Omgang met atheïstisch meisje

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Naar aanleiding van de vraag over omgaan met iemand op wie je niet verliefd bent, heb ik een aanvullende vraag. Ik ben niet de vraagsteller. Wel bevind ik mij in een met de vraagsteller vergelijkbare situatie. Ik ben ook een vrijgezelle jongen van 22 jaar oud. Nu is in mijn geval het meisje niet van de kerk. Ze noemt zichzelf atheïst en zegt expliciet niet bekeerd te willen worden. Eerder gaf ik subtiele hints dat ik haar niet bijzonder leuk vond en dat ik anders in het leven sta dan zij, maar die signalen leek ze niet op te pakken. Later heb ik expliciet verteld dat ik geen relatie wil met een onchristelijk meisje. Dat vond ze jammer, maar ze had er wel begrip voor. Ze had het inderdaad eerder niet door gehad.

Ik verwacht niet dat ze binnenkort weer wil afspreken, maar we whatsappen nog wel regelmatig. Dat doe ik met haar niet meer dan met sommige anderen, maar -ondanks mijn duidelijkheid- vrees ik er toch voor dat zij er meer achter zoekt. De reden dat ik contact wil houden, behalve dat het geen onaardig meisje is, is dat ik denk dat het altijd goed kan zijn niet-christenen het christendom te laten zien (Jakobus 5:20). Kan ik contact houden met dit meisje? Zelf zou ik er absoluut niet meer achter zoeken, maar zij misschien wel.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wie weet wat zij allemaal achter de whatsappjes zoekt. De beste manier om dat te weten te komen is het gewoon te vragen! En voor jou: een verborgen agenda brengt niemand tot geloof! Een verborgen agenda of een subtiele hint wekt eerder weerstand op, want het is geen eerlijke en open communicatie. Als het jouw bedoeling is om te laten zien wat het christendom inhoudt app dan met ‘open vizier’! Getuigen van je geloof (expliciete duidelijkheid, in jouw woorden) is prima, maar nóóit een soort van stiekem gedoe, toch?

Dat heeft met aardig of onaardig niets te maken. Je manier van getuigen heeft wél te maken met hoe je zelf in het leven staat en hoe je Bijbelteksten leest en gebruikt. Misschien wil je met het oog daarop aan mij nog eens uitleggen wat de reden is dat je de genoemde tekst Jacobus 5:20 er in je brief tussen haakjes bij zet.

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

contact met niet-gelovige