Keuze voor MBO-school

Ds. M.W. Muilwijk / 6 reacties

Vraag

Ik zit in het examenjaar van vmbo-4. Ik wil hierna de opleiding OA gaan doen. Het is alleen nog niet duidelijk op welke school ik dit wil gaan doen. Ik zou het liefst naar een reformatorische school gaan, maar ik woon in Brabant en daar zijn geen reformatorische scholen. Nu ga ik nog wel naar een refoschool, die is in Zeeland. Maar het mbo is toch weer wat verder reizen. In mijn woonplaats is wel een openbaar mbo, dat zou weer heel wat reistijd en kosten schelen. Ik vind de keuze tussen deze twee scholen heel moeilijk en ik moet binnenkort al een keuze maken. Wat is de beste keuze?

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

In de eerste plaats hoop ik dat mijn antwoord je iets kan helpen en nog op tijd is. Als docent die voor de klas heeft gestaan, weet ik dat de beginmaanden van het nieuwe jaar ook altijd de keuzes moeten vallen voor een vervolgopleiding. In de tweede plaats kan ik niet uitmaken welke keuze het beste is. Ik kan alleen aangeven wat voor mij de kaders lijken waarbinnen je voor jezelf de beste keuze kan maken. De keuze moet je zelf maken: dat kan ik niet voor je doen.

Ik meen uit je vraag op te maken dat je over je keuze aarzelt, omdat een reformatorische mbo meer reistijd en -geld kost. Tegelijkertijd worstel je met de identiteit van het openbare mbo. Ik denk dat ik zo je dilemma goed samenvat: reistijd/-geld tegenover identiteit.

Als het gaat over identiteit, zul je jezelf moeten realiseren dat je niet altijd beschermd kunt blijven. Nu zit je (enigszins) beschermd op een reformatorische middelbare school (ik vermoed Calvijn College). Als je kiest voor een reformatorisch mbo, zul je daarna toch weer voor de keuze staan of je voor een reformatorische school kiest (of eventueel hbo/pabo) of dat je op een protestants-christelijke school gaat werken. Vanzelfsprekend zal een reformatorisch mbo beter aansluiten bij een reformatorische school, waar je gaat werken. Tegelijkertijd is identiteit niet iets dat je kunt zoeken in de omgeving waar je jezelf in bevindt, maar iets dat je jezelf eigen gemaakt moet hebben. In die zin kan het een rijke ervaring zijn om uit de vanzelfsprekende reformatorische cultuur te stappen en christen te zijn in een omgeving waar dat niet vanzelfsprekend is. Het zout uit Matth. 5:13 is uiteindelijk pas werkzaam temidden van een zoutloze omgeving. En tegelijk kan het ook bedreigend zijn, omdat je in je opleiding met veel dingen geconfronteerd wordt, die haaks staan op wat jezelf gelooft, doet en laat (althans daar ga ik vanuit).

Samenvattend, het kan verrijkend voor jezelf en je aanstaande klasgenoten zijn als je als reformatorisch christen voor een omgeving kiest waarin geloven niet vanzelfsprekend is. Maar het kan ook bedreigend zijn als je in je opleiding geconfronteerd wordt met dingen, waar je niet achter kan staan en in je toekomstige baan binnen de OA niet gaat gebruiken. Bovendien denk ik dat een reformatorische mbo wel beter aansluit, wanneer je op een reformatorische school wilt gaan werken. Weeg deze dingen af tegen het geld- en tijdsaspect en maak voor jezelf een keuze.

Sterkte en Gode bevolen in je keuze,
M. W. Muilwijk

Tags in dit artikel:

reformatorischstudiekeuze
6 reacties
dkw
Wat een mooi antwoord!
Als refo moeten we ons niet verschuilen in onze eigen refo zuil, refo scholen, refo radio, refo tv (Reformatorische omroep), maar midden in de wereld staan als een zoutend zout en een lichtend licht.
Niet allemaal in een groepje apart van de rest maar midden in de wereld en het geloof uitstralen!
sis
Ik heb op een reformatorisch vmbo gezeten en daarna op een reformatorisch mbo. Inmiddels werk in een 'gewoon' kinderdagverblijf. Ik heb een heleboel geleerd op school over bijbelverhalen vertellen, bidden voor een groep e.a. waar ik nu niks mee kan. Maar ook hoe ik zelf christen kan zijn in een niet-christelijke omgeving. (hoewel je dat ook in de praktijk kan brengen (=leren) op een niet-christelijk mbo) 't werkt dus beide kanten op!
Race406
@dkw: Als 95% van de "refo's" (om het maar zo te zeggen) zegt niet te geloven/bekeerd te zijn, wat moet je dan in vredesnaam uitstralen? Als je vindt dat je geen geloof hebt, heb je ook niets om te laten zien.........., toch?
Als de Bijbel eens eerlijk open gaat (en dat geldt voor links en rechts!) dan worden mensen getroffen door de liefde van God in Jezus Christus. Dan gaan mensen geloven, en dan (dan pas!) heb je wat om mee de wereld in te gaan.
Uitstralen dat je anders bent omdat je als meisje in een rok loopt zegt niets namelijk...
dkw
@Race406
Ik denk dat jij de "rechtse zware" kant bedoeld.
Maar er zijn gelukkig ook genoeg anderen, ook in de CGK ;-)
Inderdaad, in een rok lopen of met een zuur gezicht lopen is niet uitstralen.
Uitstralen is vertellen van de liefde van God, laten zien dat God alles voor je is!

Het geloof is een stok om op te leunen, niet om mee te slaan.
Race406
@dkw: we zijn het eens.
Maar ter linkerzijde is vaak ook niet heel veel te zien.
Ik hou me maar vast aan Deut. 5:32: U moet dus nauwlettend handelen zoals de HEERE, uw God, u geboden heeft; wijk niet af, naar rechts of naar links.
pannenkoek
De keuze voor een refoschool ( ik heb een hekel aan het woord 'refo'' !!) zou alleen goed zijn omdat je er ook godsdienst onderwijs krijgt. Misschien wat normen en waarden (die vaak niet te zien zijn) maar verder.....
vraag ik mij af of het zoveel toevoegd. Refoschool klinkt wel, maar er zijn net zo veel jongeren die naar bed gaan met een ander voor het huwelijk net zo gewoon vinden als op een andere school, er zijn net zo veel jongeren die overmatig drinken, er zijn net zoveel jongeren die ...... vul maar in. We zijn anders, maar niet beter. Horen te weten hoe het moet, maar voeren het niet uit.
Wij kunnen hier in het noorden niet anders, maar ze worden geaccepteerd over hun anders denken en doen.