Ik ben jaloers op Gods kinderen, kende ik de Heere maar. Maar zou dit allemaal niet verstandelijk zijn? Ik weet precies hoe het moet, maar ik ken de Heere niet. Hoe moet ik Hem leren kennen?

Antwoord

In de kinderjaren, als het geweten nog teer is en nog niet door allerlei invloeden zijn kracht heeft verloren, kunnen er diepe indrukken zijn van dood en eeuwigheid en ook een diep gevoel van het gezegende van de dienst des Heeren en het geluk van Gods kinderen. Bij het ouder worden kunnen we deze indrukken verliezen. De oorzaak is dat de wereld begint te trekken en er zonden in ons denken en doen komen die een wolk brengen tussen God en ons jonge, tere kinderhart van voorheen.

De duivel heeft daar ook zijn hand in. Wat je vertelt over vloeken die opkwamen, wijst daar op. Dat vloeken wordt je opgedrongen en in je geworpen om je te verwoesten. Gelukkig heb je ingezien dat dit niet vanuit jezelf kwam maar van een macht die boos en duivels is. Wanneer God Zich gereed maakt om iemand te bekeren kan de duivel het ergste tekeer gaan.

Indien je de preken van Erskine kunt bemachtigen, moet je naar de preek kijken met de titel: "De strijd van de eerst beginnende met de duivel." Ik denk dat deze zeer geschikt is voor jou.

Nu spreken veel van Gods kinderen over zulke indrukken. Augustinus heeft het over: "Gods bezoeken in zijn jeugd." Later vinden ze daar niets meer van terug. Maar gelukkig komt God daar op terug. Je mag daar nu geen grond van maken.

Maar wat wel overeenstemt met de ervaring van velen van Gods kinderen is, dat je eerst jezelf en je zondig bestaan moet leren kennen om werkelijk voor God vernederd te worden en Jezus en Zijn bloed nodig te krijgen. Dat wens ik je van harte toe.

Ds. C. Harinck

Tags in dit artikel:

vloeken
31 reacties
vrede
Hij vraagt, hoe hij de Heere leert kennen!
Luistertip! Lezing ds B van Leeuwen jl bij Jijdaar.

Gods zegen toegewenst!
Amazinggrace
Je hoeft niets, wat houdt het in 'je zondige bestaan leren kennen?' Het zijn afhouders en ophouders op de weg!
Je mag onvoorwaardelijk tot Hem komen!
God de Vader heeft Zijn Zoon gezonden naar deze aarde om zondaren te verlossen.
Jezus zei niet tegen; Levi, Maria, de Kananese vrouw, de bloedvloeiende vrouw, de Samaritaanse vrouw: "jezelf en je zondig bestaan moet leren kennen om werkelijk voor God vernederd te worden en Jezus en Zijn bloed nodig te krijgen"
Lees maar hoe eenvoudig Jezus heeft gepreekt! En hoe eenvoudig de apostelen hebben gepreekt!
Zij doorwonden het hart van de hoorders door de wetsprediking en preekten daarna het Evangelie. Dat Jezus nou gekomen is voor de grootste der zondaren.
Het is goed om bij jezelf te bedenken wie je bent, een zondaar, een bedrieger, een overspeler, een noemmaarop. Dan bij jezelf te bedenken wie de Heere Jezus is, voor wie hij heeft geleden voor wie hij heeft voldaan: Voor zondaren! 'komt allen tot Mij, die vermoeit en belast zijn en Ik ZAL u rust geven.
De doodslager op weg naar de vrijstadt WIST van zijn doodslag en rende voor z'n leven. Hij stond niet stil om zich af te vragen of hij wel genoeg wist dat hij een doodslag had gedaan...!
Lees de eenvoudige woorden uit de Bijbel en laat ze op je inwerken. Vraag aan de Heere of Hij je ogen wil openen voor hetgeen je leest!
Gods zegen!
ArieBombarie
En als de Heere je ogen wil openen dan kan je niet anders dan jezelf vernederen in het licht van een Heilig God. Dan zie je je zonden voor ogen en héb je het bloed van Jezus dat reinigt van alle zonden hard nodig.

Bij al die namen die Amazinggrace opsomde, opende de Heere Jezus de ogen van hen. Door wat Hij sprak zagen ze wie Hij was én wie ze zelf waren. Hij ontdekte hen aan hun zonde.

Ds Harinck heeft een goed antwoord gegeven. Of is het niet uitgebreid genoeg? Ik denk van wel. Meer is niet nodig.
zwaluw
Volgens mij mogen we best zo bescheiden zijn dat we niet direct op een antwoord van een ervaren en verstandige dominee reageren...
Volgens mij heeft nog niemand de tijd gehad om de genoemde preek van Erskine op te zoeken en te lezen...
anna30
Amazinggrace: wat zeg je dat mooi.... duidelijk!
kjdh
@ zwaluw, als jij de preek wel gevonden krijgt, hoor ik graag waar. Verder sluit ik me aan bij jouw opmerking. Als ik het soms lees heeft Refoweb wel heel veel deskundigen in dienst :-)
Gerard
Vragensteller, ik maak op uit je woorden dat je je zondige bestaan behoorlijk kent. Er zijn weinig mensen die hun zondige bestaan niet kennen. Het probleem is alleen dat velen het onderdrukken en overschreeuwen en proberen te ontkennen. Ik heb niet de indruk dat jij dat doet.
Er is maar één plek waar je de Heere kan leren kennen en dat is in Zijn Woord.
Jezus zegt: "keer je naar Mij en geloof Mijn evangelie".
Lees het Johannes evangelie in een vertaling die je begrijpen kan en houdt je vast aan wat Jezus daar zegt.
Als Gods kind kan ik zeggen dat je aanvechtingen mij ook niet onbekend zijn. Daarom lees ik elke dag de beloften van de Heere Jezus en oefen mezelf daar aan vast te houden.

Voor de geïntereseerden:
Preken van Erksine zijn hier te vinden
http://www.oudvaders.nl/18e-eeuw/erskine.htm
De genoemde preek staat er echter helaas niet bij
Heinrich
@Amazinggrace helemaal mee eens.

@ArieBombarie je zegt dat Jezus al de namen die Amazinggrace opsomd de ogen had geopend. met wat voor betekenis lees je dat? we hebben allemaal God nodig willen we uberhaupt opstaan en naar werk of school gaan, dus wat dat betreft geen ik je helemaal gelijk, dat God de ogen opende, maar als we bv. de de geschiedenis van de bloedvloeiende vrouw er bij nemen, dan zien we dat ze in geloof handelt, genezen wordt. dan pas komt Jezus erachter dat er kracht van Hem weg is, Jezus ontmoet de vrouw, en zegt; je geloof heeft je behouden! Zij handelde dus uit geloof. geen ellende kennis voor af of iets dergelijks.

graag zou ik willen horen wat nu de definitie is van "het ontdekt worden aan je zonden"?

@vragensteller: je zegt "Ik smeekte om een nieuw hart, om bekering." met alle respect, maar waar vind jij de opdracht om je bidden voor een nieuw hart? het Evangelie maakt bekend dat er redding is, deze redding kunnen we alleen uit genade krijgen, voor 100% uit genade.... en door ons te bekeren, onze zonden te belijden, en te geloven dat God je vergeeft. De Schrift zegt zelf; als onze aardse vader (de NBG en de kanttekeningen vd SV praten dan over een slecht mens, een slechte vader) ons goede gaven geeft, hoeveel te meer zal onze Hemelse Vader dan het goede geven?

Gelooft het evangelie als een kind!

1 Johannes 1 vers 9: Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad. (De Nieuwe Bijbelvertaling)
maaarten
Als ik sommige reacties hier lees, vraag ik mij wel eens af waarom dit forum reformatorisch heet. Iemand hoeft zondekennis maar te noemen en er wordt gelijk weer tegen de rechterflank van onze gezindte aangetrapt. Ds. Harinck noemt het toch geen voorwaarde of zoiets? Hij zegt; wat overeenstemt met de ervaring van veel van Gods kinderen. Hij zegt: je ziet bij bekering in principe die zondekennis terug, niet, je moet eerst zus en zo voordat je naar God mag gaan.

Ik lees hier in de post voor mij:
"deze redding kunnen we alleen uit genade krijgen, voor 100% uit genade.... en door ons te bekeren, onze zonden te belijden, en te geloven dat God je vergeeft."

100% genade..... EN!

Dan is het geen 100% genade meer, hè?. Die bekering en het geloof is wel een geschenk van God, dat mogen we niet vergeten. Als we genade+ willen kunnen we dat 'refo' wel schrappen uit de naam van deze site.

(@Heinrich, niets persoonlijks tegen jouw hoor, ik pakte een citaat uit jouw post, omdat die goed illustreert wat ik bedoel)
Gerard
@maaarten
Je hebt gelijk. Ik denk dat omdat door sommigen zondekennis als hoge drempel lijkt te worden opgeworpen anderen hier overgevoelig voor zijn geworden. Ik denk niet dat het altijd is uit aversie tegen de 'rechterflank', zeker niet bij allen, maar uit bezorgdheid, omdat het lijkt alsof er een barriere wordt opgeworpen tussen de zoekende en Jezus en die mag er niet zijn.

Ds.Harinck noemt het inderdaad niet als een voorwaarde, maar als een kenmerk dat denk ik inderdaad bij elke zondaar die naar Jezus gaat aanwezig is. Waarom zou deze anders Jezus nodig hebben.
Spurgeon zegt mooi in een van zijn boekjes: moet ik het aantal vlekken op mijn gezicht precies kennen om het gewassen te kunnnen hebben? Hij zegt: nee, dat ik weet dat het vuil is is genoeg.

@vraagsteller, mag ik je ook aanraden de lezing van ds. Herwig van 05-01-2012 op jijdaar aanraden. Het antwoord misschien niet al je vragen maar hij gaat in op goede voornemens die mislukken. Misschien helpt dat enigzins. Ook de vragen aan het einde.
solide
wat een hartverwarmend antwoord van deze ds harinck. ach, vragensteller doe er wat mee! t,is voor je zielenheil!
solide
met dit antwoord wordt je niet bedrogen. eenzijdig Godswerk wens ik u toe. de erskine boekjes zijn tweedehands nog wel te krijgen. joh lees maar veel in zulke lektuur hoor. dat zijn geoefende.
Amazinggrace
Volgens mij staat er niet voor niets de mogelijkheid om te reageren op een vraag en...antwoord!
Ik voel me dan ook vrij om dit te doen. Zeker niet als ' deskundige' zoals wordt gesuggereerd. Wel als ervaringsdeskundige, om het zo maar te zeggen.
Ds.Harinck geeft aan citaat: dat je eerst jezelf en je zondig bestaan moet leren kennen om werkelijk voor God vernederd te worden en Jezus en Zijn bloed nodig te krijgen. Dat wens ik je van harte toe. einde citaat.
Echt, ik hoor het allemaal om me heen;' ik voel mijn zonden niet genoeg, ik heb geen zondekennis. Deze mensen vragen aan de Heere of ze hun zonden mogen leren kennen.
Daarom gaf ik het voorbeeld van die personen uit de Bijbel. Natuurlijk ga je door de werking van de Heilige Geest je zonden inleven, ook na ontvangen genade blijf je een zondig mens. kijk naar Petrus:' Ga uit van mij want ik ben een zondig mens' Of Paulus: ' Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
Maar wij behoren niet te bidden of we onze zonden mogen zien, Ach Heere wees mij de zondaar genadig! Dat was het gebed van de tollenaar, ' Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis,'
Maar ' het niet voelen van de zonden' is echt een afhouder! Het is goed om over jezelf na te denken, zoals ik al schreef en in te zien dat de bloedgerechtigheid van Christus voor de grootste der zondaren is.
Er staat ook niet in de Bijbel dat je moet bidden om een nieuw hart, wel om Het bloed wat reinigt van alle zonden! Zijn bloed, wat gestort IS op Golgotha, waarmee Jezus Christus de toorn van God heeft wegenomen en waardoor een iegelijk die in Hem geloofd ZAL zalig worden!
Daarom wordt ons hart doorwond door de wet, en vervult met het Evangelie!
adriano313
Beste vragensteller,
Ik ben niet (meer) van de ger. gem maar wel van Christus, vandaar deze bemoediging.

Er staat niet voor niets in de bijbel dat kinderlijk geloof een eenvoudige en doeltreffende geloofswijze is die je brengt tot aan de genadetroon. M.i. komt dit omdat een kind het gewoon aanneemt en zijn hartje helemaal openstelt voor Jezus Christus. Hierdoor kan de Heilige Geest ook bij het kind komen en in het hartje direct de liefde van God uitwerken.

Het is nog erg puur en onbezoedeld en daardoor zie je ook dat op jonge leeftijd een kind goed besef heeft van Gods mogelijkheden en wil graag aan deze liefde beantwoorden.
Het is herkenbaar wat je schrijft, temeer ook omdat God je hoorde en met je werkte maar ook dat de duisternis niet stil zat. Het bidden komt bij meer kinderen voor.

In spreuken (4) zegt david tegen zijn zoon “bewaar je hart boven alles wat er te bewaren is, want daaruit zijn alle oorsprongen van het leven”, zo crusiaal! Bescherm dus je hart en wees behoedzaam dat er geen duisternis in komt. Want de tactiek van de duisternis is om zodoende iemands leven te laten ontsporen, ontwrichten of je in valstrikken te laten lopen… allemaal zaken waardoor je NIET gaat functioneren in je bestemming die God voor je bedoeld heeft. Want ook voor jou staat deze bestemming al voor de grondlegging van de aarde vast

Jou dagen staan dus al opgetekend in Zijn boek (sp139) en Hij deed dit al voordat de aarde geformeerd werd!

Vraag God eens of Hij dit aan je wilt verduidelijken want dan begrijp je ook hoe Hij naar jou kijkt en wat Hij van jou wil en waarom je Jezus nu zo hard nodig hebt.

Deze manier van God benaderen geeft inzicht in God’s plan met ons. Wat Hij voor jou wil betekenen en doen. Dat betekend dus dat het er niet toe doet wat jij doet!
Niet dat jij onbelangrijk bent, want je blijft een parel in zijn hand maar wat velen soms moeilijk kunnen begrijpen is wat HIJ mag doen in jou leven...Dat is wat God wil

Je omwentelen in schuld, ellende of zondekennis is geen voorwaarde (ja ik wijk af van de catechismus, neem het mij niet kwalijk en ik ben het ook niet eens met wat anderen hierover schijven) ook al heb jij de grootste of de kleinste zonden begaan…

Jezus Christus is al(!) gestorven voor ALLE zonden van de mensheid. (met of zonder kennis)

Je zonde kennen, geeft geen recht op verzoening. We zijn allemaal zondig! Maar door je af te keren (bekeer je) van je zondige wandel en Jezus aan te nemen of te aanvaarden in je leven, door Hem (opnieuw) uit te nodigen in jou hart en door te belijden dat Hij jou nieuwe Heer wordt, maakt dat het zondeproces van vergeving en reiniging werkelijkheid wordt.

Zonder Jezus te aanvaarden in je leven kunnen je zonden niet afgewassen worden en zit je alleen maar te kniezen. Waarom? Omdat de wet jou overtuigd van zonden, daarom zal jou ziel geen vrede hebben met God en zal je niet verzegeld worden aan de Heilige Geest.
Dit klinkt wat straf maar door Hem en zijn verlossingswerk in jou leven te aanvaarden is de wijze waarop je Hem ook persoonlijk leert kennen.
Zodat je relatie en intimiteit met God kan hebben.

Je zegt dat je als kind verlangen had naar een bediening in je leven. Maar ook dat je Heilige Geest wil vervloeken (gedachten zijn nog geen woorden).
Kwade gedachtegangen zoals deze worden door de duisternis in iemand gelegd. Het is niet natuurlijk maar een geestelijke strijd die dan afspeelt. Geloven in Jezus Christus verlossing, Zijn Woord en Hem in je Hart hebben zijn het enige wapen hiertegen.
Want zijn bloed heeft deze duisternis al overwonnen, alleen proberen ze jou, van Jezus en Zijn waarheid, weg te halen. Wees dus waakzaam over je hart en als je een fout begaat, denk dan maar dat er 1 medicijn bestaat. =>Jezus Christus en zijn vergoten bloed!

Hiernaast trekt God ontzettend veel kinderen op Zijn manier. Door de Heilige Geest worden zoveel kinderen aangeraakt zodat ze spontaan gaan bidden, zingen dromen krijgen etc. Daarom denk ik ook het voorbeeld van Jezus in de bijbel.
Een mooi getuigenis is “Zij zochten jezus”wat gaat over Chineese weeskinderen die wonen in een missionpost. <a href="http://files.biddenhelpt.net/Zij_zochten_Jezus.pdf">(klik hier)</a>

Geef je leven vandaag over aan Jezus Christus en aanvaard Hem in Jou leven door je Hart open te stellen voor Hem. Leg Hem alles voor en als je onrustig wordt vraag of anderen voor je willen bidden. Al is het midden in de nacht!
Als je niet weet of je dit allemaal wel moet doen of je bent anders geleerd of je denkt in een andere leer dan wil ik vragen of je gewoon het onderstaande gebed wilt bidden

Heere Jezus ik open vandaag mijn hart voor u
U kent mijn al, van voordat de aarde geformeerd werd
Ik sta opgetekend in Uw boek en U heeft mij geweven in mijn moeder schoot
Wilt U vandaag mijn oren openen, zodat ik Uw stem kan verstaan
Wilt U mijn ogen open zodat ik U glorie mag aanschouwen
Wilt U mij helpen, door Uw lieve en trouwe Heilige Geest (denk maar aan de wolk/vurkolom)
En vul mijn wezen met uw liefde
Om u te eren, om u te dienen
Heel mijn leven lang

Ik zal voor je bidden
p.s
Trap niet in de leugen dat je je kompas of anderen moet vervloeken
Waak over je tong en geef geen (!) kritiek (hou de focus op jezelf)
Wees waakzaam voor religieus en wettisch gedrag
blijf bidden
Heinrich
@maarten, waar ga ik de mist in? dat het 100% Godswerk is? dat wij onze zonden moeten belijden en bekeren?
of de combinatie ervan? de Schrift leert me dat ik me moet bekeren en mijn zonden moet belijden zodat Hij getrouw en rechtvaardig is om onze zonden te vergeven en te reinigen 1 Joh. 1 vers 9.

een mens (zondaar), die genade ontvangen heeft, zal nooit in zichzelf roemen dat hij zélf wat aan zijn vergeving heeft gedaan, Gods belofte en opdracht moeten we niet los van elkaar zien.
plderoos
@ vraagsteller, je hebt veel gebeden om een nieuw hart. Dan geloofde je dus dat God bestaat en je vertrouwde erop dat Hij je een nieuw hart kon geven. Welnu, dat is geloven! Moeilijker is het niet! Sorry, maar ik vind het afschuwelijk te lezen dat je je vervolgens blijkbaar hebt laten vertellen dat je ondanks dat geloof toch nog een nieuw hart nodig hebt. Mensen die dat doen verleiden je tot ongeloof en dan was het beter als ze met een molensteen om hun nek in de zee waren gegooid. Je bent gelovig opgegroeid en toch vraag je God om een nieuw hart. Zou Hij dat een compliment vinden of een belediging?

Dus ook al stemt het overeen met de ervaring van velen van Gods kinderen, dat je eerst jezelf en je zondig bestaan moet leren kennen om werkelijk voor God vernederd te worden en Jezus en Zijn bloed nodig te krijgen, toch blijven dat menselijke en dus zondige ervaringen. En die zijn niet maatgevend! Maatgevend is Gods Woord wat zegt dat dat het geloof gratis is. Geloof dat dan ook! Mooi hoor, citaten van allerhande geleerden. Ik hoef zelfs niet te weten hoeveel vlekken ik heb om toch gewassen te willen worden. Nou, zo'n menselijke redenering heb ik ook wel. Ik heb geen idee dat ik een zondig mens ben maar ik vind Jezus helemaal geweldig. En dan zou ik niet Zijn vriend ja zelfs Zijn broeder mogen worden? Nou, dat dacht ik dus wel! En dát, wens ik jou toe.
plderoos
@ Adriano, nee hoor, je wijkt helemaal niet van de catechismus af. Er zijn veel mensen, en waarschijnlijk hebben ze dat vraagsteller (en misschien jou) ook opgedrongen, die beweren dat ellende, verlossing dankbaarheid, de volgorde moet zijn in je geloofsweg want dat zou de catechismus ook zeggen. En dat is onzin. Het is slechts de volgorde waarin de catechismus het geloof uitlegt. O, sorry, zelfs dat klopt niet. Want de allereerste vraag wordt beantwoord met: dat mijn enige troost is dat ik in leven en sterven eigendom ben van onze Heere Jezus Christus. Dáár begint het mee. Maar door te beweren dat je eerst ellendekennis moet hebben blijf je vervolgens je leven lang hangen in ellende, niet in troost.
adriano313
@plderoos, ik wil er geen hele discussie over beginnen maar wat jij schrijft klopt niet met wat er geschreven staat in de catechismus. Je kan het zelf wel zo interpreteren maar ter illustratie:

1. Wat is uw enige troost in leven en sterven? => Jezus Christus en dat je van Hem bent
2. Wat moet u <u>weten</u> om door deze troost gelukkig te leven en te sterven? (Anders gezegd hoe krijg je deel aan Jezus Christus)

Ten eerste hoe groot mijn zonden en ellende zijn1.
Ten tweede hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost word2.
Ten derde hoe ik God voor zo'n verlossing dankbaar moet zijn3.

dus hier geeft de catechismus een duidelijk stappenplan weer van 1,2,3. Nu kan jij de uitleg van de catechismus misschien weer opnieuw gaan uitleggen maar dan heeft de eerste uitleg geen <u>hele</u> waarde meer. Dan worden het eerder bijlagen waar iedereen verschillend over denkt. Het probleem is dat de catechismus een redelijk stappenplan schets van hoe je deel krijgt aan Jezus Christus maar…
het blijft een stappenplan wat uitlegt, wat vervolgens toch discussie opwerpt waarbij nog steeds de persoonlijke vraag rest : Heb jij nu deel aan Jezus Christus?

Begrijp me goed, het is niet mijn bedoeling om tegen de cat.mus te trappen maar in alle uitleg probeert de duisternis mee te liften om mensen op een dwaalspoor te brengen. Voorgangers, evangelisten, onderwijsbrieven leerstellingen etc. allemaal zijn ze onderhevig aan pogingen van de duisternis om dwaling, verdeel, heers, chaos en afval te zaaien (doorkijk naar het zwarte zaad wat er gezaaid wordt) De duisternis is doortrapt, sluw en gemeen en probeert juist door Christen veel verdeel en heers te creëren.

Ook nu (ook al hoop ik het niet) zijn er mensen die het stappenplan van de catechismus trouw en met een 100 procent gericht hart op God willen gaan hanteren. Waarom? Omdat God nog steeds door zijn heilige Geest in liefde blijft trekken maar door Zijn Woord en Geest maakt Hij zich aan ons kenbaar. Zodat wij ook zullen getuigen

En wat voor route heeft God hiervoor bedacht ?
maar 1 ding, geen leer, geen onderwijsbrief, geen voorganger, etc
maar wel 1 oplossing: De HEILIGE GEEST!

Daarom heb je geen (voor)kennis nodig, want onder leiding (bediening) van de Heilige Geest zal alles duidelijk voor je worden. Alles. Want God wil niet dat iemand uit zijn eigen geploeter of verdriet iets doet voor God. Dat zijn eigen werken. Eigen rechtvaardigheid.De vraag die dan cruciaal wordt:

HEB jij de Heilige geest <u>ontvangen</u> of doet je alles vanuit het verstand? <a href="http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=hand+19%3A1-7&id42=1&id18=1&id36=1&id6=1&l=nl&set=10">(hand. 19:2) (klik)</a>

Waarom ik dit zo stel, is dat dit juist aansluit bij de vraag van de vragensteller want vloek je de heilige geest... dan heb je geen kompas, trooster, inspirator, bemoediger, etc meer! Dan rest alleen maar het verstand en dat is onderdeel van het oude vlees en is zodoende niet vernieuwd! Een waar zaaiveld voor de duisternis!

Terugkomend op de kennis van ellende. Waar uit ken je die? (=>uit de wet Gods)
Maar wat als je de wet niet kent? dan wordt je niet er naar veroordeeld, denk maar en aan de inboorling, tenzij je van nature de wet gaat hanteren. <a href="http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Romeinen+2%3A12-16&id42=1&id18=1&id36=1&id6=1&l=nl&set=10">Rom 2:14 (klik)</a>
Conclusie is: als je als heiden de wet niet gebruikt zal je geen ellendekennis hebben en ook niet veroordeeld worden naar de wet (terwijl je wel zonden begaat in Gods ogen)

Hopelijk zeg ik het zo duidelijk en goed want het tegenovergestelde is dat als je de wet toepast je er naar ver- en geoordeelt wordt. En ja dan zal je deze kennis ook zeker hebben! Maar je hebt dit niet door…want de wet verblind en dat maakt je geestelijk blind.Sterker, elke keer wanneer je het uitspreekt zal er een vertroebelende bedekking over je hart heen komen waardoor je de heilige Geest <u>niet</u> zal hebben! conclusie

Door de wet heb je ellende kennis….maar geen actieve heilige Geest(!)

En dit staat toch echt in Zijn Woord, lees het er maar op na <a href="http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=2+Korinti%EBrs+3%3A12-18&id42=1&id18=1&id36=1&id6=1&l=nl&set=10">2kor.3:12-18 (klik)</a>. Echter wanneer je weer tot de Heere bekeerd, gaat deze bedekking gelukkig weer weg. De h.Geest wordt dan weer geestelijk actief …Maar op zondagmorgen komt deze bedekking weer over vele harten die de wet aanhoren heen, om vervolgens weer geen Leiding te kunnen ontvangen en denken dat dit opgelost wordt met eigen verstandelijke kennis

Ik kan zo nog wel een aantal voorbeelden geven wat het contrast schets tussen de (inhoudelijk) de bediening van de heilige Geest (Hij is zo liefdevol) en een leer als b.v. de catechismus maar ik bid liever een ieder toe (met name de vragensteller) dat je vervuld mag en zal worden met de Heilige Geest. Zijn bediening maakt al het andere overbodig want het is God die het alleen en alleen maar doet! Zelfs het belijden van je zonden en alle gedachten die je hierover hebt, worden je ingegeven door de
<a href="http://www.prideofafricatours.co.za/images/Vic_Falls.jpg">waterstromen</a> (klik) van de heilige Geest. Ik kan alleen maar zeggen
Hallelujah, Uw werk steekt zo wonderlijk mooi en machtig in elkaar….

@plderoos, daarom wijk ik af van de catechismus, omdat ik de H.Geest op deze plaats zet. Begrijp je me nu? Ter afsluiting en aanbeveling heb ik nog 2 mooie nummers
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=fA9Ch18tUdU&feature=related">Laat Het Huis Gevuld Zijn (klik)</a>
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=VXl7BNyYP2w">I Sing Praises To Your Name (klik)</a>

(oeps is toch weer lang geworden)
Omega
Prachtig antwoord van ds. Harinck en voluit bijbels. Goed lezen wat hij zegt: "Maar wat wel overeenstemt met de ervaring van velen van Gods kinderen is, dat je eerst jezelf en je zondig bestaan moet leren kennen om werkelijk voor God vernederd te worden en Jezus en Zijn bloed nodig te krijgen." Hij zegt "velen" niet "allen". Bovendien wordt het niet voorgesteld als een voorwaarde.

@Adriano313 De tweede Catechismusvraag gaat niet over het deelkrijgen aan Jezus Christus, maar om een zalig leven en sterven. Dus niet de bekering, maar de heiliging staat hier centraal. Het is namelijk een vraag aan een Godzalig mens. Deze vergissing wordt vaak gemaakt. Dus ook de Catechismus geeft geen stappenplan weer! En heiligmaking is een proces dat je hele leven duurt.
plderoos
Ja hoor Adriano, ik begrijp je volkomen. Ik ben het ermee eens, en toch wijk je niet van de HC af. Er word inderdaad alleen maar bedoeld wat ik weten moet om gelukkig te leven en te sterven, niet om deel te krijgen aan Christus. Het is zoals Omega zegt, niet de bekering staat centraal, je bent al bekeerd als je meer over God wilt weten. En dat leer je uit de bijbel. De HC is daar een leerboek over.

@ Omega, ik heb het ook goed gelezen en ik lees nergens een afwijzing van mensen die het wél als voorwaarde stellen, en zo hou je het in stand. En door commentaarloos te stellen dat er velen zijn die het zo ervaren geef je niet aan dat ze niet op hun eigen ervaring mogen vertrouwen.